خط و زبان مردم لیتوانی

خط و زبان مردم لیتوانی یکی از قدیمی ترین زبان ها در جهان می باشد ، لیتوانیایی در واقع از خانواده زبان های بالتیک است ، در حال حاضر تنها دو نوع از زبان بالیک در دنیا استفاده می شود این دو مورد شامل لیتوانیایی و لتونیایی می شود.

این مقاله توسط گروه مشاورین مهاجرتی رجبی نوشته شده است و راهنمایی در مورد خط و زبان مردم لیتوانی می باشد ، شرکت مهاجرتی رجبی با شماره ثبت سالیان سال است که به روزترین اطلاعات در مورد کشورهای مختلف دنیا را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

در گذشته تعداد بیشتری از زبان های بالیک در دنیا وجود داشت مانند : گالیندی ، پروس قدیم  ، یوتووینگی ، اسکالوی ، سلونی ، نیم گالی ؛ که در طول تاریخ منقرض شدند ؛ لیتوانیایی این زبان بسیاری از ویژگی های باستانی را حفظ می کند ، که اعتقاد بر این است که در مراحل اولیه زبان پروتو-هند و اروپایی وجود داشته است.

امروزه لیتوانیایی بیش از 3 میلیون سخنران در سراسر جهان دارد که اکثریت آنها در لیتوانی هستند ، با این حال سخنوران این زبان در کشور های بریتانیا ، ایالات متحده آمریکا ، اسپانیا ، آرژانتین ، استرالیا ، برزیل ، کانادا ، دانمارک ، استونی ، فرانسه ، ایسلند ، ایرلند ، نروژ ، روسیه ، سوئد یا اروگوئه زندگی می کنند.

اگر دوست دارید در مورد نحوه مهاجرت به این کشور اطلاعاتی کسب کنید همین حالا با ما در مقاله مهاجرت به لیتوانی همراه باشید.

فهرست مطالب
خط و زبان مردم لیتوانی

تاریخچه زبان مردم لیتوانی

همانطور که پیش از این نیز گفتیم تاریخچه زبان مردم لیتوانی به زبان های بالتیک شرقی باز می گردد که به شاخه بالتیک از خانواده زبان‌های هندواروپایی تعلق دارد ؛ بر اساس برخی گمانه زنی ها گروه زبان های بالتیک شرقی در سال 400 تا 600 پس از میلاد از گروه غربی جدا شدند ؛ تمایز بین زبان های لیتوانیایی و لتونیایی پس از سال 800 شروع شد.

در میان تمامی زبان های هندواروپایی ، لیتوانیایی هنوز برخی از بخش های واج شناسی خود را نگه داشته است و بر ویژگی های باستانی خود پافشاری می کند ؛ به همین دلیل زبان لیتوانیایی یکی از بهترین منابع برای بازسازی زبان پرتو هند اروپایی می باشد.

اولین کتاب چاپی به زبان لیتوانیایی به سال 1547 بر می گردد ، ضمنا سطح سواد در میان لیتوانیایی‌ ها تا قرن 18 پایین بود و کتاب ‌ها معمولاً به خوبی در دسترس نبودند ، در سال 1864 پس از قیام ژانویه فرمانده کل روسی لیتوانی که میخائیل مورافیت نام داشت استفاده از زبان لیتوانیایی را در آموزش و نشریه ها ممنوع کرد.

او همچنین استفاده از الفبای زبان لاتین را ممنوع کرد هر چند در آن زمان کتاب های چاپ شده به زبان لیتوانیایی در کتابخانه ها در دسترس بودند معمولا با وجود تهدیدهای زیاد توسط قاچاقچیان کتاب وارد کشور می شدند ؛ در نهایت این تهدیدها و احکام زندانی مردم در برابر سیسات ها مقابله کردند و در نهایت حس ملی گرایانه پیروز شد و در سال 1904 قانون لغو ممنوعیت اعمال شد.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت ارزان ترین مقاصد مهاجرتی با دریافت مشاوره های رایگان از کارشناسان آگاه رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

توزیع جغرافیایی زبان مردم لیتوانی

خط و زبان مردم لیتوانی امروزه عمدتاً در کشور لیتوانی صحبت می شود ، هر چند با گذشت زمان و مهاجرت این افراد به سراسر دنیا توزیع جغرافیایی زبان مردم لیتوانی بسیار گسترش یافته است و این زبان در کشور های مختلف دنیا استفاده می شود.

برای مثال خط و زبان مردم لیتوانی توسط لیتوانیایی ‌های قومی ساکن در بلاروس ، لتونی ، لهستان و استان کالینینگراد روسیه و همچنین جوامع مهاجر قابل توجهی در آرژانتین ، نروژ ، روسیه ، سوئد ، بریتانیا ، ایالات متحده ، اروگوئه ، اسپانیا ، استرالیا ، برزیل ، کانادا ، دانمارک ، استونی ، فرانسه ، ایتالیا و آلمان صحبت می‌ شود.

2,955,200 نفر در لیتوانی یا حدود 86% از جمعیت سال 2015 ، لیتوانیایی زبان هستند ، اکثر ساکنان لیتوانیایی از ملیت های دیگر نیز تا حدودی لیتوانیایی صحبت می کنند ، کل جمعیت لیتوانیایی زبان در سراسر جهان حدود 3200000 نفر است.

اگر دوست دارید در مورد راه های پیدا کردن کار در کشور لیتوانی اطلاعاتی کسب کنید می توانید با مشاوران هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در تماس باشید و اطلاعات خود را به روز کنید.

توزیع جغرافیایی زبان مردم لیتوانی

گویش های زبان مردم لیتوانی

امروزه خط و زبان مردم لیتوانی به عنوان زبان رسمی و دولتی کشور لیتوانی در نظر گرفته می شود و جزو یکی از زبان های رسمی اتحادیه اروپا می باشد ، گویش های زبان مردم لیتوانی به دو گروه اصلی تقسیم می شود :

  • آوکشتایتی (لیتوانیایی مرتفع)
  • ساموگیتی (لیتوانیایی دشتی)

جالب است بدانید تفاوت های قابل محسوسی بین لیتوانی آوکشتایتی و ساموگیتی وجود دارد ، این زبان ها در واقع به عنوان دو زبان جداگانه در نظر گرفته می شوند ، گویش ساموگیتی مدرن در قرن 13 تا 16 تحت تاثیر زبان کورونی شکل گرفت.

گویش های خط و زبان مردم لیتوانی با مناطق قوم نگاری لیتوانی دارای ارتباط نزدیکی هستند ، همچنین این گویش ها خود به زیر گویش هایی تقسیم می شوند، در واقع هر گویش دارای سه گویش فرعی است ؛ ساموگیتی خود به گویش های غرب ، شمال و جنوب تقسیم می شود.

همچنین آوکشتایتی نیز به گویش های غربی ، شرقی و جنوبی تقسیم می شود ، هر چند لیتوانیایی استاندارد بیشتر از لهجه‌های آوکشتایتی غربی ، از جمله گویش شرقی لیتوانی صغیر مشتق شده است ، تأثیر سایر لهجه ‌ها در واژگان لیتوانیایی استاندارد بیشتر است.

A a Ą ą B b C c Č č D d E e Ę ę Ė ė F f G g
H h I i Į į Y y J j K k L l M m N n O o P p
R r S s Š š T t U u Ų ų Ū ū V v Z z Ž ž

الفبای زبان مردم لیتوانی

الفبای زبان مردم لیتوانی امروزه abėcėlė نامیده می شود ، این الفبا بر اساس لاتین است و به خط لاتین از چپ به راست نوشته می شود ؛ الفبای فعلی لیتوانی دارای 32 حرف (12 مصوت و 20 صامت) است و دقیقاً مانند یک الفبای انگلیسی به نظر می رسد با این تفاوت که Q ، W  یا X وجود ندارد.

خط و زبان مردم لیتوانی از خط لاتین استفاده می‌ کند که با دیاکریتیک تکمیل شده است ، این الفبا دارای چندین حرف مانند Ą , Ę , Ė , Į , Ų , Ū , Č , Š , Ž است ،  این حروف که دارای « دم کوچک » هستند در زبان شناسانی به عنوان caudata شناخته می شوند ، از این حروف برای نشان دادن مصوت های بلندی استفاده می شود که از لحاظ تاریخی زمانی دوپهنگ بوده اند ، در ادامه الفبای این زبان را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

سیستم نوشتاری زبان مردم لیتوانی

سیستم نوشتاری زبان مردم لیتوانی عمدتا آوایی است این بدان معناست که معمولا با یک واج منفرد مطابقت دارد ، جالب است بدانید ، برخلاف انگلیسی، املای خط و زبان مردم لیتوانی بسیار منظم است ، به این معنی که کلمات تقریباً همیشه همانطور که خوانده می ‌شوند ، املا می ‌شوند و اکثر حروف فقط یک راه ممکن برای املای آنها دارند.

