خط و زبان مردم ایتالیا

خط و زبان مردم ایتالیا چیست؟ زبان ایتالیایی (Italian Italiano) زبان رسمی مردم ایتالیا است ؛ زبان ایتالیایی متعلق به شاخه رومی از خانواده زبانهای هندواروپایی می‌باشد.

زبان ایتالیایی به‌مانند سایر زبانهای رومی ، این زبان از نسل لاتین عامیانه (Vulgar Latin) بوده که رومی‌ها به آن صحبت می‌کنند و این زبان توسط آنها بر مردمان تحت حکومتشان تحمیل شده است ؛ اما خط و زبان مردم ایتالیا در طی تاریخ متحمل چه تغیراتی بوده؟

اما آیا برای تحصیل در ایتالیا به یادگیری ایتالیایی نیاز است؟ پاسخ تمام این پرسشها را با مطالعه این مقاله و ارتباط با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ )  می‌یابید ، همچنین برای آشنا شدن با شرایط تحصیل بدون یادگیری زبان ایتالیایی به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

زبان ایتالیایی شامل ویژگی های مشترک بسیاری با دیگر زبان های رومی است و این زبان توسط 57.7 میلیون نفر در ایتالیا صحبت می شود که در کل 64 میلیون نفر در سراسر جهان در 29 کشور جهان به زبان ایتالیایی صحبت می کنند.

فهرست مطالب

سیستم صوتی زبان ایتالیایی کاملاً شبیه به سیستم صوتی لاتین یا اسپانیایی است و دستور زبان آن نیز مشابه دیگر زبان های رومنس مدرن است که نشان دهنده سازگاری صفت ها و اسم ها ، استفاده از حروف تعریف معین و غیرمعین ، دو جنسیت (مذکر و مؤنث) و سیستم پیچیده‌ ای از زمان کامل و حال استمراری برای فعل ها است.

قابل توجه ترین تفاوت بین ایتالیایی و فرانسوی یا اسپانیایی در این است که از s یاes  برای جمع اسم ها استفاده نمی شود و از e برای بیشتر کلمات مونث و i برای کلمات مذکر (و برخی از کلمات مونث) استفاده می شود.

خط و زبان مردم ایتالیا

گستردگی خط و زبان مردم ایتالیا

گستردگی خط و زبان مردم ایتالیا چگونه است؟ اکثریت قریب به اتفاق ایتالیایی زبانان در ایتالیا (از جمله سیسیل و ساردینیا) زندگی می کنند ؛ ایتالیایی ، زبان رسمی ایتالیا ، سن مارینو و شهر واتیکان است ؛ زبان ایتالیایی (به همراه آلمانی ، فرانسوی و رومانش) زبان رسمی سوئیس است و در حدود 666000 نفر در کانتون های تیچینو و گرابوندن (گریسون) این کشور به این زبان صحبت می کنند.

علاوه بر این ، ایتالیایی به عنوان یک زبان رایج در فرانسه (کوه های آلپ و کوت دازور) و در جوامع کوچک در کرواسی و اسلوونی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین ، در سال 2012 در حدود 59 میلیون نفر در کشور ایتالیا به زبان ایتالیایی صحبت می کردند ؛ نیمی از این جمعیت ، ایتالیایی استاندارد را به عنوان زبان مادری خود داشتند و نیمی دیگر به گویش ها و زبان های منطقه ای به عنوان زبان اول و ایتالیایی به عنوان زبان دوم صحبت می کردند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

غلبه بر چالش های مهاجرتی با دریافت مشاوره های صحیح و به موقع از کارشناسان خبره رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

خط و زبان مردم ایتالیا در خارج از ایتالیا

خط و زبان مردم ایتالیا در خارج از ایتالیا نیز استفاده گسترده ای دارد ؛ به طور کلی ، ایتالیایی یک زبان رومی است که عمدتاً در ایتالیا ، سوئیس ، سن مارینو ، واتیکان ، اسلوونی و کرواسی کاربرد دارد.

در کرواسی عمدتا در شهرستان ایستریا (Istria) در شمال غرب و در منطقه مجاور ایستریا در جنوب غرب اسلوونی به این زبان صحبت می شود ؛ همچنین ایتالیایی زبانانی در سایر کشورها از جمله مالت ، آلبانی ، موناکو ، رومانی ، لوکزامبورگ ، فرانسه ، بلژیک ، اریتره ، سومالی ، آلمان ، برزیل ، ایالات متحده ، کانادا ، ونزوئلا ، اروگوئه و آرژانتین نیز وجود دارند.

