قانون تولد فرزند در استرالیا

مشاوران مهاجرت
مشاوران مهاجرت
قانون تولد فرزند در استرالیا
فهرست مطلب

مشاور مهاجرتی

یکی از پرسش هایی که همیشه برای علاقمندان مهاجرت مطرح است این است که آیا با تولد فرزندشان در کشور مقصد می توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند یا نه ؟ استرالیا یکی از کشور های مهاجر پذیر است که در طول دهه های گذشته پذیرای سیل عظیمی از دانشجویان ، نیروهای کاری و سرمایه گذاران بوده است . علاوه بر امکان اخذ اقامت دائم استرالیا از طریق تحصیل و یا مهاجرت کاری به استرالیا راه های دیگری هم برای عزیمت به این کشور وجود دارد . مشاورین ارشد موسسه حقوقی وکلای مهر آفرین رجبی در این مقاله قانون تولد فرزند در استرالیا را مورد بررسی قرار داده ، به تعدادی از موارد و زیر شاخه های این قانون اشاره خواهند نمود .

در مورد قانون تولد فرزند در استرالیا

استرالیا در نیمکره جنوبی زمین است که با وسعت 7686850 ششمین کشور پهناور دنیا به شمار می آید . پایتخت آن کانبرا نام دارد و شهر های سیدنی ، ملبورن ، بریزبن ، پرت ، آدلاید و تانزویل بزرگترین شهر های این کشور به شمار می آیند .

استرالیا هیچ مرز زمینی با کشور های دیگر ندارد و از سمت شرق با اقیانوس آرام ، از سمت جنوب با اقیانوس منجمد جنوبی ، از سمت غرب با اقیانوس هند و از سمت شمال چندین دریا و خلیج را در برگرفته است . جمعیت بالغ بر 25 میلیون نفر است که اکثر آن ها مسیحی هستند .

زبان رسمی این کشور زبان انگلیسی با گویش استرالیایی و واحد پول آن دلار است . تعدادی از شهر های این کشور از نظر استاندارد های عالی زندگی در میان شهر های قابل زندگی ترین شهر های جهان قرار دارند . 

قانون تولد فرزند در استرالیا را بررسی می کنیم . مهاجرت با این روش بسته به اینکه کشور مورد نظر پیرو قانون خون یا قانون خاک است تغییر می کند . در کشور هایی که پیرو قانون خون هستند ، تنها کودکانی که حداقل یکی از والدین آنها تابعیت کشور مورد نظر را دارند ، شهروند آن کشور محسوب می شوند و محل تولد بر شهروندی آن ها تاثیر گذار نیست .

اما در کشورهای پیرو قانون خاک ، هرگاه کودکی در یکی از این کشور ها متولد شود به صورت خودکار شهروند آن کشور به شمار می آید . استرالیا از کشور های پیرو قانون خون است ، یعنی در صورت تولد کودکی در استرالیا اگر حداقل یکی از والدین او شهروند این کشور باشند ، کودک به صورت خودکار شهروند استرالیا محسوب می شود .

لغو قانون تولد فرزند در استرالیا

تا سال 1986 ، همه کودکانی که در خاک استرالیا متولد می شدند به صورت خودکار به عنوان شهروندان استرالیایی طبقه بندی می شدند و می توانستند از مزایای شهروندی این کشور بهره مند شوند .

اما از این سال به بعد و با افزایش تعداد مهاجرین موقت به این کشور ، قانون تولد فرزند در استرالیا تغییر کرد . می توان گفت تا سال 1986 استرالیا تابع اصل خاک بود و از این سال به بعد با تغییر قانون مهاجرت ، پیرو اصل خون گردید . این قانون مشخص می کند که یک کودک متولد استرالیا پیرو وضعیت شهروندی / اقامت والدین خود است .

اگر هر دو والدین دارای مجوز اقامت موقت باشند ، فرزند متولد شده از آن ها یک مهاجر موقت خواهد بود و شهروند این کشور محسوب نمی شوند . البته اگر والدین بعد از مدتی موفق به اخذ اقامت دائم شوند ، کودک نیز تابع والدین خود خواهد .

اما اگر والدین این کودک دارای مجوز اقامت دائم در استرالیا باشند و یا حداقل یکی از والدین او دارای اقامت دائم استرالیا باشند ، کودک در بدو تولد شهروند استرالیا محسوب خواهد شد .

اگر یکی از والدین نوزاد یک شهروند استرالیایی باشد و دیگری دارای اقامت موقت یا دائمی باشد ، کودک در بدو تولد به عنوان یک شهروند استرالیایی در نظر گرفته خواهد شد .

در مواردی که والدین کودک دارای مجوز اقامت دائم استرالیا باشند ، والدین کودک باید برای دریافت ویزا اقامت دائم کودک خود درخواست دهند تا کودک بتواند با والدین خود وارد استرالیا شده و در این کشور اقامت داشته باشد . لازم به ذکر است که همه افرادی که برای یک ویزای کودک ( زیر مجموعه 101 ) درخواست می دهند ، باید واجد شرایط بوده و هزینه مربوط به ویزای مربوطه را پرداخت نمایند .

تولد فرزند هنگام اقدام اخذ ویزای مهاجرت به استرالیا

اگر هر دو والدین واجد شرایط اخذ ویزای استرالیا باشند و ویزای خود را دریافت نمایند ، به طور قانونی فرزند همان نوع ویزا را دریافت خواهد کرد . هنگامی که کودک متولد می شود ، نیازی نیست والدین درخواست ویزا کنند ، اما باید با اداره مهاجرت و سفارت استرالیا تماس گرفته تا یک ویزا به پاسپورت کودک الصاق شود . این کار هزینه کم یا بدون هزینه می باشد . این امر در مورد انواع ویزا ، به عنوان مثال ، ویزای کار موقت و یا ویزای دانشجویی است .

همانگونه که پیش از این ذکر شد اگر والدین ویزا اقامت دائم دریافت کنند ، کودک هم ویزای اقامت دائم را دریافت خواهد کرد . اگر کودکی در خارج از استرالیا متولد شود و حداقل یکی از والدین او یک شهروند استرالیایی محسوب شود ، و این والد به طور قانونی حداقل 2 سال قبل از درخواست تابعیت کودک خود در استرالیا حضور داشته است ، کودک واجد شرایط شهروندی استرالیا می باشد .

تاثیر جدایی والدین بر اقامت فرزند متولد استرالیا

قانون تولد فرزند در استرالیا را بررسی می کنیم و حالتهای مختلف آن را برای روشن شدن موضوع مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم . اگر والدین کودک از هم جدا شوند ، این وضعیت ممکن است کمی پیچیده شود ، اگر یک فردی با ویزای موقت با شهروند استرالیا ازدواج نماید و کودک آن ها در استرالیا متولد شود و سپس والدین کودک از یکدیگر جدا شوند .

کودک متولد استرالیا یک شهروند استرالیایی تلقی می گردد و والدین خارجی او حق قانونی برای اقامت در استرالیا ندارد . بنابراین قوانین پیچیده ای در این زمینه وجود دارد که هنگام بررسی مزایا و معایب مهاجرت به استرالیا باید به آن توجه داشت .

تولد فرزند با والدین دارای ویزای دانشجویی یا کاری در استرالیا

زمانی که والدین هر دو دارای ویزای موقت هستند به عنوان مثال دارای ویزای کاری ( زیر مجموعه 457 ) یا ویزای دانشجویی ( زیر مجموعه 489 ) هستند .

کودک بر طبق قانون تولد فرزند در استرالیا دارای ویزای مشابه والدین خود در زمان تولد خواهد شد . برای دریافت این نوع ویزا ، نیازی به درخواست نیست و تنها لازم است در اسرع وقت به اداره مهاجرت استرالیا مراجعه نموده و گواهی تولد و پاسپورت خارجی او را ارائه نمایند ، با این روش ویزا به پاسپورت کودک الصاق خواهد شد ، دریافت این نوع ویزا هیچ هزینه ای ندارد . البته همانگونه که پیش از این بیان گردید اگر والدین موفق به اخذ ویزای اقامت دائم در استرالیا شوند ، کودک نیز تابع والدین خود خواهد بود .

در مقاله فوق ، مشاورین ارشد موسسه مهر آفرین رجبی یکی از دغدغه های ذهنی والدین جهت اخذ شهروندی و اقامت دائم فرزندان تازه متولد شده خود را مورد بررسی قرار دادند و به بیان قانون تولد فرزند در استرالیا به عنوان یکی از کشور های مهاجر پذیر در جهان پرداختند . در صورت وجود ابهام در این زمینه و در زمینه های دیگر از جمله ارزان ترین شهر استرالیا برای کار و زندگی با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز تماس گرفته و پاسخ دقیق پرسش های خود را بیابید .

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
خانه