اقتصاد کشور فنلاند

اقتصاد کشور فنلاند ، عمدتا یک اقتصاد بازار آزاد است که به شدت صنعتی است و وابستگی زیادی به تجارت آزاد دارد که در حدود 33 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می دهد.

اطلاعات بیش تر در این رابطه را می توانید از کارشناسان ششرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ )  بخواهید ؛ همچنین ، وضعیت اقتصاد هر کشوری بدون شک بر روی شرایط کاری در آن کشور تاثیر خواهد گذاشت ؛ لذا ، مسائل مربوط به کار را در مقاله کار در فنلاند می توانید دنبال نمایید.

آزادی اقتصاد کشور فنلاند 78.3 است و نهمین اقتصاد آزاد در شاخص سال 2022 می باشد ؛ همچنین ، این کشور در بین 45 کشور منطقه اروپا در رتبه ششم قرار دارد و امتیاز کلی آن بالاتر از میانگین منطقه ای و جهانی است.

از آن جا که فنلاند بخشی از اتحادیه (EU) اروپاست ، از واحد پول یورو استفاده می کند و قوانین و مقررات اقتصادی آن باید مطابق با استانداردهای اروپا باشد ؛ بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI) ، فنلاند دارای هفتمین اقتصاد پیچیده جهان است.

در سال 2014 تولید ناخالص داخلی فنلاند 272 میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی سرانه آن 40.7 هزار دلار بوده است.

فهرست مطالب
اقتصاد کشور فنلاند

در فیلم اطلاعات کلی و بسیار مفید درباره اقتصاد کشور فنلاند ارائه شده است ، پادکست همین فیلم هم موجود است تا بتوانید آن را دانلود کرده و در فرصت های دیگر از آن بهره ببرید ؛ این فایلها را همکاران ما در هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی تهیه و ارائه داده اند.

پادکست اقتصاد کشور فنلاند​

مروری بر  اقتصاد کشور فنلاند

اساسا اقتصاد کشور فنلاند ، مبتنی بر مالکیت خصوصی و سرمایه گذاری آزاد است و پس از جنگ جهانی دوم ، فنلاند کشوری کاملا صنعتی نبوده است و بخش بزرگی از جمعیت این کشور به فعالیت در کشاورزی ، معادن و جنگلداری مشغول بوده اند ؛ اما در طول دهه های نخستین پس از جنگ ، تولید اولیه جای خود را به توسعه صنعتی داده که به نوعی موجب شکل گیری اقتصاد مبتنی بر خدمات و اطلاعات شده است.

در دهه 1980 ، اقتصاد کشور فنلاند به سرعت توسعه یافت و این کشور دارای روابطی قوی با اروپای شرقی و غربی در این زمان بوده است ؛ اما فنلاند در اوایل دهه 1990 به همراه اروپا ، با رکود اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می کرد ، لذا ، با فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی ، فنلاند شریک تجاری اصلی خود را از دست داد.

سپس در اواسط دهه 1990 اقتصاد این کشور بهبود آهسته ای را شروع کرد ؛ چرا که فنلاند به بازسازی صنعت خود ادامه داد و تجارتش را عمدتا به سوی اروپای غربی تمرکز داد.

با وجود این که رشد اقتصادی کشور فنلاند در سال 2020 منفی شده بوده ، اما در سال 2021 دوباره بهبود یافته است ؛ این کشور دارای آزادی بیزینس ، آزادی پولی و آزادی تجارت قوی است ، البته مخارج دولت نیز بیش از حد است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

آگاهی از به روزترین اطلاعات اقتصادی کشور ها جهت کار و سرمایه گذاری با دریافت مشاوره از کارشناسان حرفه ای رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

نر خ بیکاری در فنلاند

نر خ بیکاری در فنلاند تا سال 1991 تقریبا پایین بوده و سپس به سرعت افزایش یافت و پس از  رسیدن به اوج خود در حدود 20 درصد نیروی کار در سال 1994 ، نرخ بیکاری به تدریج دوباره شروع به کاهش کرد و تا پایان قرن 20 کاهش یافت.

فنلاند از سال 1949 به موافقتنامه عمومی تعرفه ها و تجارت و از سال 1969 به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پیوست و در ابندا در سال 1961 به عضویت و سپس در سال 1986 به عضویت کامل انجمن تجارت آزاد اروپا در آمد ؛ کشور فنلاند در سال 1995 به اتحادیه اروپا پیوست.

مدل های کلان جهانی اقتصاد تجارت و انتظارات تحلیلگران در بلندمدت پیش بینی می کنند که تولید ناخالص داخلی سرانه در سال 2022 به حدود 483000 دلار برسد.

صنایع پیشرو در فنلاند

از جمله مواردی که بر اقتصاد کشور فنلاند بسیار تاثیر گذار است ، صنایع می باشد ؛ حال ، صنایع پیشرو در فنلاند کدامند؟ صنایع پیشرو در فنلاند شامل صنایع الکترونیک ، مهندسی ، فلزات ، مخابرات و صنایع چوب است ؛ همچنین ، این کشور در ارتقای صنایع استارتاپی در بخش های بیوتکنولوژی ، بازی ، فناوری پاک و فناوری ارتباطات به خوبی عمل کرده است.

برخی از شرکت های پیشرو و شناخته شده فنلاند در سطح جهانی ، استورا انسو (Stora Enso) ، نستله اویل (Nestle Oil) ، نوکیا ، کونه (Kone) ، متسو (Metso) ، ورتسیلا (Wärtsilä) و UPM-Kymmene می باشد.

در جدول زیر به صنایع پیشرو در فنلاند پرداخته شده است.

مشاغل و صنایع پیشرو در فنلاند میزان مشاغل و صنایع پیشرو در جمعیت فنلاند
مشاغل خدمات عمومی 28.5 درصد از نیروی کار
تجارت و داد و ستد 21.3 درصد
صنعت 15.5 درصد
امور مالی ، بیمه و تجارت 13.3 درصد
ساخت و ساز 7.1
حمل و نقل و ارتباطات 9.9 درصد
مشاغل کشاورزی و جنگلداری 4.4 درصد
کالای صادراتی فنلاند میزان صادرات کالا
نفت تصفیه شده 7.6 میلیارد دلار
کاغذ با پوشش کائولین 5.73 میلیارد دلار
فولاد ضد زنگ نورد بزرگ 3.36 میلیارد دلاار
چوب اره 2.11 میلیارد دلار
خمیر چوب شیمیایی سولفات 1.92 میلیارد دلار

برترین کالاهای صادراتی فنلاند

برترین کالاهای صادراتی فنلاند شامل چه مواردی هستند؟ فنلاند در سال 2014 ، 77.3 میلیارد دلار کالا صادر کرده که این امر توانسته فنلاند را به چهل و سومین اقتصاد بزرگ صادراتی در جهان تبدیل کند ؛

بزرگترین شرکای صادراتی فنلاند ، آلمان (9.3 میلیارد دلار ) ، سوئد (7.87 میلیارد دلار) ، روسیه (5.7 میلیارد دلار ) ، ایالات متحده (5.2 میلیارد دلار) و هلند (4.52 میلیارد دلار) هستند.

واردات کشور فنلاند

در سال 2014 ، واردات کشور فنلاند در مجموع 72.8 میلیارد دلار بوده است که باعث شده تا کشور فنلاند به عنوان چهل و دومین وارد کننده بزرگ در جهان تبدیل شود و شامل 4.51 میلیارد دلار مازاد تجاری شود.

بزرگترین شرکای وارداتی کشور فنلاند ، آلمان با 10.2 میلیارد دلار ، روسیه با 10 میلیارد دلار ، سوئد با 7.56 میلیارد دلار ، چین با 4.93 میلیارد دلار و هلند با 4.74 میلیارد دلار می باشند.

کالای وارداتی فنلاند میزان واردات کالا
نفت خام 8.02 میلیارد دلار
نفت تصفیه شده 4.31 میلیارد دلار
خودرو 2.73 میلیارد دلار
دارو 1.86 میلیارد دلار
کامپیوتر 1.58 میلیارد دلار
استارتاپ ها در فنلاند

استارتاپ ها در فنلاند

استارتاپ ها در فنلاند چه تاثیری بر اقتصاد کشور فنلاند دارند؟ به طور کلی ، کارآفرینی یک پدیده قدیمی در کشور فنلاند می باشد و استارتاپ های فعال در فنلاند توانسته اند ، شرکت های شناخته شده ای را از جمله نوکیا ، IObox ، MySQL و … ایجاد کنند.

از آن جا که جامعه فنلاند امن ، شفاف و کشوری با ثبات است و شامل سطوح پایینی از بوروکراسی می باشد ، لذا ، این کشور دارای یکی از سریع ترین صحنه های استارتاپی در حال رشد در جهان بوده و توانسته یک محیط تجاری پایدار و بستر آزمایشی عالی برای تکنولوژی های جدید را فراهم آورد ؛ علاوه بر این ، دولت طرح ها و خدمات مالی متعددی را برای شرکت های نوآورانه و اولیه در نظر گرفته است.

امتیازی که کشور فنلاند را برای صحنه های استارتاپی خاص می کند ، ارائه زیر ساخت های پایدار برای آزمایش است ؛ همچنین ، این کشور سرشار از افراد تحصیل کرده و آگاه به فناوری می باشد که تمامی این عوامل باعث شده تا فنلاند محیطی مناسب برای شرکت های نوپا باشد ؛ تا جایی که در سال 2019 کشور فنلاند مسئول 10 درصد از خروجی های استارتاپی در جهان بوده است.

فنلاند و هلسینگی به عنوان بهترین مراکز استارتاپی در جهان با ارزش کل 5.8 میلیارد دلار ، مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند ؛ همچنین ، شرکت های یونیکورن (Unicorn) یا شرکت های استارتاپی خصوصی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار نیز بخشی از صحنه استارتاپ در فنلانند است.

شرکت های یونیکورن در فنلاند

 در حال حاضر در فنلاند ، 4 شرکت یونیکورن تازه تاسیس گزارش شده است ؛ شرکت های یونیکورن در فنلاند که بر اقتصاد کشور فنلاند موثرند ، عبارتند از:

  • My SQL : به ارزش یک میلیارد دلار در صنعت پایگاه داده منمبع باز
  • سوپرسل (Supercell) : با ارزشی معادل 10.2 میلیارد دلار در صنعت بازی
  • Riovio Entertainment : به ارزش یک میلیارد دلار در صنعت بازی
  • CRF Health : به ارزش 1.3 میلیارد دلار در صنعت نرم افزار

شما اینجایید تا فنلاند را بهتر بشناسید و یا مقصد مهاجرتی خود را آگاهانه انتخاب کنید ، مقالات زیر پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

اقتصاد کشور فنلاند در آینده

اقتصاد کشور فنلاند در آینده چگونه خواهد بود؟ انتظار بر این است که رشد اقتصادی کشور فنلاند از 3.5 درصد در سال 2021 و 2.9 درصد در سال 2022 به 1.5 درصد تا سال 2023 که نرخ پایدارتری است ، کاهش داشته باشد ؛ هر چند که به دلیل همه گیری بیماری کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن ، اقتصاد کشور فنلاند ، ضعیف شد ، اما ارقام نشان می دهند که انقباض در اقتصاد کشور فنلاند در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی کم تر بوده است.

فنلاند در پاسخ به بحران اقتصادی ناشی از همه گیری ، اصلاحات و سرمایه گذاری هایی را به برنامه اقتصادی خود ، به خصوص 38 سرمایه گذاری ، 18 اصلاح که با استفاده از 2.1 میلیارد یورو پشتیبانی می شود ، افزوده است.

طرح های فنلاند برای سرمایه گذاری

طرح های فنلاند برای سرمایه گذاری به چالش های خاصی که فنلاند درگیر آن است ، می پردازد که 50 درصد از آن ها برای اهداف آب و هوایی در نظر گرفته شده اند و این در حالی است که در حدود 27 درصد از آن ها شامل تحولات دیجیتالی و سایر تغییرات اقتصادی خواهد بود.

بر طبق مقررات مربوط به تسهیلات بازیابی و تاب آوری ، اصلاحات و سرمایه گذاری ها می بایست در یک چارچوب زمانی محدود اجرا شوند و پیش بینی شده که این امر موجب افزایش تولید ناخالص داخلی فنلاند ، از 0.4 درصد به 0.6 درصد تا سال 2026 و ایجاد حداقل 8 هزار شغل اضافی شود همچنین ، این طرح ها شامل یک هدف بلند پروازانه جهت دستیابی به خنثایی کربن تا سال 2035 است که جهت دستیابی به آن نیاز به افزودن اصلاحاتی به قانون تغییرات آب و هوایی است.

طرح های فنلاند برای سرمایه گذاری​

حوزه های کلیدی تمرکز در مورد تغییرات آب و هوا شامل موارد زیر می باشد:

  • سرمایه گذاری و اصلاح قانون پسماند
  • مالیات بر انرژی
  • سرمایه گذاری در کربن زدایی بخش انرژی
  • سرمایه گذاری در هیدروژن کم کربن
  • یافته هایی برای حمایت از گرمایش کم کربن ساختمان ها
  • تامین مالی جهت حمل و نقل سبز و سرمایه گذاری های قابل توجه در فناوری انرژی های جدید
منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

برای کار و زندگی در بهترین کشورهای جهان شرایط خود را به کمک مشاوران به روز رجبی بررسی کنید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

طرح تحول دیجیتال

طرح تحول دیجیتال بر اقتصاد کشور فنلاند تاثیر گذار است و شامل موارد زیر است:

  • اصلاحات و سرمایه گذاری در زیرساخت های پهن باند پرسرعت در سراسر فنلاند
  • توسعه پروژه Digirail
  • نو آوری های دیجیتال جهت خدمات رفاه اجتماعی و مراقبت های بهداشتی
  • سرمایه گذاری در تسریع تکنولوژی های کلیدی
  • پشیبانی از ساده سازی مهاجرت مبتنی بر تحصیل و کار
  • تسهیل استخدام بین المللی

همچنین ، این طرح بر تاب آوری اقتصادی و اجتماعی ، با تامین بودجه جهت اصلاحات در خدمات اشتغال عمومی ، سرمایه گذاری در فرایندهای خدمات بهداشتی ، سرمایه گذاری جهت تحقیق ، توسعه و نوآوری مرتبط با تحول سبز و دیجیتال و حمایت از شرکت های کوچک و متوسط در بخش های فرهنگی و خلاقانه و همچنین بخش گردشگری و سفر متمرکز است.

انتظار می رود که تمامی این سرمایه گذاری ها و اصلاحات بر مسیر اقتصاد کشور فنلاند به خصوص صنایع فعلی تاثیر بگذارد ؛ تحول سبز ، انتقال دیجیتال و تغییرات کلان اقتصادی که بخشی از برنامه بهبود و تاب آوری کشور فنلاند است ، منجر به انعطاف پذیری اقتصادی و اجتماعی می شود و تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشور فنلاند خواهد گذاشت ؛ لذا ، بهبود اقتصادی قدرتمند را تقویت می کند و بیش تر به آمادگی فنلاند برای آینده کمک خواهد کرد.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور فنلاند

آزادی اقتصاد کشور فنلاند 78.3 است و نهمین اقتصاد آزاد در شاخص سال 2022 می باشد ، این کشور در بین 45 کشور منطقه اروپا در رتبه ششم قرار دارد و امتیاز کلی آن بالاتر از میانگین منطقه ای و جهانی است.

  • مشاغل خدمات عمومی
  • تجارت و داد و ستد
  • صنعت
  • امور مالی ، بیمه و تجارت
  • ساخت و ساز
  • حمل و نقل و ارتباطات
  • مشاغل کشاورزی و جنگلداری
  • نفت تصفیه شده
  • کاغذ با پوشش کائولین
  • فولاد ضد زنگ نورد بزرگ
  • چوب اره
  • خمیر چوب شیمیایی سولفات

بزرگترین شرکای صادراتی فنلاند ، آلمان (9.3 میلیارد دلار ) ، سوئد (7.87 میلیارد دلار) ، روسیه (5.7 میلیارد دلار ) ، ایالات متحده (5.2 میلیارد دلار) و هلند (4.52 میلیارد دلار) هستند.

انتظار بر این است که رشد اقتصادی کشور فنلاند از 3.5 درصد در سال 2021 و 2.9 درصد در سال 2022 به 1.5 درصد تا سال 2023 که نرخ پایدارتری است ، کاهش داشته باشد.

اقتصاد کشور فنلاند اقتصادی پیشرو و موفق است ، فنلاند به دلیل داشتن اقتصادی توسعه یافته بازار آزاد ، از جمله ثروتمندترین کشورهای اروپایی و جهان به حساب می آید ؛ مهاجرت به این کشور دارای شرایطی است که می توانید راهنمایی های لازم را از کارشناسان موسسه مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز دریافت نمایید ، مقاله مهاجرت به فنلاند نیز دید خوبی در این خصوص به شما خواهد داد.

برای مقایسه اقتصاد کشور فنلاند با برخی دیگر از کشور های اروپایی مقالات زیر را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه