نرخ مالیات در مجارستان

مشاور حقوقی سرمایه گذاری
مشاور حقوقی سرمایه گذاری
نرخ مالیات در مجارستان
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

مجارستان یکی از کشور های اروپایی است که در طول چند سال گذشته مورد توجه بسیاری از علاقمندان مهاجرت قرار گرفته است . به همین منظور مشاورین ارشد موسسه حقوقی وکلای مهر آفرین رجبی در این مقاله به بررسی نرخ مالیات در مجارستان پرداخته و قوانین کلی مالیات و مهاجرت به مجارستان را معرفی خواهند کرد .

مالیات و نرخ مالیات در هر کشور توسط دولت و یا شهرداری های محلی آن کشور تعیین شده و پرداخت آن برای تمامی شهروندان و حتی مهاجرین ساکن در آن کشور الزامی است . مالیات نه تنها به کارفرمایان و شاغلین بلکه برای همه اقشار جامعه تعلق می گیرد . البته نرخ مالیات برای مشاغل مختلف متفاوت است .

بررسی نرخ مالیات در مجارستان

پرداخت و تعیین نرخ مالیات در مجارستان توسط دولت های ملی و محلی اعمال می شود و حتی در ارزان ترین شهر مجارستان برای کار و زندگی نیز این مسئله وجود دارد .

درآمد مالیاتی در مجارستان در 39.3 درصد از تولید ناخالص داخلی است . مهمترین منابع درآمد شامل مالیات بر درآمد ، امنیت اجتماعی ، مالیات شرکت ها و مالیات بر ارزش افزوده است که همه آنها در سطح ملی اعمال می شوند .

در میان کل درآمد مالیاتی ، نسبت مالیات های محلی تنها 5 درصد است ، در حالی که میانگین اتحادیه اروپا 30 درصد می باشد . مالیات در مجارستان به سطح مرکزی و محلی تقسیم شده است .

در مجارستان ، قاعده کلی که برای مالیات به کار می رود اصل ارزشیابی است . شرکت ها و افراد مجبور به ارزیابی ، اعلام و پرداخت مالیات خود هستند ، البته مقامات می توانند مالیات را بر اساس اموال ثبت شده تعیین کنند .

پرداخت کنندگان مالیات در مجارستان

  • افراد خصوصی ساکن در این کشور ، مشمول پرداخت نرخ مالیات در مجارستان در ازای تمام درآمد خود هستند ، چه این درآمد را در مجارستان و چه در خارج از کشور کسب کرده اند . سال مالیاتی با سال تقویم یکسان است ، علی الخصوص برای کسانی که قصد تاسیس شعبه یا نمایندگی در مجارستان را دارند .
  • به تجارت های خارجی تنها در فعالیت های انجام شده در شعب خود مجارستان ( کارآفرین خارجی ) و درآمد حاصل از فروش یا حذف سهام خود را در یک شرکت مالیات تعلق می گیرد .
  • به شرکت های موجود در مجارستان شامل انجمن های کسب و کار ( مانند شرکت های سهامی عام ، شرکت های خصوصی محدود ، شرکت های مسئولیت محدود و مشارکت های محدود ) از جمله شرکت های غیر انتفاعی و شرکت های سرمایه گذاری املاک ، دفاتر حقوقی ، بنیاد های عمومی ، موسسه های آموزش عالی ، خوابگاه های دانشجویی ، شرکت های تک عضوی مالیات تعلق می گیرد .

پرداخت کنندگان مالیات در مجارستان

نرخ مالیات در مجارستان برای شرکت ها

مجارستان کشوری واقع در اروپای مرکزی است که از سمت شمال با جمهوری اسلواکی ، از سمت شرق با کشور رومانی ، از سمت شمال شرقی با جمهوری اوکراین ، از سمت جنوب با صربستان ، کرواسی ، اسلوونی و از سمت غرب با اتریش مرز مشترک دارد .

پایتخت و بزرگ ترین شهر این کشور بوداپست نام دارد ، دیگر شهر های پرجمعیت این کشور دبرسن ، سگد ، میشکولتس ، پچ ، گیور ، نیرگهزا ، کچکمیت می باشند . مجارستان دارای آب و هوای معتدل و دارای تابستان های نسبتا گرم و مرطوب و زمستان های سرد می باشد .

مالیات بر شرکت ها 9 درصد پایه مالیاتی مثبت است . انجمن های کسب و کار باید بازده مالیاتی شرکت خود را گزارش دهند و مالیات بر شرکت را تا 31 مه ماه پس از سال مالیاتی پرداخت کنند .

اگر مالیات دهندگان یک سال مالی متفاوت را انتخاب می کنند ، مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات ، آخرین روز ماه پنجم پس از آخرین روز سال کاری است .

اعتبارات مالیاتی مجارستان

  • مربوط به تامین مالی فیلمسازی و هنر های نمایشی ( تایید شده توسط مقامات حرفه ای )
  • کمک هزینه سود و بهره برای شرکت های کوچک و متوسط ( توافقنامه وام برای خرید سرمایه ، که در آن مقدار کمک هزینه بهره پرداختی است)
  • اعتبار مالیاتی برای توسعه شرکت ها
  • حمایت مالی از ورزش ها
  • تسهیلات اختصاص یافته به المپیک
  • سرمایه گذاری برای دخایر انرژی
  • خدمات موسیقی زنده
  • اعتبار مالیاتی رشد

مالیات بر درآمد شخصی در مجارستان

میزان مالیات بر درآمد شخصی 15 درصد پایه مالیاتی است . پرداخت کنندگان مالیات شهروندی باید نسبت به تمام درآمد خود ( درآمد داخلی و یا خارجی ) مسئولیت مالیاتی داشته باشند .

مسئولیت مالیاتی افراد خصوصی خارجی که شهروند مجارستان نیستند باید بر درآمد ناشی از کار و فعالیت در مجارستان و یا مالیات بر درآمد در مجارستان بر اساس یک توافق نامه بین المللی یا متقابل اعمال شود .

فرد خصوصی باید اظهار نامه مالیاتی خود را برای یک سال مالیاتی گزارش دهد اما کارفرمایان بای درآمد مالیاتی خود را به صورت ماهانه محاسبه کنند .

  • برای یک کودک : 66.670 فورینت برای هر ماه
  • برای دو کودک : 100000 فورینت برای هر کودک برای هر ماه
  • برای سه کودک و بیشتر : 220000 فورینت برای هر کودک از میزان پایه مالیاتی کسر می شود .
  • یک فرد خارجی می تواند از اعتبار مالیاتی خانوادگی استفاده کند اگر او در همان دوره از یک اعتبار مالیاتی دیگر استفاده نکرده باشد و حداقل 75 درصد از کل درآمد وی در مجارستان قابل مالیات است .

مالیات تجارت محلی مجارستان

نرخ مالیات در مجارستان برای تجارت محلی توسط همه کارآفرینانی که شرکت ثبت کرده اند و یا شعبه ای از شرکت آن ها در حوزه صلاحیت شهرداری قرار دارد قابل پرداخت است .

نرخ مالیات برای انواع سرمایه گذاری و ثبت شرکت در مجارستان ، متفاوت است . اما حداکثر نرخ مالیات کسب و کار محلی 2 در صد است .

اظهارنامه مالیاتی کسب و کارهای محلی باید در تاریخ 31 مه سال سال پس از سال مربوطه ثبت و پرداخت شود . پایه مالیاتی شامل درآمد فروش خالص ، هزینه فروش کالا ، ارزش خدمات فروش ، هزینه مستقیم تحقیق و هزینه های مواد می باشد .

مالیات بر ارزش افزوده در مجارستان‎

مالیات بر ارزش افزوده در مجارستان‎

قانون مالیات بر ارزش افزوده در راستای مالیات بر ارزش افزوده اتحادیه اروپا است . مالیات بر ارزش افزوده فروش محصولات ، تامین خدمات ، تهیه محصولات و خدمات در جوامع اروپایی و واردات محصولات و خدمات می باشد .

زمان پرداخت این نرخ مالیات در مجارستان تا بیست روز بعد از بیان اظهارنامه مالیاتی است . نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای محصولات و خدمات مختلف متفاوت است و مانند زیر می باشد :

  • 27 درصد نرخ مالیات عمومی
  • برای شیر و محصولات لبنی ، شیرهای طعم دار ، محصولات ساخته شده از ذرت ، آرد ، نشاسته و شیر و خدمات اقامتی تجاری ، همچنین خدمات اینترنت و غذا در رستوران ها 18 درصد است .
  • در موارد پزشکی ، تجهیزات پزشکی ، کتاب ها ، کتاب های الکترونیکی ، نشریات ، خوک ، گاو ، گوسفند و بز، مرغ ، تخم مرغ پرندگان ، شیر و گرمایش منطقه ای ، خدمات موسیقی هنرمندان انجام شده در توابع خصوصی پنج درصد است .

یکی از مسائل موثر در انتخاب کشور و مقصد مهاجرت نرخ مالیات در آن کشور است . در این مقاله مشاورین ارشد موسسه مهر آفرین رجبی نرخ مالیات در مجارستان و انواع مالیات های موجود در این کشور را بررسی کردند ، در صورت نیاز به کسب اطلاعاتی دقیق تر ، می توانید با مشاورین دفاتر شیراز و تهران این موسسه مهاجرت به اروپا در تماس باشید .

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
خانه