تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک که به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته قاره اروپا در میان 15 مقصد برتر آموزش و پرورش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی قرار گرفته محبوبیت بسیار دارد.

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک

مشاور مهاجرتی

به طور کلی شما نباید فاصله تحصیل مقطع قبلی با بعدی تون زیاد باشد و چون معمولاً با دیپلم برای این رشته ها اقدام می شود، لذا نهایتاً سن 22 سال می تواند مناسب باشد.

بله ، از مزیت های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک ، وجود دانشگاه هایی هست که به زبان انگلیسی این رشته ها رو ارائه می دهند.

بله ، این امکان وجود دارد که شما دوره های پریمدیکال را در این کشور بگذرانید، اما ویزا دهی برای این دوره ها معمولاً از سوی سفارت انجام نمی شود و شما می توانید مجارستان را برای دوره های پریمدیکال انتخاب کنید.

بله هر ساله تعداد مناسبی از دانشگاه های پزشکی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار می گیرند.

تحصیل پزشکی در جمهوری چک به مدت 6 سال طول می کشد که شامل دوره های تئوری و بالینی می باشند.

چک علاوه بر داشتن دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران ، تحصیل به زبان انگلیسی و همچنین هزینه های مناسب را نیز در اختیار متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک قرار می دهد.

اگرچه روش های مختلفی جهت مهاجرت به جمهوری چک وجود دارد ، اما تحصیل در دانشگاه های این کشور می تواند از هوشمندانه ترین انتخاب ها شما در زندگی باشد که با مطالعه ادامه این مقاله بهتر از آنها مطلع خواهید شد. مقاله لینک شده را نیز جهت آشنایی کامل با شیوه های قانونی مهاجرت به این کشور بخوانید.

فهرست مطالب

رشته های پزشکی و دندانپزشکی به عنوان دو رشته سرآمد در دانشگاه های سراسر جهان خواهان بسیاری از ملیت های متعدد داشته و دانش آموزانی که رویای تحصیل در این رشته ها را در سر می پرورانند در صورتی که در کشور خود به نتیجه دلخواه نرسند تلاش می نمایند تا در دانشگاه های سایر جهان به پذیرش برسند.

اکثر دانشگاه های پزشکی در کشور چک بزرگترین بیمارستان های آموزشی در جهان هستند که در آن استادان به کمک روش های مدرن و جامع دروس تخصصی را به دانشجویان آموزش می دهند ، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک به نحوی طراحی شده اند که پاسخگوی تمامی نیازهای در حال رشد چند سال آینده نیز می باشند و در صورتی که بتوانید به زبان چک در آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور پذیرفته شوید ، فرصت بهره مندی از تحصیل به صورت رایگان را نیز خواهید داشت.

دعوت می کنیم مقاله جامع تحصیل در چک را نیز در کنار این محتوا بخوانید و با روند اخذ پذیرش و مزایا و معایب تحصیل در این کشور بیشتر آشنا شوید.

در این بخش از مقاله ، توجه شما را به فایل ویدئویی و پادکست ارائه شده توسط هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی که با هدف آشنایی کامل شما با نحوه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک ، چگونگی برگزاری آزمون ها و سایر اطلاعات کاربردی تهیه شده است ، جلب می کنیم ؛ روناک این اطلاعات را در کمتر از دو دقیقه در اختیار شما گذاشته است. شما می توانید فایل پادکست را دانلود و ذخیره کرده و در زمان های دیگر هم به آن گوش کنید.

پادکست تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک

پخش ویدیو

شناخت بیشتر علوم پزشکی در جمهوری چک

یکی از این مقصدها دانشگاه های کشور چک هستند که به دانشجویان این فرصت را می دهد با حداقل هزینه به تحصیل پرداخته و تا دوره تخصص نیز پیش بروند ، اما برای رسیدن به تمامی این امکانات باید از قوانین و شرایط دانشگاه موردنظر آگاه شده و تمامی آنها را به دقت فراهم نمود.

برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک مانند تحصیل در سایر دانشگاه های معتبر در جهان معیارهایی همچون معدل ، محدودیت سنی ، زبان تحصیل ، آزمون ورودی ، مصاحبه و برخی شرایط دیگر را شامل می شوند که جمع آوری تمامی آنها می تواند شما را به پذیرش برساند ، دقت داشته باشید که قدمت تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک به قرن چهاردهم میلادی می رسد و تلاش برای قبولی در دانشگاه های آن بسیار ارزشمند است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اطلاعات به روز و دقیق تحصیل رشته های پزشکی در خارج از کشور در مشاوره های موسسه رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

مشاوره تلفنی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دوره های پریمدیکال در چک

آزمون ورودی دانشگاه های این کشور نقش مهمی را در پذیرش دانشجویان رشته های مختلف از جمله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک ایفا می کنند که برای رسیدن به قبولی در آن باید دروس لازم را فرا گرفته و به نمره قبولی دست یافت ، دوره های پری مدیکال گام اصلی جهت قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی می باشند که تمامی جزئیات لازم در هر درس را به شما آموزش داده و شانس قبولی را برایتان چندین برابر می نمایند.

این دوره با توجه به هر دانشگاه در زمان های مختلف برگزار می شوند و باید با انتخاب دانشگاه در دوره های مورد تایید آن ثبت نام کنید ، البته خوب است دقت داشته باشید که شرکت در دوره های پریمدیکال در چک به هیچ عنوان اجباری نبوده و تنها به افرادی که به دنبال قبولی در دانشگاه های دولتی این کشور هستند توصیه می گردد ، چراکه پذیرش در دانشگاه های پزشکی خصوصی چک آسانتر از مراکز دولتی آن است.

ضمناً می توان دوره پریمدیکال را در کشورهای دیگر گذراند ، مثلا دوره پریمدیکال در کالج های کشور مجارستان در بیشتر کشور های جهان اعتبار دارد ، در این راستا پیشنهاد می شود حتماً مقاله تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در مجارستان را مطالعه نمایید.

اغلب دوره های پریمدیکال 5 تا 9 ماهه بوده و زمان آغاز و اتمام آنها با توجه به ترم نخست دانشگاه تعیین می گردد ، در این دوره علاوه بر دروس تخصصی علوم تجربی که لازمه تحصیل پزشکی و دندانپرشکی در چک هستند ، زبان تحصیل نیز در شما قوی شده و به مهارت کافی جهت آغاز رشته دلخواه خود نیز خواهید رسید ، این دوره علاوه بر پزشکی و دندانپزشکی برای رشته داروسازی نیز برگزار می گردد.

دوره های پریمدیکال در چک

دوره پری مدیکال دانشگاه چارلز جمهوری چک

دانشگاه چارلز به عنوان یکی از برترین مقصدهای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک، دوره پری مدیکال خود را طی 5 ماه به زبان انگلیسی به متقاضیان ارائه می دهد ، در این دوره به دانشجو فرصت داده می شود تا نهایت آمادگی در دروس زیست ، شیمی و فیزیک را کسب نموده و در صورت نیاز در دو کلاس دیگر به نام های زبان چک و انگلیسی پزشکی شرکت نمایند.

این دوره در سطح آکادمیک آموزش دانشگاهی است و در ساختمان سوم دانشکده پزشکی در پراگ برگزار می شود ، روسای گروه های سومین دانشکده پزشکی بر همه سخنرانی ها نظارت دارند و با توجه به شرایط موجود ، امکان شرکت در دوره به صورت غیر حضوری و یا ترکیبی وجود داشته و دانشگاه می تواند با توجه به شرایط نوع دوره را تغییر دهد.

هر دانشجوی علاقه مند به شرکت در این دوره می تواند فرم درخواست را به صورت آنلاین پر کرده و بدون هیچ گونه آزمون ورودی و فراهم نمودن شرایط زیر به تحصیل مشغول شوند:

  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان تایید شده توسط وزارت امور خارجه یا وزارت آموزش و پرورش کشوری که تحصیل کرده اید
  • تایید مدارک بالا در سفارت جمهوری چک
  • ریزنمرات رسمی از هر سال تحصیلی
  • گزارش پزشکی جهت تأیید سلامت جسمی و روحی

تمامی این مدارک باید به زبان انگلیسی و یا زبان چکی ارائه و شهریه کلاس برابر با 110000 کرون پرداخت شود ، در سایت دانشگاه می توانید فهرست جامعی از کتاب های مورد نیاز این دوره را بیابید.

دوره پری مدیکال در دانشگاه ماساریک چک

دانشگاه ماساریک نیز دوره های پیش نیاز خود را برای جذب دانشجویان علاقه مند به تحصیل پزشکی و دندانپزشکی که واجد شرایط تحصیل به زبان انگلیسی هستند برگزار می نماید که علاه بر رشته پزشکی و دندانپزشکی، دانشجویان رشته فیزیوتراپی نیز می توانند در آن شرکت کنند ، در این دوره سه درس زیست ، شیمی و فیزیک تدریس می شود و مهارت های تست زنی به عنوان یک اصل مهم مورد سنجش قرار می گیرد.

ثبت نام در هر دوره به صورت جداگانه صورت گرفته و در نهایت با پشت سر گذاشتن یک آزمون نهایی به پایان می رسد ، نمره این آزمون بیانگر میزان شانس قبولی شما در آزمون وردی دانشگاه خواهد بود ، البته دقت داشته باشید که هر درس شامل چند واحد درسی شده و باید مجموعه ای از واحدها را پشت سر بگذارید تا به تسلط کافی برسید.

بزای دور های غیر حضوری، قیمت هر دوره 100 یورو است که می توان بصورت جداگانه از طریق اینترنت خریداری کرد ، معمولا دوره ها را می توان از ماه نوامبر تا سپتامبر خریداری کرد و با دریافت رمز عبور قادر به شروع دوره خواهید بود.

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی چک

آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی چک

برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک، شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی نیازمند کسب آمادگی قبلی است که می تواند از طریق شرکت در دوره های پری مدیکال صورت گرفته و به موفقیت برسد ، نمره کسب شده در این آزمون رشته تحصیلی شما را تعیین نموده و می تواند فرصتی برای رسیدن به تحصیل رایگان در این کشور نیز به شمار رود.

پذیرش در رشته پزشکی و دندانپزشکی برخی از دانشگاه ها بدون آزمون ورودی امکان پذیر است اما خوب است که با پشت سر گذاشتن آزمون ورودی در دانشگاه های برتر به تحصیل پزشکی و دنداپزشکی در چک مشغول شوید، چنانچه قصد داشته باشید که بدون سپری کردن دوره پیش نیاز و به صورت مستقیم در آزمون شرکت کنید ، باید مدرک زبان انگلیسی در سطح 6.0 یا 6.5 را به همراه مدارک تحصیلی قبلی به دانشگاه ارائه دهید تا به شما مجوز شرکت در آزمون داده شود.

این آزمون به زبان انگلیسی برگزار شده و داوطلبان باید شش ماه قبل از آغاز سال تحصیلی روند ثبت نام و پذیرش را طی کنند ، آزمون ورودی در دانشگاه های چک توسط هر دانشگاه در تاریخ مشخصی برگزار می شود و شامل دو بخش کتبی و مصاحبه است.

در بخش کتبی علوم پایه پزشکی که در دوره پیش نیاز تدریس شده اند مورد پرسش قرار گرفته و در بخش شفاهی نیز سوالات انگیزشی از دانشجویان پرسیده می شود ، در بخش کتبی 120 سوال به مدت 180 دقیقه در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

کیفیت آزمون ورودی دانشگاه های چک

دروس اصلی در آزمون شامل فیزیک ، ریاضیات ، شیمی و زیست شناسی است که البته در برخی از دانشگاه های یکی از دو درس ریاضیات یا فیزیک حذف و سه درس اصلی مورد سنجش قرار می گیرد و دانشجویان برای قبولی در رشته پزشکی یا دندانپزشکی باید درصد موردنظر دانشگاه که می تواند بیش از 60% تا 90% از نمره کل آزمون باشد را به دست آورند.

درخواست برای شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های چک به صورت آنلاین صورت می گیرد و شما باید تمام مدارک درخواستی دانشگاه را به صورت ترجمه شده اسکن کرده و به دانشگاه ارسال کنید ، دقت کنید که در هر سال تحصیلی اجازه یک بار درخواست دارید و تنها در صورتی که قبل از مهلت مشخص شده نام نویسی کنید اجازه شرکت در آزمون را خواهید داشت ، یک کپی از مدرک دیپلم شما نیز در روز آزمون مورد نیاز خواهد بود.

تاریخ برگزاری آزمون به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد و می توانید در آزمون دانشگاه های مختلف شرکت کنید تا در یکی از آنها موفق به دریافت پذیرش شوید ، دقت داشته باشید که عدم ثبت نام در دوره پری مدیکال می تواند روند دریافت ویزا را دشوار ساخته و مانع از کسب مهارت کافی در شما گردد.

شرایط تحصیل پزشکی در چک

دریافت مجوز کار به عنوان یک پزشک از دانشگاه های جمهوری چک نیازمند تحصیل به مدت شش سال و سپری نمودن دوره عملی و نظری در کلاس های درس و مراکز پزشکی این کشور است ، دو سال نخست تحصیل به آموزش علوم نظری اختصاص داشته و در سال های سوم و چهارم آموزش های پیش بالینی آغاز شده و در نهایت در سال های آخر با تمرین های بالینی به اتمام می رسد.

یادگیری کلیه علوم مبتنی بر حل مسئله در شرایط دشوار بوده و تدریس در درجه اول از طریق سخنرانی ها ، جلسات گروه های کوچک و آموزش صورت می گیرد ، برای اطمینان از آمادگی لازم برای ورود به محیط بالینی و برقراری ارتباط موثر با بیماران و کارکنان ، به همه دانش آموزان در سال های اولیه آموزش زبان چک ارائه می شود.

در طول 12 ترم ، متقاضیان تحصیل پزشکی در چک باید به صورت کلی چهار مهارت زیر را فراگرفته و به عنوان یک فرد با مسئولیت عهده دار درمان افراد جامعه شوند:

  • علوم پایه ( شامل دروسی همچون بیوشیمی ، بافت شناسی ، تشریح ، فیزیولوژی ، روانشناسی ، ژنتیک ، تغذیه ، آسیب شناسی ، انگل شناسی و غیره )
  • فیزیوپاتولوژی
  • کارآموزی بالینی
  • کارورزی بالینی
شرایط تحصیل پزشکی در چک

این دوره که دانشجویان را به پزشکی عمومی مبدل می سازد ، به عنوان دوره کارشناسی شناخته شده و علاقه مندان می توانند با ورود به دوره های تخصص به مقاطع بالاتر تحصیلی دست یابند.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در چک

شرایط تحصیل دندانپزشکی در چک

تحصیل در رشته دندانپزشکی به معنای تشخیص بیماری های دهان و دندان است که به عنوان یک علم تخصصی و مرتبط با سلامت انسان در زیر شاخه های علوم پزشکی به دانشجویان علاقه مند تدریس می گردد ، دندانپزشکی به 5 سال مطالعه و یادگیری علوم مرتبط نیازمند است که می تواند تا شش سال نیز طول بکشد.

تحصیل دندانپزشکی در چک مانند پزشکی دو دوره مجزا نظری و عملی را در برگرفته و در بسیاری از دروس با یکدیگر مشترک هستند ، دانشجویان در دو سال اول دروس اختصاصی از جمله آسیب شناسی فک و دهان ، پروتزهای ثابت و متحرک ، ترمیم ، رادیولوژی دهان و فک ، ارتودنسی و غیره را یاد گرفته و در سال های بعد مراحل ورود به دوره بالینی را می گذرانند.

از نظر محتوای درسی در مجموع دانشجویان باید سه دسته عمومی ، پایه و تخصصی را پشت سر بگذارند و با کسب نمره قبولی در هر درس به مرجله بعدی وارد شوند ، رشته دندانپزشکی در دانشگاه های محدودی از کشور چک ارائه می شود و در صورت انتخاب دانشگاه های خصوصی باید شهریه بالاتری را نسبت به علوم پزشکی پرداخت کنید.

قبولی در هر یک از رشته های پزشکی و دندانپزشکی وابسته به آزمون ورودی دانشگاه موردنظرتان است که نمره مخصوص به خود را جهت قبولی دانشجویان اعلام می کنند ، دوره پری مدیکال شما را به راحتی به قبولی در این ازمون رسانده و با پشتکار می توانید به آن دست یابید.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک

تمامی دانشگاه های جهان می کوشند تا با حمایت از دانشجویان مستعد رتبه علمی خود را ارتقا بخشیده و پس از آموزش از این دانشجویان در جوامع خود جهت پیشرفت استفاده نمایند.

هزینه تحصیل پزشکی و دنداپزشکی در چک می تواند در هر دانشگاه متفاوت بوده و طبیعتا در دانشگاه های خصوصی بسیار بالاتر است ، در ادامه به شهریه تعیین شده توسط برخی از دانشگاه ها اشاره خواهیم نمود:

  • رشته پزشکی در دانشگاه چارلز از 13،400 یورو( با اندکی تغییر در هر دانشکده ) در هر سال تحصیلی
  • رشته دندانپزشکی در دانشگاه چارلز 13،850 یورو در هر سال تحصیلی
  • رشته پزشکی در دانشگاه ماساریک 11،600 یورو در هر سال تحصیلی
  • رشته دندانپزشکی در دانشگاه ماساریک 13،160 یورو در هر سال تحصیلی
  • رشته پزشکی در دانشگاه پالاکی 10،000 یورو در هر سال تحصیلی
  • رشته پزشکی در دانشگاه استراوا 8،000 یورو در هر سال تحصیلی

دقت کنید که شهریه دانشگاه شامل کتاب درسی و یا بیمه دانشجویی نشده و این موراد باید جداگانه پرداخت شوند. برای شناخت هرچه بیشتر دانشگاه های معتبر چک سری به مقاله بهترین دانشگاه های چک بزنید.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک

سایر هزینه های تحصیل پزشکی در کشور چک

جمهوری چک عضو اتحادیه اروپا است ، اما خارج از منطقه یورو می باشد ، به این معنی که از یورو به عنوان ارز استفاده نمی کند و ارز رسمی آن CZK است ، شهریه دانشگاه و سایر مخارج نیز باید بدین واحد پول پرداخت شوند ، تحصیل در این کشور علاوه بر شهریه دانشگاه ها، هزینه های دیگری را نیز در بر می گیرد که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

در مجموع هزینه تحصیل و زندگی در جمهوری چک مقرون به صرفه است و دانشجویان با رعایت هزینه های زندگی خود می توانند دوره تحصیل مقرون به صرفه ای را پشت سر بگذارند ، مجموع مخارج زندگی دانشجویی در این کشور را می توان از 650 تا 750 دلار متغیر دانست که به شهر سکونت و امکانات نیز وابسته است.

این هزینه به صورت کلی شامل اجاره مسکن ، خوراک ، رفت و آمد و بیمه درمانی است ، در مجموع این هزینه زندگی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی را دارند مناسب می باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله هزینه های زندگی در چک را در همین سایت بخوانید و با جزئیات تمام هزینه های زندگی در این کشور بخوبی آشنا شوید.

مدرک زبان و محدودیت سنی رشته های پزشکی در چک

مدرک زبان و محدودیت سنی رشته های پزشکی در چک

دانشجویان علاقه مند به دانشگاه های خارج کشور در همان ابتدای اقدام ، باید توجه ویژه ای به یادگیری زبان کشور مقصد و دانشگاه محل تحصیل داشته باشند ، داشتن مدرک زبان تعیین شده از سوی دانشگاه به همراه آشنایی با زبان مردم کشور موردنظر نقش بسیار مهمی در پذیرش و سپری نمودن دوره موفق تحصیل داشته که نمی توان از آن غافل شد.

زبان آموزش در دانشگاه های جمهوری چک، انگلیسی و زبان بومی است که برای تحصیل به زبان انگلیسی باید مدرک آیلتس و یا تافل ارائه نموده و یا به تسلط کافی در زبان چکی رسیده باشید ، شرکت در دوره پری مدیکال نیاز به ارائه مدرک زبان نداشته و می تواند شما را به مدرک مورد نظر دانشگاه نیز برساند.

در صورتی که دوره تحصیل قبلی خود را به زبان انگلیسی سپری کرده باشید نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت و تنها نیازمند یادگیری زبان چکی برای دوره کارآموزی و زندگی در این کشور خواهید بود.

در رابطه با محدودیت سنی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک نیز می توان گفت که دانشجویان باید حداقل 18 سال سن داشته باشند و با سن بالاتر از 26 نمی توانید امیدی به رسیدن به پذیرش در دانشگاه های پزشکی این کشور داشته باشید ، چنانچه قصد اقدام با سن بالاتر از 26 را دارید باید مدرک کاردانی و یا کارشناسی در یک رشته دانشگاهی را ارائه دهید که نشان دهد شما مشغول به تحصیل در سال های قبل بوده اید.

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در چک

دانشگاه های دولتی این کشور مستقیما تحت نظارت دولت هستند و دانشجویانی که بتوانند در آنها به قبولی برسند از پرداخت بخش قابل توجهی از شهریه تحصیلی خود معاف می شوند و تنها هزینه ثبت نام و کتب درسی را پرداخت خواهند نمود.

نکته قابل توجه در رابطه با تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در چک تسلط به زبان رسمی این کشور یعنی زبان چکی است و دانشجویان متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی اغلب در این فهرست قرار نمی گیرند.

ما این تضمین را به شما می دهیم که تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک و انتخاب دانشگاه های دولتی این کشور و تحصیل به زبان بومی ، تحصیل به صورت رایگان را برایتان فراهم نماید اما در دانشگاه های خصوصی نیز می توان گاها بورسیه هایی را یافت که شهریه دانشگاه را برایتان کاهش دهد.

میزان و مبلغ بورسیه علاوه بر دانشگاه به شرایط فرد نیز وابسته است و نمی توان دقیقا مبلغ یکسانی را برای تمامی متقاضیان درنظر گرفت.

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در چک
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای اطلاع از کشورهای کم هزینه و یا تحصیل رایگان پزشکی، با ما تماس بگیرید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

مشاوره تلفنی مهاجرت تحصیلی

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

معایب تحصیل پزشکی در چک

کشور چک از جهات مختلف کشوری مقرون به صرفه جهت تحصیل است اما مانند هر کشوری دیگری معایب خاص خود را نیز به همراه دارد ، به عنوان مثال برای تحصیل در دانشگاه های چک اغلب دانشجویان مجبور به یادگیری دو زبان هستند ، زیرا ترجیح می دهند تا تحصیلات خود را به زبان بین المللی انگلیسی پشت سر بگذارند ، اما نیازمند یادگیری زبان چکی نیز برای زندگی و دوره کارآموزی خود نیز هستند ، علاوه بر دشواری یادگیری ، کلاس های این زبان شامل شهریه است که باید پرداخت گردد.

آزمون ورودی دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک با انبوهی از درخواست مواجه هستند و ظرفیت های محدودی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد ، از این رو اخذ پذیرش از این دانشگاه ها آسان نبوده و شانس ورود را به شدت کاهش می دهد ، دوری از خانواده و شوک فرهنگی نیز از دیگر مواردی هستند که نه تنها در رابطه با کشور چک بلکه در رابطه با کلیه کشورهای خارجی وجود داشته و دانشجویان باید از همان ابتدا روحیه خود را بالا برده و آمادگی زندگی مستقل و به دور از خانواده را داشته باشند.

تحصیل رایگان پزشکی و دندانپزشکی در چک

مزایای تحصیل پزشکی در چک

تحصیل در کشورهای خارجی نیازمند بررسی فاکتورهای مختلفی است که برخی از آنها به عنوان نکات مثبت به روند تحصیل شما کمک نموده و در مقابل برخی دیگر مانعی بزرگ برای دانشجویان تلقی شده و آنها را از اقدام باز می دارد.

به عنوان مثال هزینه تحصیل و زندگی در کشورهایی همچون آمریکا و یا انگلستان به طور قابل توجهی بالا است و مانع به حقیقت پیوستن رویای پزشک شدن می شود ، اما کشوری همچون چک با هزینه های معقول انگیزه بیشتری برای تحصیل در دانشجو ایجاد نموده و دغدغه های وی را کمتر می سازد.

شهر پراگ برنامه های پزشکی انگلیسی را در یک محیط فرهنگی و تاریخی ارائه می دهد و مدارک اخذ شده از دانشگاه های جمهوری چک برای فارغ التحصیلان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک مورد تایید تمامی کشورهای اروپایی ، آمریکایی و آسیایی می باشد و فارغ التحصیلان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک می توانند بدون ارزشیابی مدارکشان بطور مستقیم در سرتاسر دنیا مشغول به کار شوند.

هم چنین کشور چک برای دانشجویانی که بعد از تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک در مراکز بهداشتی و بیمارستان های این کشور مشغول شودند امتیازاتی در نظر گرفته است که می توان به کسب اجازه اقامت و کار اشاره نمود که فرصتی طلایی جهت به دست آوردن آینده ای طلایی می باشد.

مدارک مورد نیاز پذیرش رشته های پزشکی چک

تجربه دانشجو بودن در دانشگاه های کشور چک تنها با پیمودن گام های صحیح از همان مراحل نخستین به حقیقت می پیوندد که اولین کرحله ان ارسال مدارک مورد نیاز به دانشگاه است ، تمامی دانشگاه ها یک فرم را به صورت انلاین در اختیار داوطلبان قرار می دهند که باید به صورت کامل تکمیل شده و همراه با سایر مدارک ارسال گردد.

جزئیات مدارک درخواستی در هر دانشگاه متغیر است اما مجموعه ای از آنها به عنوان مهم ترین و اولین پیش نیازها مورد درخواست هستند که باید به صورت ترجمه شده به تایید وزارت علوم سیده و به دانشگاه و سفارت تحویل داده شوند ، این مدارک عبارتند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی با معدل بالا
  • مدرک زبان انگلیسی و یا زبان چکی
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه درخواست
  • مدارک شناسایی

تحصیل پزشکی در چک به زبان انگلیسی

قطعا تا به اینجای مقاله دریافته اید که زبان انگلیسی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک نقش مهمی را ایفا می کند و به عنوان یکی از نکات مثبت در انتخاب دانشجویان بسیار موثر است.

خوب است این نکات را نیز درنظر داشته باشید که انتخاب زبان انگلیسی نیازمند ارائه مدرک آیلتس با نمره حداقل 6،5 و یا تافل بالای 85 است که با صرف هزینه و سپری کردن دوره مشخصی همراه است.

علاوه بر این زبان انگلیسی با وجود کاربرد در دانشگاه و رشته های مختلف این کشور هم چنان جایگاه زبان دوم را داشته و دانشجویان را از خدمات مختلفی همچون بورسیه تحصیلی بی بهره می سازد.

علاوه بر این باید شهریه بالاتری را هر چند با اختلاف جزئی پرداخت کنید ، انتخاب زبان انگلیسی امکان کار و یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر دانشگاهی در سراسر جهان را برایتان فراهم ساخته و در صورت تمایل به مهاجرت به سایر کشورهای جهان آسودگی خاطر خواهید داشت.

تحصیل پزشکی در چک به زبان انگلیسی

تحصیل رشته های پزشکی در چک به زبان چکی

چکی زبان رسمی دولتی است و به عنوان یک زبان ادبی به اواخر قرن سیزدهم می رسد ، اکثریت مردم به زبان چکی به عنوان زبان اول خود صحبت می کنند که متعلق به گروه زبان اسلواکی غرب است و از لاتین ( رومی ) به جای الفبای سیریلیک استفاده می کند ، از جمله زبان های دیگر که اقلیت ها در جمهوری چک صحبت می کنند ، رومی ، آلمانی و لهستانی را می توان نام برد.

دانشجویان خارجی در صورت تحصیل رشته های پزشکی در چک به زبان چکی قادر به تحصیل رایگان هستند که بزرگترین مزیت یادگیری این زبان بوده و دغدغه پرداخت هزینه را از شما دور می سازد ، متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک که تحصیلات متوسطه خود را در خارج از جمهوری چک انجام داده اند ممکن است نیاز به اثبات مهارت زبان چکی خود داشته باشند ، هر دانشکده الزامات زبان متفاوتی دارد ، برخی از دانشکده ها نیاز به یک گواهی نامه زبان ( مثلا B2 ، B1 و غیره ) دارند ، برخی از آنها دارای آزمون زبان چکی خود در آزمون ورودی هستند ، برای سایر دانشکده ها همین که متقاضی امتحان ورودی را به زبان چکی پشت سر بگذارد ، کافی است.

البته خوب است این نکته را مدنظر داشت باشید که هنگام صحبت از تحصیل رایگان منظور پرداخت تمامی هزینه ها از سوی دانشگاه نبوده و ممکن است برخی از هزینه ها مانند هزینه های اداری پذیرش ، هزینه های بیشتر شدن دوره تحصیلی فراتر از حد مجاز و غیره از دانشجو درخواست شود.

اگر نمیدانید زبان چکی چگونه زبانی است به مقاله خط و زبان مردم جمهوری چک مراجعه کرده و اطلاعات مناسب بدست آورید.

دوره های زبان چکی در کشور جمهوری چک

دوره های آمادگی چکی در برخی کالج ها به دانشجویان خارجی که علاقه مند به تحصیل پزشکی در چک به زبان چکی هستند ، ارائه می شود ، دوره های تخصصی چک برای متقاضیان تحصیل در پزشکی و علوم طبیعی توسط موسسه مطالعات زبان و آمادگی (ÚJOP ) ارائه شده است که بخشی از دانشگاه چارلز در پراگ است ، این دوره نه تنها برای متقاضیان در رشته های پزشکی در دانشگاه چارلز ( و دانشکده های آن در پراگ ، پلزن و هادسک کراولو ) است بلکه در دانشگاه ماساریک یا دانشگاه اولوموچ طراحی شده است.

به علاقه مندان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک توصیه می کنیم مقاله کالج ها و دوره های زبان در کشور چک 2024 را مرور کنید و اطلاعات بسیار ارزشمندی کسب کنید.

اگر تصمیم دارید در چک پزشکی و دندنپزشکی بخوانید، مقالات زیر را حتما بخوانید!

16 دیدگاه در “تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک

  1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک Niusha گفت:

    سلام و وقت بخير
    من ٢٤ سالمه با ديپلم رياضي و معدل ١٧.٩٠ ،كارشناسي مهندسي صنايع دانشگاه دولتي و ارشد مديريت پروژه غيرانتفاعي خوندم با معدل بالا. ميخواستم براي دندون پزشكي اقدام كنم. مدرك زبان بومي وانگليسي ندارم. امكان تحصيل در كدوم يكي از شهرهاي اتحاديه شينگن با هزينه ي معقول براي دندون پزشكي هست به طوري كه به مدرك زبان نياز نباشه و در طي دوره ي چندماهه زبان رو اموزش بدن . ممنون ميشم راهنمايي كنيد
    همينطور اگه ممكنه بگيد كه امكان بورسيه براي شرايط من وجود داره در كشوري يا خير؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک Hamid گفت:

      با سلام

      شما مي توانيد بدون ارائه مدرك زبان در دوره هاي پريمديكال كشور مجارستان شركت كنيد و بعد از إتمام دوره در آزمون ورودي كشور مجارستان شركت كنيد هم چنين آزمون ورودي كشورهاي چك، لهستان، اسلواكي و استوني هم مشابه مجارستان هست و امكان شركت در آنها هم داريد ولي در اين كشورها هزينه تحصيل برعهده خودتان است و ممكن در سال هاي دوم به بعد با داشتن معدل مناسب دانشگاه كمك هزينه براي شهريه به شما بدهد هم چنين امكان تحصيل در فرانسه هم داريد كه ابتدا در دوره زبان فرانسوي در خود كشور فرانسه شركت مي كنيد و بعد از إتمام دوره زبان مي توانيد رايگان تحصيل كنيد.

      با تشکر از سوال شما

  2. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک پانته آ گفت:

    سلام من معدل ديپلمم ١٩/٦٤ هست .
    ميخواستم ببينم الان اگه بخوام به زبان چك دندون پزشكي رايگان تحصيل كنم بايد دوره ي خودِ دانشگاه رو قبل آزمون ببينم ؟ و اينكه زبان چكي رو از پايه خودشون تو اون دوره آموزش ميدن ؟ و احتمال قبولي تو آزمونش چقدر ميشه ؟ احتمالش خيلي كمه ؟ يعني آزمونش سخته ؟ يا ياد گرفتن زبان چكي سخته ؟ بعد اين مدركي كه بگيرم مورد تاييد ايران هست ؟

  3. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک سجاد گفت:

    با سلام بنده با معدل کل ۱۷/۵ و پیش ۱۳/۵ تجربی ایا شانس پذیرش از دانشگاه های پزشکی یا دندانپزشکی چک یا اسلواکی قبول شوم؟اگه به زبان اسلواک یا چکی اشنا نباشم کالج زبان رایگان هس؟ با تشکر ازشما🌹

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      در این کشورها تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و بومی ارائه می شود . برای تحصیل به زبان بومی باید دوره کالج بگذرانید ، اما برای تحصیل به زبان انگلیسی فقط آزمون ورودی دارد .

      باتشکر از سوال شما

  4. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک Roya گفت:

    سلام پسر من معدل ۱۲/۵ دیپلم دارد، ایا امکان شرکت در دوره امادگی دندانپزشکی را دارد؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      متاسفانه معدل ایشون خیلی کم است ، البته معدل کل دیپلم و پیش دانشگاهی را باید بدانیم . در کل برای کشور جمهوری چک این معدل کم است .

      باتشکر از سوال شما

  5. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک الهه گفت:

    سلام . روز بخیر . من ایلتس ۶.۵ و مدل دیپلم ۱۹.۷۰ و دیپلم ۱۹ . تا حدودی اشنایت به زبان چکی بالاتر از مقدماتی دارام
    .برای پراگ میخاستم اقدام کنم البته به زبان چکی ازمون های ورودی دانشگاهاشون دیدم به نظرم بسیار اسون پس چرا اینقدر در سایت ها تبلییغ به سخت بودن میکنند؟؟؟
    و سوال بعدی اگر ایران زبان جمهوری چک رو کامل یاد بگیرم ایا گذراندن کالج های پنچ ماه بجای نه ماا کافیه ؟
    با تشکر فراوان از صبر و حوصله ی شما ….

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      آزمون ورودی دانشگاه های جمهوری چک به زبان چکی خیلی سخت نیست ، خود دانشگاه چارلز اعلام کرده است که 70 درصد شرکت کنندگان در دانشگاه پذیرفته می شوند . اما ویزای این کشور متاسفانه به سختی داده می شود . الزامی به گذراندن دوره یکساله نمی باشد و شما می توانید دوره کوتاه تر را بگذرانید ، اما باز هم تاکید می کنم که ویزای این کشور سخت صادر می شود .

      باتشکر از سوال شما

  6. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک Kimia Khandabi گفت:

    سلام من ١٩ سالمه و داراى ديپلم تجربى با معدل ١٧ هستم و زبان انگليسيم هم متوسط هست ميخواستم بپرسم براى اينكه تحصيل در رشته پزشكى دانشگاه هاى چك رايگان بشه انجا كالج ها و دوره هايى هست كه زبان چكى رو ياد بگيرم و اينكه همزمان با دوره پرى مديكال زبان چكى رو ياد بگيرم ممنون ميم جواب بدين

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      بله – خود دانشگاه چارلز دوره زبان را به همراه آمادگی برای آزمون ورودی برگزار می کند . البته صدور ویزا برای این کشور به سختی انجام می شود .

      باتشکر از سوال شما

  7. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک moon گفت:

    باسلام من 19 سالمه با مدرک ایلتس 7.5 دیپلم کل 18.45، کتی 15.4و پیش دانشگاهی 16 برای تحصیل دندانپزشکی برای کدام کشور ها میتوانم اقدام کنم؟ آیا ابتدا باید واردکالج بشم ؟ و آیا برای ورود به کالج معدل شرط است؟

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      شرايط شما خيلي خوب است ، كشورهايي مانند جمهوري چك و كشور اسلواكي نياز به گذراندن دوره ندارند . هر چند ما توصيه مي كنيم دوره كالج را در كشوري مانند مجارستان بگذرانيد تا با نحوه سوالات آشنا شويد . كشورهايي كه تحصيل به زبان بومي ارائه مي شوند حتماً بايد دوره كالج زبان يا آمادگي دروس پايه را بگذرانيد .

      باتشکر از سوال شما

  8. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک محمد ساجدی گفت:

    با سلام و احترام
    اگر کارشناسی ناپیوسته حسابداری بازرگانی داشته باشم میتونم بدون دیپلم نظری و پیش دانشگاهی(با مدرک فنی حرفه ای 11ساله) برای پزشکی چک اقدام کنم؟ در ابتدا باید چه مبلغی بابت تمکن مالی برای اخذ ویزای پزشکی داشته باشیم؟
    ممنون

    1. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در چک مشاور مهاجرت تحصیلی گفت:

      باسلام خدمت شما دوست عزیز

      با رشته های فنی و حرفه ای امکان تحصیل پزشکی در این کشورها ( جمهوری چک ) وجود ندارد . اما برای کشور ترکیه می توانید این کار را انجام دهید . البته باید توجه داشته باشید که برای برگشت به ایران باید حتماً از رشته های تجربی و یا ریاضی بوده باشید .

      باتشکر از سوال شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5/5 - (81 امتیاز)
منو
خانه