صدای اضافی لیتوانیایی شبیه به همتایان معمولی خود هستند ، اما باید طولانی تر گفته شوند ،  بر خلاف انگلیسی لیتوانیایی فقط یک دیگراف دارد ؛ املای دقیق چندین حرف لیتوانیایی با حروف انگلیسی آنها متفاوت است.

تغییراتی که کلمه در موقعیت های مختلف ایجاد می کند قابل پیش بینی است،  زیرا فقط چندین نسخه مختلف از این تغییرات وجود دارد ؛ بنابراین برای یادگیری زبان لیتوانیایی نیازی به یادگیری هر شکلی از هر کلمه نیست و فقط باید فرم های اصلی و قوانین اساسی ایجاد فرم های دیگر را یاد بگیرید.

سیستم نوشتاری زبان مردم لیتوانی

به دلیل ماهیت خط و زبان مردم لیتوانی ، افزودن پایان های لیتوانیایی به نام ها و نام های خارجی رایج است ، بدون انجام این کار ، زبان مبهم خواهد شد ، به‌طور سنتی ، املای نام ‌های خارجی نیز به شیوه ‌ای لیتوانیزه می‌شود،  اما اکنون نادرتر شده است و بسیاری از روزنامه ‌های روزانه این عمل را کنار گذاشته اند.​

مقالات زیر با هدف ارائه اطلاعات صحیح و کامل به شما عزیزان تقدیم می شود.

گرامر زبان مردم لیتوانی

در گرامر خط و زبان مردم لیتوانی دو جنسیت دستوری برای اسم ها ( مذکر و مؤنث ) و سه جنسیت برای صفت ها ؛ ضمایر ، اعداد و مضارع (مذکر ، مؤنث و خنثی) وجود دارد ، در این زبان هر صفت باید با جنسیت و تعداد اسم مطابقت داشته باشد.

در خط و زبان مردم لیتوانی اسم ها وسایر بخش ها دارای هفت مورد هستند که شامل اسمی ، مفعولی ، اسمی ، مضارفی ، ابزاری ، مکانی و حرفی می شوند ؛ هر چند در متون قدیمی لیتوانیایی سه نوع دیگر از حالت مکان استفاده می شد که شامل اطلاق ، قاطع و تجهیز بودند.

متداول ‌ترین مورد اطلاق است ، که هنوز هم در زبان گفتاری استفاده می‌شود همچنین الاتیو ، که در برخی از کاربردهای اصطلاحی در زبان استاندارد باقی می ‌ماند ؛ لیتوانیایی تعدادی از ویژگی های باستانی را حفظ می کند که در بیشتر زبان های مدرن هند و اروپایی وجود ندارد ؛ لیتوانی نیز دارای یک سیستم اشتقاق کلمات بسیار غنی و مجموعه ای از پسوند های کوچکتر است.

هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی با داشتن مشاورین معتبر و بسیار مجرب به افراد مختلف در سراسر ایران کمک می کند که در کم ترین مدت زمان به کشورهای مختلف دنیا مهاجرت کنند ، شما می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر این شرکت را در شبکه های اجتماعی مختلف دنبال کنید.

کتاب دستور زبان لیتوانیایی

اولین کتاب دستور زبان لیتوانیایی توسط افرادی به نام دوک پروس و فردریک ویلیام ، برای استفاده در محله های لیتوانیایی زبان پروس شرقی سفارش داده شد ، این کتاب به زبان های لاتین و آلمانی نوشته شده اند و حدود سال های 1653 یا 1654 در شهر کونیگبرگ منتشر شد اولین مجموعه از این زبان توسط توسط آگوست شلیخر در سال 1856 نوشته شد.

او که استاد دانشگاه بود این کتاب را به زبان آلمانی منتشر کرد ، او در این کتاب زبان پروس لیتوانیایی را شرح می دهد ، در حال حاضر دو کتاب قطعی در مورد دستور زبان و گرامر خط و زبان مردم لیتوانی وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند.

  • اولین مورد کتابی انگلیسی است که در واقع مقدمه ای بر زبان لیتوانیایی مدرن است ، این کتاب توسط توسطلئونارداس دمبریوناس ، آنتاناس کلیماس و ویلیام آر نوشته شده است.
  • دومین کتاب که به زبان روسی نوشته شده است در مورد گرامر زبان لیتوانیایی می باشد و توسط ادموند رمیس نوشته شده است و در مرکز تحقیقات و مطالعه لیتوانیایی در شسکاگو و در سال 2003 منتشر شد.
کتاب دستور زبان لیتوانیایی

وضعیت امروز زبان لیتوانیایی

وضعیت امروز زبان لیتوانیایی اینگونه است که خط و زبان مردم لیتوانی به عنوان تنها زبان رسمی در لیتوانی در نظر گرفته می شود جایگاه لیتوانیایی به عنوان زبانی برای ارتباطات بین قومیتی که در طول زمان از سال 1990 تقویت شد.

زبان لیتوانیایی کمیسیونی که زبان را تنظیم می کند ، موضعی معتدل در مورد خلوص زبانی دارد ، برخلاف ایسلندی ، وام ‌واژه ‌های جدید را مجاز می‌کند ، اما اغلب تلاش می‌کند تا نوشناسی‌ هایی را برای اصطلاحات جدید به کار ببرد.

با وجود مهاجرت میلیون ها لیتوانیایی از آن زمان به بعد در قرن نوزدهم ، جوامع مهاجر معمولاً در طول سه نسل زبان خود را از دست می دهند ، زیرا لیتوانیایی ها در هیچ کجا اکثریت را ندارند و بنابراین آنها خانواده های مختلط با سایر گروه های زبانی تشکیل می دهند.

در دانشگاه های این کشور برخی از رشته ها به زبان لیتوانیایی تدریس می شوند ، اما بیش از 300 رشته به زبان انگلیسی در دانشگاه های لیتوانی تدریس می شود ؛ هر یادگیری چنین زبان تاریخی منحصربفردی می تواند به شما چیزهای زیادی در مورد این کشور بیاموزد.

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم لیتوانی

خط و زبان مردم لیتوانی یکی از قدیمی ترین زبان ها در جهان می باشد ، لیتوانیایی در واقع از خانواده زبان های بالتیک است ، در حال حاضر تنها دو نوع از زبان بالیک در دنیا استفاده می شود این دو مورد شامل لیتوانیایی و لتونیایی می شود.

اولین کتاب چاپی به زبان لیتوانیایی به سال 1547 بر می گردد ، ضمنا سطح سواد در میان لیتوانیایی‌ ها تا قرن 18 پایین بود و کتاب ‌ها معمولاً به خوبی در دسترس نبودند ، در سال 1864 پس از قیام ژانویه فرمانده کل روسی لیتوانی که میخائیل مورافیت نام داشت استفاده از زبان لیتوانیایی را در آموزش و نشریه ها ممنوع کرد.

2,955,200 نفر در لیتوانی یا حدود 86% از جمعیت سال 2015 ، لیتوانیایی زبان هستند ، اکثر ساکنان لیتوانیایی از ملیت های دیگر نیز تا حدودی لیتوانیایی صحبت می کنند ، کل جمعیت لیتوانیایی زبان در سراسر جهان حدود 3200000 نفر است.

  • آوکشتایتی (لیتوانیایی مرتفع)
  • ساموگیتی (لیتوانیایی دشتی)

الفبای زبان مردم لیتوانی امروزه abėcėlė نامیده می شود ، این الفبا بر اساس لاتین است و به خط لاتین از چپ به راست نوشته می شود ؛ الفبای فعلی لیتوانی دارای 32 حرف (12 مصوت و 20 صامت) است و دقیقاً مانند یک الفبای انگلیسی به نظر می رسد با این تفاوت که Q ، W یا X وجود ندارد.

در این مقاله خط و زبان مردم لیتوانی را به صورت کامل بررسی کردیم ، شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کشور لیتوانی با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در دو شعبه تهران و شیراز همراه باشید ، همچنین اگر می خواهید در مورد تحصیل در این کشور اطلاعاتی کسب کنید در مقاله تحصیل در لیتوانی با ما همراه باشید.

با خط و زبان برخی کشورهای اروپایی که شاید برایتان ناشناخته تر باشند آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه