تحصیل در اتریش

تحصیل در اتریش

خیر ، می توانید دوره های زبان را در اتریش بگذرانید اما توصیه ما این است که آلمانی را در کشور خود حداقل در سطح B2 بیاموزید تا هزینه های شما کاهش یابد.

بله ، اتریش به شما اجازه می دهد تا بتوانید همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را نیز همراهتان ببرید اما آن ها اجازه کار نخواهند داشت.

خیر ، شما می بایست حتما یک یا دو ترم را در دانشگاه های کشورمان سپری کرده باشید تا دیپلم شما پذیرفته شود ، زیرا بر خلاف بیشتر کشور ها دوره دبیرستان در اتریش 13 سال است.

امکان تحصیل در دانشگاه های خصوصی کشور اتریش و مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در هر دو نوع دانشگاه به زبان انگلیسی امکان پذیر است.

شما برای تحصیل در این دانشگاه ها نیازی به قبولی در کنکور ایران را ندارید ، می توانید به زبان انگلیسی تحصیل کنید و همچنین این دانشگاه ها به شما ضمانت اشتغال پس از تحصیل را خواهند داد اما هزینه تحصیل را باید خودتان به عهده بگیرید.

بله ، در صورتی که برنامه تحصیلی خود را به زبان انگلیسی بیابید ، می توانید با ارائه یکی از این دو مدرک با نمره مشخص شده از سوی دانشگاه به پذیرش برسید.

مقطع دکترا بهترین فرصت برای تحصیل به زبان انگیسی در دانشگاه های اتریش است.

شانس دریافت بورسیه تحصیلی با انتخاب زبان انگلیسی کاهش می یابد و دانشگاه های اتریش خدمات تحصیلی خود را در اختیار دانشجویی قرار می دهند که قصد تحصیل به زبان آلمانی دارد.

تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم

منظور از مدرک دیپلم ، مدرک سپری نمودن 12 سال دوره تحصیلی در مقاطع مختلف مدرسه است که بیان می کند فرد متقاضی تمامی آموزش های لازم قبل از دانشگاه را پیموده و صلاحیت لازم جهت ورود به دانشگاه را دارد . در برخی کشورها به دلیل مغایرت سیستم آموزشی با کشور مبدا ابتدا معادل سازی مدرک دیپلم انجام شده و در صورت نیاز دانش آموز دوره ای را طی نموده و پس از پشت سر گذاشتن واحدهای لازم آماده ورود به دانشگاه خواهد بود.

طبق سیستم آموزشی کشور اتریش دانش آموزان در سن 17 سالگی موفق به دریافت مدرک دیپلم خود می شوند و می توانند برای ورود به دانشگاه ها و یا هرگونه مرکز آموزش عالی اقدام کنند ، اما متقاضیانی که از ایران اقدام می کنند ، در صورتی می توانند تحصیل در اتریش با مدرک دیپلم را تجربه نمایند که حتماً قبولی در دانشگاه های دولتی ایران را داشته و چندین ترم را در آن دانشگاه تحصیل و دارای معدل مناسبی باشند. توجه داشته باشید منظور از دانشگاه های دولتی، دانشگاه هایی هست که از طریق برگزاری آزمون سراسری دانشجو می پذیرند.

بنابراین ورود مستقیم از اتمام تحصیل دوازده ساله ایران به دانشگاه های کشور اتریش امکان پذیر نبوده و حتماً شما باید برای ورود به مقطع کارشناسی این کشور دانشجوی مقطع لیسانس باشید و یا این مقطع را تمام کرده باشید . هم چنین دانشگاه های اتریش هیچ گونه محدودیت سنی ندارند اما بهتر است که در زمان ارسال درخواست گپ تحصیلی زیادی نداشته باشید.

 

ویدیو و پادکست تحصیل در اتریش

محتوای تصویری و صوتی آماده شده در خصوص تحصیل در اتریش برای شما هست تا بتوانید با اطلاعات کلی لازم در مورد ویژگی های این کشور آشنا شوید.

لذا از شما دعوت می شود صحبت های مدیریت محترم مجموعه جناب آقای حسن رجبی را مشاهده بفرمائید.

نمایش ویدیو درباره تحصیل در اتریش

تحصیل رایگان در اتریش

سیستم آموزشی در اتریش دولتی است و حتی دانشجویان بین المللی از کشورهای غیر اروپایی تحصیلات با کیفیت ، بدون پرداخت هزینه های تحصیلی سنگین را دریافت می کنند که موجب شده دانشگاه های این کشور در پذیرش دانشجئ سخت گیرانه عمل کنند.

توجه به این نکته ضروری است که منظور از تحصیل رایگان در اتریش این نیست که هیچ مبلغی را به دانشگاه پرداخت نمی کنید، بلکه شما موظف هستید هزینه های جاری دانشگاه یا ثبت نام را که مبلغی برابر با 726 یورو در ترم می باشد ف را پرداخت نمایید.

اما این مبلغ آنچنان در برابر شهریه دانشگاه های سایر کشورهای اروپایی کم هست که عملاً به تحصیل مجانی تعبیر می شود و افراد زیادی را خواهان تحصیل در اتریش نموده است.

زبان مورد نیاز تحصیل در اتریش

زبان رسمی اتریش ، آلمانی است و زبان های دیگری همچون کرواتی ، مجاری و اسلوونیایی در میان گروه اندکی از مردم صحبت می شود اما این کشور کوشیده تا زبان تدریس مانعی برای پذیرش دانشجویان بین المللی نباشد.

زبان اصلی تحصیل در دانشگاه ها و مهاجرت تحصیلی به اتریش، آلمانی است و دانستن این زبان در خیلی از موارد ضروری می باشد؛ ولی با این حال به دلیل آنکه تحصیل بین المللی در اتریش بسیار محبوب تر شده ، دانشگاه ها برنامه های بیشتری را به خصوص دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

برای تحصیل به زبان آلمانی باید مهارت خود در زبان آلمانی را ثابت کنید که برخی دانشگاه ها مدرک زبان آلمانی در سطح B2 و برخی دیگر در سطح C1 را می پذیرند و می توانید در خود کشور اتریش دوره زبان را سپری کنید.

اگر متقاضی مدرک زبان آلمانی برای رشته هایی که به زبان آلمانی تدریس می شوند ، را ندارد باید ابتدا در دوره های زبان مخصوص دانشگاه ثبت نام کند و به مدت دو سال فرصت دارد تا این زبان را فرا بگیرد . اگر مدرک زبان آلمانی در کشور خود دارید ، دیگر نیازی به گرفتن مدرک در کشور مقصد نداشته و می توانید مستقیما در کلاس های دانشگاه شرکت کنید.

اگرچه کشور اتریش با افزودن زبان انگلیسی به سیستم آموزشی خود تلاش می کند تا با دانشگاه های برتر اروپا رقابت نماید و دانشجویان بین المللی زیادی را به خود جذب کند ، اما ذکر این نکته مهم است که زبان آلمانی نقش کلیدی را برای زندگی در اتریش ایفا می کند و تمامی دانشجویان متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی باید تا حدی به این زبان مسلط باشند.

فراموش نکنید که شما می خواهید به کشوری وارد شوید که تمام مردم آن به زبان آلمانی با یکدیگر صحبت می کنند و شما برای کارهای روزمره و در صورت داشتن کارآموزی در زمان تحصیل به شدت به این زبان نیاز خواهید داشت . به عنوان مثال دانشجویان رشته های علوم پزشکی به صورت مداوم در ارتباط با افراد جامعه هستند و آشنایی با زبان آلمانی برای آنها یک الزام است پس از یادگیری آن غافل نشوید و چنانچه به دنبال دریافت اقامت پس از اتمام دوره تحصیلی تان هستید ، اهمیت آن دو چنان می شود.

 

تحصیل به زبان انگلیسی در اتریش

داشتن مدرک زبان انگلیسی یکی از الزامات اصلی ثبت نام در دانشگاه است و شما دوره لازم را در هر کشوری که سپری کنید ، در هنگام تقاضا برای دانشگاه باید مدرک آیلتس خود را ارائه دهید . تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی این کشور بیشتر از دانشگاه های دولتی امکان پذیر است .

معمولا دانشگاه های دولتی اتریش تمامی دوره های خود را به زبان آلمانی به دانشجویان ارائه می دهند و شما باید برای تحصیل در این دانشگاه های مدرک زبان آلمانی داشته باشید ، اما در دانشگاه های خصوصی که فرصت انتخاب زبان انگلیسی به صورت گسترده تر برای دانشجویان وجود دارد ، از دانشجویان مدرک آیلتس و تافل درخواست می کنند که با توجه به مقطع تحصیلی نمره و سطح مدرک متفاوت خواهد بود.

اصولا برای تحصیل در مقطع لیسانس باید نمره 6 به بالا و برای کارشناسی ارشد و دکترا مدرک آیلتس با نمره 7 را ارائه دهید ، امکان سپری کردن دوره های زبان انگلیسی در داخل کشور اتریش نیز وجود دارد و دانشجویان می توانند با ثبت نام در این دوره ها ابتدا مدرک زبان خود را کسب کرده و سپس برای ورود به دانشگاه تقاضا بدهند.

از جمله رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شود ، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تحصیل به زبان انگلیسی در اتریش

رشته های موجود در اتریش به زبان انگلیسی

جهت تحصیل به زبان انگلیسی در اتریش باید برنامه تحصیلی هر دانشگاه را به صورت جداگانه بررسی کنید ، چرا که هر دانشگاه رشته و مقاطع تحصیلی مختلفی را به این زبان ارائه می دهد . در ادامه به برخی از رشته های پرطرفدار که در اکثر مراکز علمی اتریش به زبان انگلیسی تدریس می شوند اشاره می کنیم اما دقت داشته باشید که با توجه به تغییر برنامه دانشگاه ها به صورت مداوم ، حتما در هنگام اقدام به جستجوی دانشگاه در رشته مورد علاقه تان پرداخته و مشاورین متخصص در این زمینه نیز کمک بگیرید.

  • علوم زیستی
  • ریاضیات
  • علوم کامپیوتر
  • علوم ارتباطات
  • زبان شناسی
  • زبان و ادبیات انگلیسی
  • اقتصاد
  • جامعه شناسی
  • گیاه شناسی
  • بوم شناسی
 

ذکر این نکته لازم است که تحصیل در مقطع لیسانس در اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی امکان پذیر نیست و بهتر است که برای دوره های کارشناسی ارشد و دکترا درخواست تحصیل به زبان انگلیسی را داشته باشید . در واقع دوره دکترا بهترین مقطع تحصیل به زبان انگلیسی است و در اکثر رشته ها و دانشگاه های خصوصی و حتی در برخی از دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی تدریس می شود و پذیرش دانشجویان بین المللی در این مقطع بیشتر امکان پذیر است.

برخی از دانشگاه های اتریش تحت نظر دانشگاه های آمریکا و یا سایر کشورهای برجسته اروپا مانند انگلستان اداره می شوند از این رو زبان انگلیسی را به صورت جدی در برنامه های آموزشی خود دنبال می کنند که عبارتند از :

  • دانشگاه وین
  • دانشگاه یوهانس کپلر لینز
  • دانشگاه زیگموند فروید
  • دانشگاه صنعتی وین
  • دانشگاه اینسبروک
  • دانشگاه زالتسبورگ
 

 

هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در اتریش

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش رایگان بوده و شما از طریق آزمون ورودی به پذیرش رسیده و تنها در هر ترم مبلغ اندکی را به عنوان هزینه ثبت نام پرداخت می کنید ، در حالی که در دانشگاه های خصوصی باید هزینه تحصیل خود را در هر ترم پرداخت کنید که در صورت انتخاب زبان انگلیسی می تواند افزایش یابد.

همچنین شانس دریافت بورسیه تحصیلی با انتخاب زبان انگلیسی کاهش می یابد و دانشگاه های اتریش خدمات تحصیلی خود را در اختیار دانشجویی قرار می دهند که قصد تحصیل به زبان آلمانی و بومی این کشور را داشته باشد.

علاوه بر آن دانشجویانی که می خواهند در کشور اتریش مانده و به کار مشغول شوند ، با انتخاب زبان انگلیسی خود را از زبان آلمانی دوره نموده و دیرتر این زبان را فرا می گیرند ، از این رو توصیه می شود که زبان انگلیسی را با دقت و البته درنظر گرفتن تمامی جوانب شخصی تان انتخاب نمایید تا به مشکل برنخورید.

هزینه های تحصیل در اتریش

تحصیل مقاطع  کارشناسی و کارشناسی ارشد در اتریش

این کشور دارای ۲۲ دانشگاه دولتی ، ۲۱ دانشگاه علمی کاربردی ، ۱۳ دانشگاه خصوصی و ۱۷ کالج تربیت معلم است که متقاضیان از کشورمان باید ابتدا در آزمون سراسری شرکت نموده و با ارائه مدرک قبولی خود در رشته و مقطع موردنظر ، در دانشگاه های اتریش ثبت نام نمایند.

اگر در دانشگاه کشور خود واحدهایی را گذرانده باشید ، در هنگام پذیرش مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید شدن نیازی به پاس نمودن مجدد آنها نیست ، کسانی که برای ورود به مقطع فوق لیسانس اقدام می کنند ، نمی توانند مستقیما به این دوره وارد شوند و باید ابتدا واحدهای پیش نیاز را گذرانده و سپس دوره لیسانس خود را آغاز کنند.

رشته های دوره کارشناسی ارشد طیف گسترده ای به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی داشته و با دریافت بورسیه می توان تحصیل به صورت رایگان را تجربه نمود . در سیستم آموزشی اتریش برنامه های کارشناسی معمولا 3 ساله هستند ( 6 تا 8 ترم ) و کل واحد های درسی که دانشجو باید بگذراند 240 واحد درسی می باشد.

دوره ی ارشد نیز معمولا دو ساله (2 تا 4 ترم ) و دوره دکتری نیز حداقل 6 ترم تحصیلی طول خواهد کشید.

تحصیل مقطع دکترا در اتریش

متقاضیان جهت تحصیل مقطع دکترا در اتریش باید یک مدرک کارشناسی ارشد معتبر مرتبط با دوره تحصیلی خود در دکترا داشته باشند که فرصت تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی امکان پذیر بوده و دانشجو در طول سه سال تحقیق ، پایان نامه خود را ارائه می دهد.

برای درخواست تحصیل مقطع دکترا در اتریش ، دانشجو باید یک فرم درخواست تکمیل شده همراه با رونوشت های رسمی مدارک گذشته ، مدارک تحصیلی ، نامه های مرجع و یک بیانیه شخصی را به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کند.

تحصیل در اتریش برای مقطع دکترا با دریافت حقوق نیز همراه است که البته دانشجویان باید رزومه تحصیلی قوی را از خود ارائه دهند تا در رقابت با داوطلبان از سراسر جهان به موفقیت دست یابند.

تحصیل مقطع دکترا در اتریش
روند پذیرش مقطع دکترا در دانشگاه های اتریش

روند پذیرش دوره دکترا در اتریش

پس از اینکه فرم درخواست ارسال گردید ، به منظور انجام یک مصاحبه با شما تماس گرفته می شود و از طریق یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه میزان مهارت شما در رشته تان سنجیده می شود.

نتیجه مصاحبه بر اساس هر آنچه از پتاسیل شما مانند انگیزه و پیشینه تحصیلی سنجیده شده است ، اعلام گشته و در صورتی که موفق به دریافت پذیرش شوید ، تمامی حمایت های دانشگاه شامل تان می گردد.

البته دقت داشته باشید که اخذ پذیرش دکترا از دانشگاه های اتریش مقداری دشوارتر از پذیرش در سایر مقاطع می باشد و اعتبار مدارک و نمرات دوره های تحصیلی قبلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در رابطه با بورسیه تحصیلی نیز می توان گفت که تحصیل در دوره دکترا در اتریش به دوصورت است:

با بورسیه تحصیلی و یا بدون بورسیه ، در صورت تحصیل در دوره دکترا با بورسیه تحصیلی دانشجو از حقوقی معادل ۲۰۰۰ دلار برخوردار می شود ، اما در صورت تحصیل بدون بورسیه تحصیلی دانشجو خود ملزم به پرداخت هزینه های تحصیلی می باشد.

داشتن مقالات علمی داخلی و خارجی و یافتن استادی که بتواند پشتیبان شما در پروژه انتخابی تان باشد ، دریافت بورسیه تحصیلی را بسیار آسان می سازد . از طرفی دانشجویان دکترا از حق کار ۳۰ ساعت در هفته برخوردار هستند که با درآمد حاصل از آن می توانند هزینه های زندگی و تحصیل را به راحتی بپردازند.

مدارک موردنیاز پذیرش در دانشگاه های اتریش

جهت پذیرش در دانشگاه های اتریش تمام مدارک باید از آپریل تا 1 سپتامبر برای ترم زمستان و از نوامبر تا 1 فوریه برای ترم تابستان ارسال شوند که این مهلت ها قابل تمدید نیست و بعضی از رشته ها نیاز به آزمون ورودی دارند مثل : دانشگاه های پزشکی ، دانشگاه های هنر و برنامه های دوره های UAS.

این امکان وجود دارد که تاریخ بسته شدن درخواست برای امتحانات ورودی تا 6 ماه قبل از شروع ترم باشد و مهم ترین مدارکی که هنگام پذیرش باید به دانشگاه ها ارائه شود ، شامل موارد زیر است:

  • مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات
  • فرم تکمیل شده درخواست پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی
  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی
  • فرم درخواست پذیرش
  • نامه قبولی در کنکور
  • عکس
  • گواهی اشتغال به تحصیل در رشته مربوطه از دانشگاه

تحصیل رشته های مهندسی در اتریش

هنگام تحصیل رشته های مهندسی در اتریش دانشجویان ابتدا علوم پایه را فرا گرفته و سپس با انجام پروژه های پژوهشی تحصیلات خود را به صورت عملی فرا می گیرند . در انتهای هر دوره دانشجو با ارائه یک پایان نامه و یا ساخت یک طرح عملی مدرک تحصیلی خود را دریافت خواهد کرد ، بخش های صنعتی مختلفی در اتریش فعال هستند که این امکان را برای دانشجویان فراهم می سازد تا بتوانند پس از تحصیل به کار مشغول شده و درآمد خوبی داشته باشند.

تمامی متقاضیان علاقه مند به مقع کارشناسی باید دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی بوده و به زبان آلمانی تسلط کافی داشته باشند ، همانگونه که در بالا گفتیم آغاز رشته مهندسی نیازمند گواهی قبولی در دانشگاه های سراسری ایران و گواهی اشتغال به تحصیل است.

دقت داشته باشید که دانشجویانی که مقطع قبل خود را از دانشگاه های آزاد ، پیام نور و غیره دریافت کرده اند ، قادر نخواهند بود تا مستقیم به دوره کارشناسی ارشد و یا دکترا وارد شوند . از جمله رشته های مهندسی پر درخواست در دانشگاه های اتریش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تحصیل رشته های مهندسی در اتریش
  • مهندسی عمران
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی الکترونیک
  • فناوری اطلاعات
  • مهندسی مکاترونیک
  • مهندسی شهرسازی
  • مهندسی کامپیوتر

 

 

 

تحصیل در اتریش

شروع یک کسب و کار پس از فارغ التحصیلی در اتریش

راه اندازی یک کسب و کار معمولا به شیوه سرمایه گذاری در اتریش انجام می شود و افرادی همچون دانشجویان به دلیل نداشتن تجربه ، تخصص و سرمایه کافی تا قبل از پایان دوره تحصیل خود کسب و کاری را راه اندازی نمی کنند.

اما خبر خوب اینجاست که اتریش به عنوان یکی از بهترین کشورهای اروپایی در زمینه اقتصاد و کار ، همواره از تمامی کسب و کارهای نوین استقبال نموده و در صورتی که در رابطه با رشته تحصیلی خود و یا هر گونه تجربه ای که دارید ، زمینه لازم را برایتان فراهم می سازد.

راه اندازی یک بیزینس در اتریش نه تنها دشوار نبوده ، بلکه با یادگیری مراحل قانونی این کشور به آسانی امکان پذیر است . توصیه ما به شما این است که از همان دوران دانشجویی تلاش نمایید تا کار پاره وقت خود را متناسب با حرفه ای که در آینده مدنظر دارید ، انتخاب کنید تا بتوانید با کسب تجربه زمینه های لازم پس از اتمام تحصیل در اتریش را برای خود فراهم سازید.

هزینه های تحصیل در اتریش

هزینه تحصیل در هر کشور مجموعه ای از هزینه ها در زمینه های مختلف است که شهریه دانشگاه بخش اصلی آن را تشکیل می دهد و بسته به نوع دانشگاه متغیر است . دانشگاه های کشور اتریش به سه دسته دولتی ، خصوصی و علمی کاربردی تقسیم می شوند که تحصیل در دانشگاه های دولتی اتریش رایگان است و تنها هزینه ای که دانشجو می بایست به دانشگاه پرداخت کند حدود 726 یورو برای هزینه های اداری در هر ترم است.

به طور کلی تحصیل در اتریش در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا کاملا رایگان است که البته برای تمامی رشته ها و مقاطع صدق نمی کند و برای تحصیل در برخی از رشته ها و یا دوره های کارشناسی ارشد و یا دکترا دانشجویان صرف نظر از ملیت موظف به پرداخت هزینه ثبت نام هستند.

برای بیمه و عضویت در اتحادیه دانشجویی مبلغی نزدیک به بیست یورو نیز از دانشجویان بین المللی و همچنین دانشجویان اتحادیه اروپا گرفته می شود ، هزینه ای که هر فرد به دانشگاه به عنوان هزینه تحصیل پرداخت می کند شامل هزینه های رفاهی و خدماتی دانشجویان می شود.

هزینه های تحصیل در اتریش

تحصیل در دانشگاه های خصوصی نیز بسته به رشته و مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت است و بین 1000 تا 40000 یورو در سال برای دانشجو هزینه دارد ، همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه های علمی کاربردی نیز باید پرداخت شود که کمتر از دانشگاه های خصوصی و حدود 750 یورو برای هر سال تحصیلی می باشد.

در دانشگاه های دولتی نیز در صورتی که دانشجو نتواند در موعد مشخص تحصیلات خود را به پایان برساند باید هزینه تحصیل خود را پرداخت نماید برای مثال در مقطع کارشناسی دانشجویی که طبق این قانون دوره تحصیلی خود را به پایان نرساند باید 726 یورو برای هر ترم اضافه شهریه پرداخت کند.

در دانشگاه های دولتی و مراکز آموزش عالی در تمامی مقاطع ، برخی هزینه ها غیر قابل اجتناب می باشد ، برای مثال هزینه دوره زبان آلمانی در کشور اتریش برای هر ترم 400 یورو میباشد که بر عهده دانشجوست و ربطی به دولت ندارد.

هزینه زندگی دانشجویی در اتریش

هزینه زندگی دانشجویی نیز بخش مهمی از مجموع هزینه های تحصیل در اتریش را تشکیل می دهد ، کیفیت زندگی در اتریش بسیار بالا است ولی با وجود امکاناتی که به شهروندان خود ارائه می دهد ، هزینه زندگی زیادی را در میان بسیاری از کشور های اروپایی ندارد.

هزینه زندگی در هر ایالت و شهر اتریش متفاوت است و در شهرهای دانشجویی معمولا هزینه ها مناسب تر از شهرهای دیگر و پایتخت آن یعنی وین است . به طور متوسط یک فرد دانشجو باید هزینه ماهانه ۸۰۰ تا 1200 یورو را برای مخارج خود در نظر بگیرد که در شهرهایی که عمدتا دانشجویی هستند این هزینه ها کمتر می شود و به ششصد تا هشتصد یورو می رسد.

هزینه دیگری که باید دانشجویان پرداخت کنند ، هزینه بیمه در حدود پنجاه یورو است و هزینه حمل و نقل و جابه جایی در حدود دو و نیم یورو است.

هزینه مسکن و یا خوابگاه مهم ترین بخش هزینه زندگی دانشجو پس از شهریه را شامل می شود که می تواند تا ۴۵۰ یورو در ماه باشد . 

 
 
هزینه زندگی دانشجویی در اتریش

برای دانشجویانی که خوابگاه ندارند و مجبورند خانه کرایه کنند ، هزینه متوسط یک خانه یک خوابه حدود ۶۳۰ یورو در مرکز شهر است که این هزینه در حومه شهر تقریبا نصف می شود و حدود ۴۹۰ یورو در می آید.اما توجه داشته باشید در شهرهای مختلف و با توجه به مساحت خانه ها ، هزینه ها نیز متفاوت است ، هزینه های برق و آب و اینترنت نیز محاسبه می شود که حداکثر به سیصد یورو با توجه به مصرف می رسد.

اگر تصمیم دارید آپارتمان را به اشتراک بگذارید ، یک اتاق در پایتخت ممکن است مبلغ 400 یورو و دیگر شهرهای 250 تا 350 یورو هزینه کند ، شما می توانید از وب سایت به نامOeAD سرویس مبادله اتریش برای پیدا کردن مکان مناسب برای اقامت خود استفاده کنید.

مزایا و معایب تحصیل در اتریش

اتریش تاریخ طولانی در تحصیلات عالیه دارد و برخی از بهترین فیلسوفان اروپایی ، دانشمندان و نویسندگان در این کشور تحصیل و زندگی می کنند اما نباید از معایب و ریسک هایی که برای هر دانشجو نیز وجود دارد ، غافل شوید. به عنوان مثال در اتریش امکان تغییر رشته وجود ندارد و شما نمی توانید از دوره لیسانس به رشته ای دیگر در فوق لیسانس بروید.

تحصیل در اتریش به معنای تسلط به زبان آلمانی است ، حتی اگر زبان انگلیسی را برای تحصیل انتخاب کنید ، باید زبان آلمانی را برای زندگی در جامعه و برقراری ارتباط با سایرین به خوبی بدانید ف پس از همان ابتدا یادگیری این زبان را در برنامه خود قرار دهید. 

اگرچه هزینه زندگی دانشجویی در اتریش بالا نیست اما در مجموع اتریش از کشورهای گران اروپا شناخته می شود و شما باید بابت هزینه های خود برآورد دقیقی داشته و منبع تامین مالی خوبی نیز داشته باشید.

دقت کنید که مهاجرت مهم ترین تصمیم شما در زندگی است که زمان و هزینه شما را به مدت چند سال به خود اختصاص می دهد . مهاجرت به هر شیوه ای ( تحصیلی ، کاری و غیره ) که انجام پذیرد به روحیه بالا و عزمی راسخ نیاز دارد و هنگامی که اقدام به مهاجرت تحصیلی می کنید ، باید از مواردی مانند دانشگاه مناسب رشته تحصیلی تان ، هزینه زندگی و مخارج دانشگاه ، امکان کار همزمان با تحصیل و موارد دیگر اطلاع کامل داشته باشید تا خدایی نکرده پس از ورود به کشوری مانند اتریش با موارد پیش بینی نشده و غیرمنتظره مواجه نشوید.

در هنگام تصمیم به مهاجرت شما باید به این موضوع دقت داشته باشید که آیا پس از به پایان رساندن تحصیلات خود قصد بازگشت به ایران و یا ماندگاری در آن کشور را دارید ؛ اگر می خواهید در اتریش بمانید امکان کار در اتریش و اخذ اقامت دائم به چه صورت است.

دریافت اقامت دائم اتریش از طریق تحصیل

رسیدن به اقامت دائم کشور اتریش یکی از اصلی ترین هدف های هر دانشجو از مهاجرت به این کشور می باشد . جهت رسیدن به این هدف در قدم اول باید تحصیلات خود را در اتریش به پایان رسانده و به کاری با درآمد متناسب مشغول شوید.

تحصیل در اتریش از طریق ویزای دانشجویی شما را با اقامت دائم این کشور نخواهد رساند و حتما باید با پرداخت مالیات روند اقامت خود را آغاز سازید. 

در واقع دانشجویان به دلیل داشتن کار پاره وقت و درآمد اندک از پرداخت مالیات معاف هستند ، اما در زمانی که به کار مشغول شده و از درآمدتان مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنید ، پروسه اقامت شما آغاز شده و می توانید پس از سه سال درخواست اقامت دائم نمایید . البته دقت داشته باشید که تنها امکان درخواست برای شما فراهم شده و موافقت آن با دولت کشور اتریش است.

معمولا سه سال پس از دریافت کارت اقامت دائم می توانید درخواست شهروندی نموده و از تمامی خدمات این کشور به بهترین شکل ممکن بهره مند شوید.

 
دریافت اقامت دائم اتریش از طریق تحصیل
هزینه اقامت دائم در اتریش

هزینه دریافت اقامت دائم اتریش

هزینه دریافت اقامت اتریش در هر یک از روش های انتخابی متفاوت است ، اما هنگامی که صحبت از تحصیل به میان می آید ، باید مجموعه ای از هزینه ها را مدنظر داشته باشید.

هزینه تحصیل در دانشگاه های اتریش با توجه به دانشگاه انتخابی تان متفاوت بوده و علاوه بر آن شما باید هزینه زندگی خود را نیز درنظر بگیرید . پروسه مهاجرت نیز خود هزینه هایی را به دنبال دارد که باید از قبل برآورد صحیحی از آن نیز داشته باشید.

اما چنانچه بخواهیم تنها پروسه دریافت اقامت کشور اتریش را مدنظر داشته باشیم ، هزینه ها به شرح زیر است:

  • دریافت اقامت موقت دانشجویی 160 یورو
  • دریافت اقامت دائم اتریش 210 یورو

شاید در برخی مراحل نیاز به ترجمه مدارک نیز برایتان وجود داشته باشد که با توجه به نوع مدرک و میزان ترجمه مبلغی را شامل شود و معمولا هزینه قابل توجهی را دربرنمی گیرد.

 

 
4.9/5 - (50 امتیاز)

2 پاسخ

  1. سلام من پزشک عمومی هستم و قصد دارم در رشته phd تغذیه در یکی از دانشگاههای اتریش تحصیل کنم چطور میتونم پذیرش از دانشگاه بگیرم؟؟ چه مدارکی لازم داره و این روند چقدر طول میکشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *