تحصیل در ارمنستان

تحصیل در ارمنستان یکی از فرصت های تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور است که طی سال های گذشته بسیار مورد توجه هموطنانمان قرار گرفته است و افراد بسیاری برای پذیرش و تحصیل در دانشگاه های آن اقدام نموده و یا حتی از این کشور به عنوان پلی برای رسیدن به دیگر کشورهای مطرح و برتر اروپا استفاده کرده اند.

این مزیت باعث شده که دسترسی به کشورهای درجه اول اروپا برای افرادی که رزومه قوی ندارند نیز امکان پذیر شود.

دانشجویان علاقمند به تحصیل می توانند با پذیرش در دانشگاه ها یا کالج های این کشور به تحصیل در رشته های تحصیلی مختلف و یا دوره کالج و دوره های زبان مشغول شده و پس از آن با مدرک دریافتی برای پذیرش در دیگر دانشگاه های مطرح اروپا اقدام کنند. 

البته لازم به ذکر است که دانشگاه های کشور ارمنستان خود نیز دانشگاه های مناسب و قوی برای اخذ مدرک می باشند و شما می توانید آن ها را به عنوان مقصد نهایی تحصیلتان نیز در نظر بگیرید.

سیستم آموزشی ارمنستان از کشورهای مطرح جهان الگو برداری شده که باعث اعتبار آن در اروپا و دیگر کشورهای جهان شده است. با تیم مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) همراه شوید تا با تحصیل در ارمنستان بهتر و کامل تر آشنا شوید. البته توصیه می کنیم عنوان مهاجرت به ارمنستان را نیز مطالعه کرده تا شرایط و مدارک لازم این امر را کاملا بشناسید.

فهرست مطالب
تحصیل در ارمنستان

 دوره زیروکورس در ارمنستان

 اگر از علاقمندان به تحصیل در ارمنستان بوده باشید، احتمال بسیار زیاد عنوان زیروکورس را تاکنون شنیده اید و شاید اطلاعاتی نیز در رابطه با آن به دست آورده باشید.  دوره زیروکورس در ارمنستان را باید همان دوره پیش از دانشگاه یا دوره پیش دانشگاهی بدانیم که برخی از دانشجویان خارجی ملزم به گذراندن آن می شوند.

 دوره زیروکورس در ارمنستان همانطور که گفتیم معادل دوره پیش دانشگاهی در کشورمان است که در آن دروس پیش نیاز و اصلی رشته انتخابی دانشجو و همچنین زبان انگلیسی و ارمنی به دانشجویان تدریس می شود تا برای تحصیل در دانشگاه و همچنین در صورت نیاز شرکت در آزمون ورودی آماده شوند.

مدت زمان این دوره با توجه به شرایط متقاضی و همچنین رشته تحصیلی انتخابی وی می تواند 6 ماه تا 1 سال را در بر بگیرد و البته شرکت در آن با پرداخت شهریه تحصیلی همراه است. شهریه این دوره باتوجه به رشته تحصیلی و دانشگاه یا کالج محل تحصیل آن می تواند از 2 هزار دلار تا 4 هزار دلار را در بر بگیرد.

خوشبختانه پس از گذراندن این دوره آزمون نهایی برای آن برگزار نمی شود، اما شما در طول تحصیل باید هریک از دروس دوره را موفق به پاس کردن شوید. برای مثال دروس رشته های پزشکی شامل: فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زبان انگلیسی و زبان ارمنی بوده و دروس رشته های مهندسی شامل: فیزیک، شیمی، ریاضی، زبان انگلیسی و زبان ارمنی خواهد بود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

تحصیل در ارزان ترین کشورهای جهان با دریافت مشاوره های حرفه ای از کارشناسان خبره رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

دانشگاه های معتبر ارمنستان در کشورمان

معمولا برخی از دانشجویان کشورمان که قصد تحصیل در ارمنستان را دارند، پس از اتمام تحصیلات و دریافت مدرک قصد بازگشت به ایران و اشتغال در کشورمان را دارند. در این جا بسیار مهم است که دانشگاهی که در آن تحصیل کرده این از سوی وزارت علوم کشورمان معتبر شناخته شود. یا اگر در رشته های پزشکی و دندانپزشکی تحصیل کرده اند دانشگاه آنان مورد قبول وزارت بهداشت ایران باشد.

باید بگوییم که طبق آخرین لیست اعلامی، دانشگاهی از ارمنستان مورد تایید وزارت بهداشت قرار نگرفته و دانشجویان تحصیل کرده در رشته های پزشکی در ارمنستان باید مدارکشان را در کشورمان معادل سازی نمایند. اما تهداد خوبی از دانشگاه های این کشور از سوی وزارت علوم معتبر هستند. در حال حاضر دانشگاه های معتبر ارمنستان در کشورمان که وزارت علوم آن ها را معتبر اعلام کرده به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه دولتی ایروان
  • کنسرواتوار دولتی کومیتاس ایروان
  • بنیاد آکادمی آموزشی منطقه ای اروپا
  • آکادمی ملی علوم ارمنستان
  • دانشگاه دولتی مهندسی ارمنستان
  • آکادمی دولتی هنرهای زیبای ایروان
  • دانشگاه دولتی زبان شناسی ایروان
  • دانشگاه دولتی ایروان
  • دانشگاه دولتی معماری و ساخت و ساز ایروان
  • دانشگاه دولتی پزشکی ایروان

زبان تحصیل در کشور ارمنستان

شاید برای شما این سوال وجود داشته باشد که زبان تحصیل در کشور ارمنستان چه زبانی می باشد؟! در رابطه با این موضوع باید بگوییم که زبان آموزش در این کشور به مقاطع تحصیلی نیز تا حدود زیادی بستگی خواهد داشت و این که شما در چه مقطعی تحصیل کنید، بسیار مهم است. دانش آموزان برای تحصیل در مدارس این کشور در مقاطع ابتدایی و متوسطه باید به زبان ارمنی مسلط باشند، چون زبان آموزش در این مقاطع زبان رسمی این کشور یعنی زبان ارمنی می باشد. البته در ارمنستان مدارس خصوصی و بین المللی نیز فعالیت می کنند که به صورت دو زبانه و یا چند زبانه دانش آموزان می توانند در آن ها تحصیل کنند.

همچنین دانش آموزان ایرانی نیز می توانند در مدارس ایرانی این کشور به تحصیل مشغول شده که قادر به تحصیل به زبان فارسی نیز باشند و طبق برخی اصول آموزشی کشورمان نیز تحصیل نمایند. اما تحصیل در ارمنستان و در دوره های آموزش عالی به زبان های ارمنی و انگلیسی امکان پذیر بوده که یکی از مزیت های بسیار خوب و مورد علاقه دانشجویان بین المللی است.

البته دقت داشته باشید که ارائه مدرک زبان از سوی تمامی دانشگاه های ارمنستان اجباری نمی باشد، اما در هر صورت شما باید به زبان خارجه موردنظرتان تسلط داشته باشید تا بتوانید در رشته های دانشگاهی تحصیل کنید. به همین خاطر شاید دانشگاه آزمونی ساده یا مصاحبه ای جهت سنجش سطح زبان از شما به عمل آورد.

زبان تحصیل در کشور ارمنستان

کالج های زبان انگلیسی و آلمانی در ارمنستان

یکی از روش هایی که متقاضیان معمولا برای مهاجرت به کشورهای اروپایی نظیر آلمان از آن استفاده می کنند، شرکت در کالج های زبان انگلیسی و آلمانی در ارمنستان است که می تواند در برخی مواقع شرایط را برای آنان نسبت به کشورمان بهتر و مناسب تر سازند.

معمولا افرادی که در ایران قادر به یادگیری زبان آلمانی نبوده اند و با توجه به محدودیت سنی شان، شانس بسیار پایینی برای اقدام از ایران دارند و یا این که ترجیح می دهند تا زبان آلمانی را در کشور ثانی فرا گرفته، کالج های زبان آلمانی در ارمنستان یکی از بهترین روش های پیشنهادی است.

البته کالج های زبان انگلیسی در ارمنستان نیز وجود دارند و علاقمندان می توانند برای یادگیری زبان انگلیسی و اقدام از طریق خاک ارمنستان برای مهاجرت به دیگر کشورهای اروپایی یا تحصیل در ارمنستان نیز استفاده نمایند. بدین صورت با یادگیری زبان انگلیسی و کسب مدرک معتبر می توانند از سفارت کشور مربوطه در کشور ارمنستان اقدام کنند. یا از این دوره ها برای تحصیل در ارمنستان و پذیرش در دانشگاه های این کشور استفاده نمایند.

اما در حال حاضر بیش ترین تقاضا معمولا جهت گذراندن دوره های آلمانی ارمنستان می باشد، چون زمان سفارت آلمان در کشورمان باتوجه به درخواست های بسیار، می توانند حتی تا 22 ماه نیز به طول بیانجامد، با اینکه اقدام از طریق سفارت آلمان در ارمنستان به طور متوسط بعد از 3 هفته زمان سفارت و مصاحبه را به ارمغان می آورد.

تحصیل به زبان انگلیسی در ارمنستان

تحصیل به زبان انگلیسی در ارمنستان

همانطور که گفتیم امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ارمنستان برای دانشجویان بین المللی کاملا وجود دارد و اگر افراد بتوانند مدارک معتبری نظظیر آیلتس یا تافل را به دانشگاه ارائه کنند تاثیر بسیار مثبتی در پذیرش و قبولی آنان خواهد داشت و دیگر نیازی به سنجش سطح زبان آنان وجود نخواهد داشت.

باید توجه داشته باشید که دوره لیسانس در ارمنستان به زبان های انگلیسی و ارمنی در دسترس بوده که اکثر رشته ها در این مقطع به زبان ارمنی ارائه می شوند. حتی اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را نیز داشته باشید، بازهم ممکن است برخی دروس به زبان ارمنی ارائه شوند. به همین خاطر داشتن تسلط به زبان ارمنی برای تحصیل دوره کارشناسی اجباری است.

به همین خاطر باید در دوره زیروکورس شرکت کرده و زبان ارمنی را بیاموزید. ضمن اینکه در پایان این دوره مدرک زبان ارمنی نیز به دانشجویان اعطا می شود. اما تحصیل در ارمنستان در دوره های تحصیلات تکمیلی متفاوت بوده و رشته های بیش تر و گوناگونی به زبان انگلیسی تدریس می گردند.

تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در ارمنستان نیازمند تسلط به زبان انگلیسی بوده و شما باید حتما به این زبان مسلط باشید. حتما از دانشگاه مدنظرتان این امر را استعلام نمایید، چون  ممکن است دانشگاه ها مدارک متفاوت یا در سطوحی متفاوت را درخواست کنند. به طورکلی مدارک زیر در اکثر دانشگاه های ارمنستان قابل قبول هستند:

در کشورهای زیر یا تحصیل ارزان است یا بورسیه های جذابی ارائه می شود !

تحصیل رایگان در ارمنستان

یکی از علاقه های دانشجویان خارجی به خصوص دانشجویان ایرانی، دستیابی به تحصیل رایگان در خارج از کشور می باشد. به همین خاطر بیش تر متقاضیان در مشاوره های خود این سوال را از کارشناسان هلدینگ حقوق مهاجرتی رجبی دارند که آیا تحصیلات در کشور ارمنستان رایگان است و یا این که آیا تحصیل رایگان در ارمنستان امکان پذیر می باشد؟

در این باره باید به شما عزیزان بگوییم که کشور ارمنستان تحصیلات آموزش عالی خود را رایگان ارائه نمی دهد و تحصیلات در این مقاطع نظیر آلمان رایگان نیست. اما خوشبختانه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و جهان بسیار ارزان و مقرون به صرفه می باشد که این یکی از بزرگ ترین امتیازات تحصیل در ارمنستان شناخته می شود.

اما هنوز هم فرصت برای رسیدن به تحصیل رایگان در ارمنستان وجود دارد، اما فقط از طریق دریافت بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی در این کشور از سوی دانشگاه ها یا موسسات اعطا کننده بورسیه تحصیلی. ضمن اینکه تعداد بورسیه های اعطایی محدود بوده و سعی می شود تا اکثر فرصت ها نیز به مقاطع تحصیلات تکمیلی اعطا شود.

البته نکته قابل توجه اینکه بورسیه  تحصیلی شامل همه دانشجویان نشده و تنها افراد با رزومه درخشان شانس دریافت آن را خواهند داشت. برخی از بورسیه ها دارای شرایط و الزامات خاصی هستند که دانشجویان تمامی رشته ها و یا مقاطع قادر به استفاده از آن نخواهند بود و تنها شامل تعداد محدودی می شود.

برای ایرانیان، تحصیل رشته های علوم پزشکی در ارمنستان محبوب تر است ، مقالات زیر را بخوانید.

هزینه های تحصیل و شهریه دانشگاه ها در ارمنستان

حال شاید این سوال برایتان به وجود آمده باشید که هزینه های تحصیل و شهریه دانشگاه ها در ارمنستان چه مقدار است که در مقایسه با دیگر کشورها ارزان تر است؟! در ابتدا باید به این مطلب توجه داشته باشید که شهریه تحصیل در رشته های گوناگون و در دانشگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت خواهند بود و پیش از اقدام برای ثبت نام حتما از شهریه رشته و دانشگاه انتخابی خود استعلام دقیقی به دست آورید.

همچنین دقت داشته باشید که شهریه های دانشگاه های خصوصی در ارمنستان از دانشگاه های دولتی گران تر هستند که این موضوع به مانند تمامی کشورهای جهان است. در رابطه با رشته های تحصیلی هم باید بدانید که رشته های پزشکی و دندانپزشکی گران ترین رشته های تحصیلی این کشور شناخته می شوند.

پس از این رشته گران ترین رشته ها را می توان رشته های مهندسی و حقوق در نظر گرفت که بیش ترین نرخ شهریه را به خود اختصاص می دهند. نکته مهم دیگری که دانستن آن خالی از لطف نیست، اینکه در یک رشته تحصیلی شهریه تحصیل به زبان انگلیسی آن رشته از تحصیل به زبان ارمنی آن معمولا گران تر در نظر گرفته می شود.

به طور کلی شهریه تحصیل در ارمنستان را می توانی به صورت زیر توصیف کنیم:

مقطع تحصیلی شهریه تحصیلی سالانه
دوره کارشناسی 2 هزار تا 5 هزار دلار در سال
دوره کارشناسی ارشد 3 هزار تا 5 هزار دلار در سال
مقطع دکترا و رشته های پزشکی 4 هزار تا 7 هزار دلار در سال

موسسات اعزام دانشجو به ارمنستان

در کنار موسسات مهاجرتی در ایران سال های بسیاری است انواع موسسات اعزام دانشجو به ارمنستان نیز در حال فعالیت بوده که نیاز دارند از وزارت علوم کشورمان حتما مجوز فعالیت خود را دریافت کرده و یا آن را تمدید کرده باشند.  اما متاسفانه تعداد قابل توجهی از این موسسات اعزام دانشجو بدون مجوز لازم و یا با اتمام رسیدن مجوزشان هنوز در حال فعالیت در کشورمان می باشند.

بسیار ناخوشایند است که باتوجه به روادید و دانشگاه های محدودی که این مراکز با آن ها در ارتباط هستند و به طور کل اجازه روادید با آنان را دارند؛ گستره انتخاب متقاضیان را نیز با دانشگاه های مختلف محدود کرده و همواره تلاش دارند تا به نحوی مدارک و شرایط شما را طوری تحلیل و جلوه نمایند که در نهایت متقاعد شوید شرایطتان فقط برای پذیرش در یکی از مراکز در دسترس آن ها مناسب است. به همین خاطر همواره انتخاب موسسات مهاجرتی بسیار بهتر از موسسات اعزام دانشجو بوده است.

به همین خاطر در راستای تحصیل در ارمنستان به جای اینکه مشاوره قوی و مناسبی به متقاضی ارائه دهند و تلاش برای ثبت نام وی در معتبرترین دانشگاه ممکن صورت دهند، او را به سمت یک دانشگاه ضعیف که به هر دانشجویی در قبال اخذ شهریه پذیرش می دهد؛ سوق خواهند داد. به همین خاطر طی سال های گذشته فعالیت بسیاری از این افراد و موسسات جلوگیری به عمل آمده است.

موسسات اعزام دانشجو به ارمنستان

شرایط انتخاب موسسات اعزام دانشجو به ارمنستان

پس همانطورکه گفتیم در انتخاب موسسه اعزام دانشجو یا حتی موسسه مهاجرتی باید نهایت دقت را به عمل آورید. برخی از شرایط انتخاب موسسات اعزام دانشجو به ارمنستان بدین شرح هستند:

  • موسسات اعزام دانشجو به ارمنستان همواره باید قراردادی قانونی را تنظیم کرده و در آن بطور کامل وظایف و خدماتشان را شرح داده و مبلغ هزینه های هرکدام را نیز ثبت کرده و به متقاضی ارائه دهند.
  • وزارت علوم کشورمان همواره نرخ تعرفه و خدماتی که موسسات اعزام دانشجو به ارمنستان یا هر کشور دیگر باید ارائه دهند را رسما اعلام می نماید. شما باید حتما این نرخ نامه را بررسی کرده و از میزان مبالغ مطلع شوید تا مبلغ اضافه از شما دریافت نشود.
  • توجه کنید که متقاضیان باید همواره بر اساس میزان خدماتی که از موسسات اعزام دانشجو به ارمنستان دریافت می کنند، هزینه بپردازند. به همین منظور این موسسات باید در قرارداد متعهد گردند که در صورت عدم دریافت نتیجه مطلوب باید مبلغ دریافتی را بازگردانند.

دقت داشته باشید که موسسات اعزام دانشجو هرکدام فقط مجوز فعالیت و اقدام برای کشورهایی خاص را دارا هستند و اقدام در جهت اعزام دانشجو به سایر کشورها غیر قانونی است. مثلا موسسه ای که مجاز به اعزام دانشجو به آمریکا و انگلستان است، نمی تواند دانشجو به ژاپن و چین اعزام کند.

سوالات پر تکرار تحصیل در ارمنستان

 بله، شهروندان کشورمان به راحتی می توانند برای پذیرش و تحصیل در ارمنستان اقدام نمایند.

زبان رسمی آموزش در کشور ارمنستان زبان ارمنی می باشد، اما در اکثر مراکز اموزشی و دانشگاه های این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز فراهم آمده است.

خیر، تحصیل در ارمنستان و در دانشگاه های آن رایگان نمی باشد و باید شهریه تحصیلی کاملا پرداخت شود، اما هزینه های تحصیل در آن بسیار مناسب و ارزان است.

هزینه تحصیل در ارمنستان به رشته، مقطع تحصیلی، دانشگاه و زبان تحصیل بستگی خواهد داشت، اما به طور کل شهریه دوره کارشناسی در این کشور 2 هزار تا 5 هزار دلار در سال، دوره کارشناسی ارشد 3 هزار تا 5 هزار دلار در سال و دوره دکترا و رشته های پزشکی 4 هزار تا 7 هزار دلار در سال خواهد بود.

برای دانشجویان خارجی علاقمند به تحصیل در ارمنستان در دوره کارشناسی باید حتما در دوره کالج یا پیش دانشگاهی این کشور که به دوره زیروکورس شهرت دارد شرکت کرده و آن را پشت سر بگذارند.

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر غرب و مرکزی تهران و همچنین دفتر شیراز آماده ارائه مشاوره درباره تحصیل در ارمنستان به شما عزیزان هستند. ضمنا مقاله کار در ارمنستان را نیز در سایت ما مطالعه نمایید تا با شرایط و قوانین بازاهای کاری این کشور و همچنین پردرآمد ترین مشاغل آن آشنا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)
منو
خانه