به طور کلی ، در حدود 64 میلیون نفر در سراسر جهان ایتالیایی را به عنوان زبان مادری صحبت می کنند و 3 میلیون نفر دیگر به این زبان به عنوان زبان دوم گویش دارند.

گستردگی خط و زبان مردم ایتالیا تعداد گویشوران زبان ایتالیایی
رومانی حدود 1.4 میلیون
فرانسه 829000 نفر
سوئیس 666000 نفر
کرواسی 618000 نفر
استرالیا 272000 نفر
مالت 234430 نفر
برزیل 50000 نفر
سان مارینو 25000
ایالات متحده آمریکا حدود 708000
کانادا 375600

ایتالیایی نوشتاری

زبان ایتالیایی برای نخستین بار در قرن دهم در اسناد مکتوب به شکل یادداشتها و متون کوتاه درج شده در اسناد لاتین از جمله دعاوی حقوقی و شعر ظاهر شد ؛ برای مدتی طولانی در ایتالیایی نوشتاری یا گفتاری استانداردی وجود نداشت و نویسندگان تمایل داشتند به لهجه‌ها و زبانهای منطقه‌ای خود نگارش کنند ؛ لذا در شمال ایتالیا که اغلب توسط فرانسویها اداره می‌شد ، زبان های فرانسوی و اکسیتان بعنوان زبانهای ادبی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در طول قرن 13 ، نویسندگانی از جمله دانته آلیگری (1265-1321) ، پترارک و بوکاچیو در رواج گویش ایتالیایی ، توسکانی فلورانس (la lingua fiorentina) ، به عنوان یک زبان ادبی استاندارد تأثیرگذار بودند ؛ تا قرن چهاردهم ، گویش توسکانی در محافل سیاسی و فرهنگی در سرتاسر ایتالیا مورد استفاده قرار می گرفت ، اگر چه لاتین تا قرن شانزدهم به عنوان یک زبان ادبی برجسته شناخته می شد.

نخستین دستور زبان ایتالیایی نیز توسط لئون باتیستا آلبرتی (72-1404) ایجاد و در سال 1495 منتشر شد ؛ همچنین ، در طی قرون پانزدهم و شانزدهم ، لاتین و ایتالیایی هر دو برای متون فنی و علمی استفاده می شد و زبان ایتالیایی مورد استفاده پر از کلمات لاتین بود و با گذشت زمان از لاتین کمتر و کمتر استفاده شد ؛ چرا که ایتالیایی به طور فزاینده ای در جایگاهی محبوب قرار گرفت.

امروزه گویش توسکانی به ایتالیایی (Italiano) معروف است و به عنوان زبان رسمی ایتالیا شناخته می شود که زبان اصلی ادبیات و رسانه در ایتالیا می باشد.

استفاده از گویش های مختلف زبان ایتالیایی

استفاده از گویش های مختلف زبان ایتالیایی چگونه است؟ در ایتالیایی مدرن ، با این که ایتالیا یک فرم ادبی استاندارد دارد ، اما مردم بیش تر با گویش های منطقه ای ارتباط برقرار می کنند ، تخمین زده می شود که در حدود نیمی از جمعیت ایتالیا به عنوان زبان مادری از ایتالیایی استاندارد در مکالمات خود استفاده نمی کنند.

اما اکثر گویشوران ده ها گویش منطقه ای ایتالیایی ، در مدارس ابتدایی و تحصیل در این کشور  با ایتالیایی استاندارد روبه رو خواهند شد.

ازدیاد لهجه های منطقه ای در ایتالیا به دلیل سابقه طولانی تفکیک این کشور به ایالت های کوچک بسیار و نیز استعمار فرانسه ، اسپانیا و اتریش – مجارستان بین سقوط امپراتوری روم و اتحاد دوباره ایتالیا در سال 1861 می باشد ؛ در این دوره زبان رسمی اکثر ایالت های ایتالیا یا لاتین و یا زبان قدرت های استعمارگر بوده است.

استفاده از گویش های مختلف زبان ایتالیایی

در طول قرن 14 ، لهجه توسکانی به دلیل موقعیت مرکزی توسکانی در ایتالیا و به دلیل قدرت اقتصادی مهم ترین شهر آن ، فلورانس ، شروع به تسلط کرد ؛ با این وجود ، زبانی که تحصیلکرده های فلورانسی با آن صحبت می کردند ، گسترش یافت و به زبان استاندارد ایتالیایی که به تازگی متحد شده بود ، تبدیل شد که این موضوع تا قرن 19 اتفاق نیفتاده بود ؛ با افزایش تدریجی سواد و تحصیلات اجباری ، در دهه 1950 ایتالیایی استاندارد به تدریج به عنوان زبان ملی پذیرفته شد.

گویش ها در ایتالیا

بطور کلی ، گویش ها در ایتالیا به فرم زیر از هم متمایز می شوند:

ایتالیایی شمالی یا Gallo-Italian ، ونتان که در شمال شرقی ایتالیا صحبت می شود ؛ توسکانی (از جمله کورسی) و سه گروه مرتبط از جنوب و شرق ایتالیا عبارتند از:

  1. گویش های مارکه ، اومبریا و روم
  2. گویش های آبروزی ، پولیا (اپولیا) ، ناپل ، کامپانیا و لوکانیا
  3. گویش های کالابریا ، اوترانتو و سیسیل

در خارج از ایتالیا ، گویش های ایتالیایی به شدت تحت تأثیر ارتباط با سایر زبان ها (انگلیسی در نیویورک، اسپانیایی در بوئنوس آیرس) قرار گرفته است ؛ یهودی – ایتالیایی (ایتالکی) تقریباً منقرض شده و گروهی متشکل از 6000 یهودی کورفو (Corfu) که از لهجه ونیتایی به عنوان زبان اصلی خود استفاده می کردند ، در طول جنگ جهانی دوم نابود شدند.

اگر قصد مهاجرت دارید می توانید مسائل مهاجرتی خود را به کارشناسان مجرب هلدینگ مهاجرتی رجبی بسپارید و بدون هیچ نگرانی و اتلاف وقت به کشور مطبوع تان مهاجرت نمایید ، توصیه می کنیم مقاله وضعیت مهاجرت و مهاجرین در ایتالیا را هم در کنار این مقاله بخوانید و اطلاعات مفیدی کسب کنید.

ساختار خط و زبان مردم ایتالیا​

ساختار خط و زبان مردم ایتالیا

مشابه با همه زبان های رومی ، زبان ایتالیایی نیز از سیستم صوتی نسبتاً ساده ای برخوردار است و تمامی کلمات ، به استثنای برخی وام گیری ها ، به یک مصوت ختم می شوند ؛ همچنین ، خط و زبان مردم ایتالیا دارای 7 واج صدادار ، یعنی صداهایی که در معنای کلمه تفاوت ایجاد می کنند ، است ؛ حروف صدادار اگر تحت استرس نخستین نباشند ، کوتاه بوده و در هجاهای تاکیدی که به یک مصوت ختم می شوند ، بلند هستند ؛ اما مصوت های پایانی همیشه کوتاه می باشند ، ایتالیایی دارای 24 واج همخوان است ؛ یکی از ویژگی های متمایز اکثر صامت های ایتالیایی ، جمینت (تکرار متوالی یک همخوان در کلمه) یا طول است و طول همخوان در معنای کلمه تفاوت ایجاد می کند.

اینجا هستید چراکه درباره ایتالیا به اطلاعات صحیح نیاز دارید ، مقالات زیر هم حاوی مطالبی به روز و دقیق است.

یادگیری خط و زبان مردم ایتالیا

امروزه یادگیری خط و زبان مردم ایتالیا به شکل های مختلف انجام می شود و زبان ایتالیایی به طور گسترده در بسیاری از مدارس در سراسر جهان تدریس می شود ، اما به ندرت به عنوان اولین زبان خارجی به حساب می آید.

در قرن بیست و یکم ، فناوری همچنین امکان گسترش مداوم زبان ایتالیایی را فراهم می آورد ، چرا که در این دوران برای مردم روش های جدیدی جهت یادگیری نحوه صحبت کردن ، خواندن و نوشتن زبان ها در هر زمان به وجود آمده است ؛ به عنوان مثال ، وب سایت و برنامه رایگان Duolingo دارای 4.94 میلیون انگلیسی زبان است که در حال آموزش زبان ایتالیایی هستند.

بر اساس آمار وزارت امور خارجه ایتالیا ، هر ساله بیش از 200000 دانشجوی خارجی وجود دارند که زبان ایتالیایی مطالعه می کنند ؛ این زبان آموزان در بین 90 مؤسسه فرهنگ ایتالیایی که در سراسر جهان قرار گرفته اند ، همچنین در 179 مدرسه ایتالیایی واقع در خارج از کشور و یا در 111 بخش مدرس ایتالیایی متعلق به مدارس خارجی که در آن ایتالیایی به عنوان زبان فرهنگ تدریس می شود ، توزیع شده اند ؛ علاوه بر تحصیل ، افراد زیادی برای کار در ایتالیا می بایست زبان ایتالیایی را آموزش ببینند ، در این زمینه مقاله لینک شده را نیز بخوانید تا با شرایط کاری و پردرآمد ترین مشاغل ایتالیا هم آشنا شوید.

پیترو بمبو از نخستین گرامرهای ایتالیایی

پیترو بمبو (Pietro Bembo) ، یکی از نخستین گرامرهای ایتالیایی را نوشته و در ایجاد زبان ادبی ایتالیایی کمک کرده است ؛ بمبو از یک خانواده اشرافی بود که عمدتاً توسط پدرش که مردی با اقتدار در ونیز بوده ، آموزش دید ؛ در سال 1513 منشی پاپ لئو دهم در رم شد ؛ در 1529 وی مسئولیت تاریخ نگاری ونیز را پذیرفت و شروع به نوشتن تاریخ آن شهر کرد.

بمبو همچنین بعنوان کتابدار کلیسای جامع سنت مارک منصوب شد و در سال 1539 یک کاردینال ایجاد کرد ، به رم بازگشت و در آنجا خود را وقف الهیات و تاریخ کلاسیک نمود ؛ بمبو غزلیات لاتین را با تعالی رسمی نوشت و سپس به زبان عامیانه روی آورد و شعر خود را از شعر پترارک (Petrarch) الگو گرفت ؛ روش بمبو برای تقلید مستقیم از پترارک بسیار تأثیرگذار بود و به نام بیمیسمو معروف شد ؛ نسخه‌ای از اشعار ایتالیایی او در سال 1530 منتشر شد.

پیترو بمبو از نخستین گرامرهای ایتالیایی

بمبو در نثر خود ، املا و دستور زبان ایتالیایی که برای ایجاد یک زبان استاندارد موردنیاز بود را مدون کرد و توسکانی قرن چهاردهمی را بعنوان الگوی زبان ادبی ایتالیایی توصیه نمود ؛ اما دیدگاه او که با مخالفت کسانیکه لاتین می‌خواستند و همچنین افرادی که ایتالیایی مدرنتر را بعنوان الگو می خواستند مخالف بود ، اما وی در پایان قرن شانزدهم پیروز شد ؛ بمبو تاریخ ونیز را به لاتین و ایتالیایی نوشت و این اثر وی پس از مرگش (به لاتین در 1551 و به ایتالیایی در 1552) منتشر شد.

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم ایتالیا

زبان ایتالیایی متعلق به شاخه رومی از خانواده زبانهای هندواروپایی می‌باشد و به‌مانند سایر زبانهای رومی ، این زبان از نسل لاتین عامیانه (Vulgar Latin) بوده که رومی‌ها به آن صحبت می‌کنند و این زبان توسط آنها بر مردمان تحت حکومتشان تحمیل شده است.

این زبان توسط 57.7 میلیون نفر در ایتالیا صحبت می شود که در کل 64 میلیون نفر در سراسر جهان در 29 کشور جهان به زبان ایتالیایی صحبت می کنند.

این زبان عمدتاً در ایتالیا ، سوئیس ، سن مارینو ، واتیکان ، اسلوونی و کرواسی کاربرد دارد.

بطور کلی ، گویش ها در ایتالیا به فرم زیر از هم متمایز می شوند:

ایتالیایی شمالی یا Gallo-Italian ، ونتان که در شمال شرقی ایتالیا صحبت می شود ؛ توسکانی (از جمله کورسی) و سه گروه مرتبط از جنوب و شرق ایتالیا عبارتند از:

  1. گویش های مارکه ، اومبریا و روم
  2. گویش های آبروزی ، پولیا (اپولیا) ، ناپل ، کامپانیا و لوکانیا
  3. گویش های کالابریا ، اوترانتو و سیسیل

مشابه با همه زبان های رومی ، زبان ایتالیایی نیز از سیستم صوتی نسبتاً ساده ای برخوردار است و تمامی کلمات ، به استثنای برخی وام گیری ها ، به یک مصوت ختم می شوند ؛ همچنین ، خط و زبان مردم ایتالیا دارای 7 واج صدادار ، یعنی صداهایی که در معنای کلمه تفاوت ایجاد می کنند ، است.

خط و زبان هر کشوری در طی سال ها ممکن است دچار دگرگونی ها و تغییراتی شده باشد که خط و زبان مردم ایتالیا نیز از این قضیه مستثنی نمی باشد چنانچه قصد مهاجرت به ایتالیا با روش های امن و قانونی را دارید بهتر است مقاله لینک شده را بخوانید تا با تمامی این روش ها آشنا شده و بهترین راه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید ؛ راهنمایی های بیش تر در این مورد را می توانید از مشاوران شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز دریافت نمایید.

درباره چه زبانی اطلاعات بیشتر نیاز دارید؟ 4 کشور را در زیر تقدیم کرده ایم و بقیه را در بخش جستجو می توانید بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه