تاریخ کشور چک از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور چک از گذشته تا معاصر در برگیرنده مسائل گسترده ای است و طعم های تلخ و شیرین بسیاری را چشیده است ، این کشور از نظر تاریخی به نام بوهمیا شناخته می شود ، اولین شواهد از وجود دولت چک به اوایل قرون وسطی باز می گردد.

پادشاهی در سرزمین چک در قرن سیزدهم تأسیس شد و اهمیت آن در قرن چهاردهم تحت حکومت چارلز چهارم ، پادشاه چک و امپراتور مقدس روم به اوج خود رسید ؛ برای آشنایی بیشتر با جزئیات مسایل مرتبط با مهاجرت به چک با دفاتر شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) تماس بگیرید ، همچنین توصیه می کنیم مقاله مهاجرت به چک را بخوانید تا با تمام راه و روش های قانونی مهاجرت به این کشور مطلع شوید.

 آشنایی با مسایل تاریخی این کشور برای افراد خواهان دریافت شهروندی از طریق ثبت شرکت در چک ضروری است ، چرا که برای دریافت شهروندی بایستی در آزمونی شرکت کرد ، باستان شناسان شواهدی از سکونت انسان های ماقبل تاریخ در این منطقه یافته اند که قدمت آن به دوران پارینه سنگی باز می گردد ، در دوران کلاسیک ، در نتیجه مهاجرت ‌های سلتی‌ ها در قرن سوم پیش از میلاد بوهمیا با بوئی‌ها مرتبط شد ، بوی یک شهر در نزدیکی پراگ مدرن تأسیس کرد ، بعد ها در قرن اول  قبایل آلمانی مارکومانی و کوادی در آنجا ساکن شدند.

در قرن ششم هون ها به سمت غرب به بوهم ، موراویا ،  و برخی از اتریش و آلمان کنونی حرکت کرده بودند ، در قرن هفتم، بازرگان فرانک سامو فرمانروای اولین دولت اسلاوی مستند در اروپای مرکزی ، امپراتوری سامو شد.

فهرست مطالب
تاریخ کشور چک از گذشته تا معاصر
امپراتوری بزرگ موراویا (آغاز دهه 830 - 907)​

Great Moravian Empire

امپراتوری بزرگ موراویا (آغاز دهه 830 - 907)

اولین دولت واقعی که در قلمرو سرزمین چک پدیدار شد ، امپراتوری موراویایی بزرگ بود که از ابتدای دهه 30 قرن نهم با شاهزاده مجمیر اول شناخته شد ،  در سال  863، جانشین مجمیر ، شاهزاده روستیسلاو ، مبلغان مسیحی بیزانسی را کنستانتین نامید ؛ و متدیوس به موراویا برای معرفی عبادت اسلاو در کشور فرستاد ، شاهزاده سواتوپلوک که جانشین روستیسلاو شد و  آیین لاتین را مجدداً معرفی کرد ، این تصمیم دوباره این واقعیت را تأیید کرد که سرزمین چک بخشی از تمدن لاتین بود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت تمام زوایای کشور مقصد شما برای مهاجرت با دریافت مشاوره رایگان از متخصصین هلدینگ رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

سلسله Premyslid  (قرن 9 – 1306)

بوهمیا مرکز یک فرآیند مستقل دولت سازی شد ، در طول سلطنت سلسله Premyslid، دولت چک به تدریج قدرت خود را افزایش داد و موفق شد علیرغم پیوند های رسمی خود با امپراتوری مقدس روم ، حاکمیت واقعی خود را حفظ کند ؛ دوک ها و پادشاهان بعدی بوهمیا دارای موقعیت های ممتاز انتخاب کننده امپراتور ها بودند.

    935 – مرگ دوک ونسلاس، قدیس حامی سرزمین چک

    973- 976 تأسیس اسقف پراگ

1085 وراتیسلاو اولین دوک بوهمی شد که به عنوان پاداشی برای حمایت از امپراتور هنری چهارم در طول مبارزه با پاپ گریگوری هفتم، حق استفاده از عنوان سلطنتی به او اعطا شد.

1212 پادشاه بوهمیا پرمیسل اوتاکار اول گاو طلایی سیسیل را دریافت کرد  که فرمانی مبنی بر اعلام بوهمیا یک پادشاهی و دوک های بوهمیا پادشاهان موروثی ، و همچنین اعلام تقسیم ناپذیری پادشاهی بوهم و تنظیم رابطه قلمرو با امپراتوری مقدس روم بود ،  بوهمیا سپس به یکی از مهم ترین ایالت ها در چارچوب امپراتوری تبدیل شد.

1253-1278سلطنت پادشاه قدرتمند پرمیسل اوتاکار دوم با سیاست گسترش قدرت مشخص شد ، این گرایش توسعه طلبانه در زمان آخرین پادشاهان پریمسل نیز ادامه یافت.

    1306قتل ونسلاس III  و سلسله پریمسل از بین رفت.

 سلسله لوکزمبورگ (1310 – 1437) در چک

سلطنت سلسله لوکزمبورگ (1310 – 1437) در چک زمانی آغاز شد که جان لوکزمبورگ (1310-1346)، شوهر شاهزاده الیزابت پیشامسلید، در سال 1310 به عنوان پادشاه بوهم انتخاب شد ، پادشاهان لوکزمبورگ مناطق جدیدی را به پادشاهی خود اضافه کردند.

این قلمرو The Crownlands of Bohemia نامیده شد، اصطلاحی که با فرمان چارلز چهارم در سال 1348 رسمی شد ، سرزمین های رسمی متشکل از پادشاهی بوهمیا و به اصطلاح سرزمین های مجاور – مارگروات موراویا ، حاکمیت های سیلزی ، لوزاتای علیا و از سال 1368 لوزاشیا سفلی نیز بود.

 Crowlands of Bohemia در زمان سلطنت چارلز چهارم (1346-1378) ، دومین لوکزامبورگ بر تاج و تخت بوهمیا به اوج قدرت و اعتبار خود رسید : 

در سال 1344، اسقف اعظم پراگ تأسیس شد  ، او دانشگاه چارلز را در سال 1348 تأسیس کرد – این اولین دانشگاهی بود که در شمال کوه های آلپ تأسیس شد ، چارلز چهارم در سال 1355 به عنوان امپراتور روم در رم تاج گذاری کرد.

سلسله لوکزمبورگ (1310 – 1437) در چک

جنبش هوسی (1419 – 1436)

شرایط متعددی منجر به ایجاد جنبش هوسی (1419 – 1436) شد ، اولین بحران اقتصادی و سیاسی در زمان سلطنت ونسلاس چهارم (1378-1419) ، جانشین چارلز چهارم بود ، این بحران با مشکلات اروپای آن زمان ( شکاف بزرگ ، انتقاد از کلیسا ) تشدید شد.

جنبش هوسی از ایده های استاد جان هوس ، واعظی که در سال 1415 در کنستانس در آتش سوزانده شد ، الهام گرفته شد ؛ با وجود مرگ او ، حامیانش با موفقیت به تلاش های خود برای اصلاح کلیسا ادامه دادند.

وارث تاج بوهمیا ، امپراتور روم ، سیگیزموند  تلاش کرد تا انقلاب رو به رشد را با قدرت شکست دهد ، اما هوسی ها پنج جنگ صلیبی متوالی او را در سال های 1420-1431 شکست دادند ، تنها پیروزی سال 1434 ، زمانی که میانه‌رو ها رادیکال ‌ها را شکست دادند ، راه را برای توافق موقت بین بوهمیا و اروپای کاتولیک باز کرد ؛ این قرارداد ، قرارداد های بازل در سال 1436 اعلام شد و فرقه هوسی را تأیید کرد و بعداً با اصلاحات قرن شانزدهم مشابه شد.

جنبش هوسی ساختار جامعه را از بسیاری جهات تغییر داد ، برای اولین بار در اروپای مسیحی دوگانه گرایی مذهبی را ایجاد کرد ؛ قدرت و شکوفایی کلیسا کاهش یافت که اشراف و شهر ها توانستند از آن سود ببرند ، ملت چک و فرهنگ چک به خط مقدم اجتماعی آمدند.

برای مهاجرت باید اطلاعات جامعی درباره کشور مقصد داشته باشید ، تاریخ از گذشته تا معاصر برخی از کشور ها را بخوانید.

 سلسله جاگلون (1471-1526)

1471-1526  ولادیسلاو یاگلون ، پسر کازیمیر پادشاه لهستان و همچنین از نوادگان سلسله لوکزامبورگ ، به عنوان پادشاه بوهم انتخاب شد ، در طول سلطنت ولادیسلاو و پسرش لوئیس ، قدرت املاک افزایش یافت ، اما قدرت سلطنتی کاهش یافت ؛ درگیری های مختلفی نیز رخ داد : درگیری بین شهر های سلطنتی و اشراف  و مبارزات مذهبی بین کلیسای هوسی و کلیسای اقلیت کاتولیک که هدف آن بازپس گیری قدرت سابق بود.

دولت مستقل جمهوری چکسلواکی (از 1918)

سلسله هابسبورگ (1526-1918) در سرزمین چک ها

سلسله جاگلون به دلیل مرگ لویی جاگلون در نبرد موهاچ از بین رفت ، همسر پرنسس آنا ژاژلون ، فردیناند اتریش به عنوان پادشاه بوهم انتخاب شد و هابسبورگ های اتریش جانشین تاج و تخت بوهم شدند ، حکومت هابسبورگ باعث معرفی مجدد ایمان کاتولیک رومی ، تمرکز و ساختن یک امپراتوری چند ملیتی شد ، هابسبورگ ها تاج های بوهمیا را در سلطنت خود قرار دادند و تا سال 1918 بخشی از امپراتوری هابسبورگ باقی ماندند.

هنگامی که رودولف دوم (1576-1611)، در طول سلطنت خود ، وین را به مقصد پراگ ترک کرد ، پایتخت چک به مرکز مهم فرهنگ اروپایی تبدیل شد ؛ ایالات چک ، رودولف دوم را مجبور کردند که فرمانی را صادر کند - به اصطلاح "Maiestatus" - آزادی اعترافات مذهبی را اعلام کند.

 امپراتور های ماتیاس و فردیناند سعی کردند این آزادی را محدود کنند و تلاش آنها جرقه جنگ داخلی بین املاک و امپراتور کاتولیک را برانگیخت ، استیت ها در سال 1620 در نبرد کوه سفید شکست خوردند ؛ دوره بعدی جنگ سی ساله بی نظمی سیاسی و ویرانی اقتصادی را برای سرزمین چک به ارمغان آورد که پیامد های گسترده ای بر توسعه آینده این کشور داشت ، مردم چک مجبور به پذیرش مذهب کاتولیک یا مهاجرت شدند.

بنیاد ملت مدرن چک

اگرچه جنبش احیای ملی چک در ابتدا فقط به دنبال احیای زبان و فرهنگ چک بود ، اما به زودی شروع به تلاش برای رهایی سیاسی کرد ، در سال انقلابی 1848، سیاستمداران چک اولین پیشنهادات سیاسی منسجم را با هدف بازسازی امپراتوری به یک دولت فدرال ارائه کردند ؛ میل به رهایی ملی با صنعتی شدن سریع بوهمیا پشتیبانی می شد، که این کشور را به توسعه یافته ترین سرزمین سلطنت در نیمه دوم قرن نوزدهم تبدیل کرد.

دولت مستقل جمهوری چکسلواکی (از 1918)

شکست امپراتوری اتریش – مجارستان در جنگ جهانی اول راه را برای تأسیس کشور مستقل چک و اسلواکی باز کرد ، جمهوری چکسلواکی به تدریج به یکی از کشورهای بسیار توسعه یافته جهان با چندین گروه صنعتی بزرگ مانند باتا و اشکودا تبدیل شد و فضا را برای سرمایه گذاری در چک فراهم کرد ؛ دوره بیست ساله دموکراسی و رفاه با تهاجم آلمان هیتلری به پایان رسید ، کنفرانس مونیخ و پس از آن اشغال آلمان در مارس 1939 پایان دولت مستقل چکسلواکی را به همراه داشت. 

پس از جنگ جهانی دوم ، جمهوری احیا شده بخشی از حوزه قدرت شوروی شد ؛ یک دوره دموکراسی "محدود" با تسلط کمونیست ها در فوریه 1948 پایان یافت ؛ تمام دارایی های خصوصی سلب مالکیت شد و حقوق سیاسی و بشری سرکوب شد ، تلاش برای تغییر و انسانی کردن کلیت کمونیستی و تضعیف روابط با اتحاد جماهیر شوروی با حمله ارتش شوروی به کشور در اوت 1968 شکست خورد.

فروپاشی تدریجی رژیم کمونیستی و امپراتوری شوروی و تظاهرات و تظاهرات گسترده مردم چکسلواکی با سرنگونی رژیم کمونیستی در نوامبر 1989 و با استقرار مجدد دموکراسی پارلمانی به اوج خود رسید. این تغییرات با انتخاب واسلاو هاول به عنوان رئیس جمهور جمهوری تایید شد.

دولت مستقل جمهوری چکسلواکی (از 1918)

تغییرات اخیر در جمهوری چک

 آشنایی با مسائل تاریخی و سیاسی روز جمهوری چک برای افراد خواهان تحصیل در چک  ضروری است ، در 21 دسامبر 2007 جمهوری چک به منطقه شنگن پیوست ، تا سال 2017، یا حزب سوسیال دموکرات چک یا حزب دموکرات مدنی ، دولت های جمهوری چک را رهبری می کردند ؛ در اکتبر 2017، جنبش پوپولیستی  ANO 2011، به رهبری دومین مرد ثروتمند کشور ، آندری بابیش ، با سه برابر آرای بیشتر از نزدیکترین رقیب خود در انتخابات پیروز شد ؛ در دسامبر 2017، رئیس جمهور چک ، میلوش زمان، آندری بابیش را به عنوان نخست وزیر جدید منصوب کرد.

پس از نتایج انتخابات در اکتبر 2021، پتر فیالا نخست وزیر جدید شد ؛ او یک ائتلاف دولتی از اتحاد SPOLU  و اتحاد دزدان دریایی و شهرداران تشکیل داد ؛ در انتخابات، جنبش ANO با اندک شکست خورد.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور چک از گذشته تا معاصر

باستان شناسان شواهدی از سکونت انسان های ماقبل تاریخ در این منطقه یافته اند که قدمت آن به دوران پارینه سنگی باز می گردد.

اولین دولت واقعی که در قلمرو سرزمین چک پدیدار شد ، امپراتوری موراویایی بزرگ بود که از ابتدای دهه 30 قرن نهم با شاهزاده مجمیر اول شناخته شد.

سلطنت این سلسله زمانی آغاز شد که جان لوکزمبورگ (1310-1346)، شوهر شاهزاده الیزابت پیشامسلید ، در سال 1310 به عنوان پادشاه بوهم انتخاب شد ، پادشاهان لوکزمبورگ مناطق جدیدی را به پادشاهی خود اضافه کردند ؛ این قلمرو The Crownlands of Bohemia نامیده شد.

سلسله جاگلون به دلیل مرگ لویی جاگلون در نبرد موهاچ از بین رفت ، همسر پرنسس آنا ژاژلون ، فردیناند اتریش به عنوان پادشاه بوهم انتخاب شد و هابسبورگ های اتریش جانشین تاج و تخت بوهم شدند.

بله ، در 21 دسامبر 2007 جمهوری چک به منطقه شنگن پیوست.

در این مقاله مشاوران موسسه مهاجرتی رجبی ، تاریخ کشور چک از گذشته تا معاصر را بررسی کردند ، در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با دفاتر موسسه رجبی در شیراز و تهران تماس بگیرید ، همچنین چنانچه می خواهید با نحوه ارائه خدمات هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی آشنا شوید مقاله موسسه مهاجرتی در تهران و موسسه مهاجرتی در شیراز را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4/5 - (1 امتیاز)

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه