تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر

تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر سرشار از اتفاقات جالب و خواندنی بوده که طی هزاران سال ایجاد شده ، این کشور به دلیل دارا بودن فرهنگ و تاریخی مشترک با ایران می تواند برای مهاجرت ایرانیان گزینه بسیار مناسبی به شمار رود.

 در دوران باستان و اوایل قرون وسطی آذربایجان پر از ایرانی زبانان ، قبایل ترک کوچ نشین ، کردها و آلبانیایی های قفقاز بود که در قرن چهارم به مسیحیت گرویده و تحت نفوذ فرهنگی ارامنه قرار گرفتند ؛ اگر قصد آشنایی با این کشور را دارید حتما از طریق تلفن های تماس با کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ (موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱) در تماس باشید.

پس از هجوم اعراب در قرن هفتم ، سیاست ‌های اسلامی تحت فرمانروایان محلی به نام شاهنشاه در این منطقه ایجاد شدند ، مسلمانان قفقاز آذربایجان در اوایل قرن شانزدهم به جای سنی ، شیعه شده و تحت نفوذ اجتماعی و فرهنگی ایران به رشد خود ادامه دادند.

آذربایجان یکی از کهن ترین مراکز تمدن جهان بوده و یافته ‌های باستان‌ شناسی کشف‌ شده به حدود 300 تا 400 هزار سال پیش باز می گردد ؛ بدون شک با زندگی در این کشور و تحصیل در دانشگاه های آن می توانید با جنبه های متنوع فرهنگی تاریخی آذربایجان آشنا شوید ؛ برای آشنایی با نحوه ورود به دانشگاه های این کشور مطالعه مقاله تحصیل در آذربایجان را توصیه می کنیم.

فهرست مطالب
تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر

تاریخ اولیه آذربایجان

تاریخ اولیه آذربایجان به مردم آلبانیایی تبار از قفقاز مربوط است ؛ آلبانیایی ها همراه با ارمنستان و گرجستان ، زمانی سومین پادشاهی بزرگ مسیحی بودند که در قفقاز قرار داشتند ؛ اما در نهایت این افراد در جنگ های بزرگ شکست خورده و در کشورهای قدرتمند زمان خود ادغام شدند.

طبق تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر در حالی که برخی از گروه ‌های انشعابی از آلبانیایی ‌ها در فرهنگ ‌های ارمنی و گرجی ادغام شدند ، بسیاری از آلبانیایی ‌ها اسلام را تحت حکومت اعراب پذیرفتند ؛ حدودا 700-800 پس از میلاد ، زبان فارسی تحت فرمان ایرانیان (معروف به “آذربایجانی قدیم”) در حدود سال 1100 و در آغاز قرن دوازدهم با شروع ورود ترکان اوغوز به به این منطقه رسیده و به “ترکی آذربایجان” تبدیل شد.

ترک‌ های اوغوز در غرب تا شبه ‌جزیره آناتولی مستقر شده و فرهنگ ترکی ترکیه امروزی را پایه‌گذاری کردند ؛ از طریق این تحول ، زبان و فرهنگ مدرن آذربایجانی در قرن شانزدهم پدیدار شد برای کسب اطلاعات کامل در مورد این کشور با مشاورین هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی در تماس باشید همچنین در ادامه مهم ترین وقایع تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر را بررسی می کنیم.

زمان واقعه تاریخ آذربایجان
1828 تقسیم آذربایجان در معاهده ترکمانچای بین روسیه و ایران
1848-49 حفر اولین چاه نفت جهان در جنوب باکو
1918 اعلام جمهوری مستقل آذربایجان
1920 حمله شوروی
1936 آذربایجان زیر سلطه شوری
1988 جنگ قره باغ
1991 استقلال جمهوری آذربایجان پس از شوروی
1993 حمله ارمنستان به آذربایجان
1994 انعقاد توافق نامه اتش بس

آذربایجان زیر سلطه صفوی ها

در قرن شانزدهم آذربایجان زیر سلطه صفوی ها بوده که از یک نظم مذهبی شیعی به نام صفویه سرچشمه می‌گرفت و به نام رهبر کاریزماتیک آن صفی الدین نامگذاری شد ؛ صفویه در آذربایجان تأسیس شدع و رهبران این سلسه کرد و آذربایجانی ها بودند.

اگرچه فارسی زبان غالب دولتی بود اما آذربایجانی زبان مهم دین و فرهنگ در سراسر امپراتوری به شمار می رفت ؛ صفویان اسلام شیعه را مذهب دولتی خود کرده و آذربایجانی ها و ایرانیان را از سنی گرایی که هنوز هم شاخه غالب اسلام در میان همسایگان آذربایجان است دور کردند.

سلسه صفویان در نهایت تحت فشارهای خارجی و داخلی از بین رفت و عثمانی ‌ها و ازبک ‌ها و روس‌ ها متصرفات ایرانی ها ، در قفقاز شمالی را تحت فشار قرار دادند ؛ علاوه بر این تنش ‌های قومی و مذهبی نیز در ایران جریان داشت ، زیرا تلاش‌های صفوی برای تغییر اجباری سنی ‌های افغان در نهایت به شورشی منجر شهد که باعث نابودی نهایی این سلسله در سال 1736 شد.

پس از آن این منطقه توسط سلسه های افشار و زند قرار گرفته اما این امپراتوری هر دو کوتاه مدت بوده و سرزمین‌ های شمالی ، از جمله قلمرو آذربایجان امروزی ، عملاً توسط خانات ‌ها یا قبایل ترک مستقل ‌تر اداره می ‌شد ؛ سپس قاجارها در سال 1789 در ایران به قدرت رسیده و آذربایجان کنونی در سال‌های 1813-1828 ، اندکی پس از روی کار آمدن قاجارها ، توسط روس ‌ها از قاجارها ضمیمه شد ؛ قاجارها در سال 1925 تحت فشار دشمنان قدیمی سقوط کردند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب به روز ترین اطلاعات مهاجرتی با مشاوره های کارشناسان آگاه و به روز رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

آذربایجان تحت امپراتوری روسیه

پس از یک رشته جنگ بین امپراتوری روسیه و ایران ، قراردادهای گلستان  و ترکمانچای مرز جدیدی بین امپراتوری ها ایجاد و روسیه در نهایت باکو ، شیروان ، گنجه ، نخجوان و ایروان را تصاحب کرد ؛ پس از آن ترک های آذربایجانی قفقاز از اکثریت هموطنان زبانی و مذهبی خود که در ایران مانده بودند جدا شدند.

با تبدیل شدن باکو به منبع اصلی نفت روسیه ، ده‌ ها هزار کارگر ایرانی ، ارمنی و روسی به دنبال شغل به شبه ‌جزیره آبشرون رفتند و نفوذ اقتصادی و سیاسی روسیه در هر دو بخش آذربایجان محسوس بود ؛ امروزه نیز این کشور قطب مهاجرتی مهمی برای ایرانیان به شمار می رود ؛ برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد شرایط کاری در این کشور مقاله کار در آذربایجان را مطالعه کنید.

باکو به منبع اشتغال و خانه روشنفکران و جنبش انقلابی نوپای آذربایجان تبدیل شده ؛ قبل از سال 1918 هیچ دولت آذربایجانی خاصی وجود نداشت و مسلمانان ماوراء قفقاز به جای اینکه خود را بخشی از یک سنت ملی مستمر مانند گرجی ها و ارمنی ها بدانند ، خود را بخشی از جهان بزرگتر اسلام ، یعنی امت می دانستند.

آذربایجان تحت امپراتوری روسیه

روس ها از آذربایجانی ها به عنوان “تاتار” یاد کرده و نام قومی آذربایجانی در دهه های قبل از انقلاب ابتدا در میان روشنفکران ناسیونالیست شهری مورد استفاده قرار گرفت ، آذربایجان تحت امپراتوری روسیه باعث رشد فرهنگی مردم این کشور شده و برخی از برجسته ‌ترین دانشمندان و روزنامه ‌نگاران اولیه مانند عباس قلی آقا باقیخانلی و میرزا فتحعلی آخوندزاده مطالعه زبان آذربایجانی را آغاز کردند.

دوره استقلال آذربایجان

با جنگ داخلی روسیه و پیروزی بلشویک ها در انقلاب 1917 روسیه و عقب نشینی نیروهای روسیه از جبهه قفقاز در طول جنگ جهانی اول (1914-1918) ، رهبران آذربایجان در مدت کوتاهی در خودمختاری ماوراء قفقاز (فوریه تا آوریل 1918) به ارامنه و گرجی ها پیوستند ، این اتحاد در تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر دوام چندانی نداشت و در نهایت سه جمهوری مستقل مستقل تأسیس شد.

در 28 مه 1918 دوره استقلال آذربایجان شروع شده و آذربایجان به عنوان یک کشور مستقل اعلام شد ، اما باکو در دست یک دولت کمونیستی با کمک سربازان محلی باقی ماند ؛ در سپتامبر 1918 ملی‌گرایان آذربایجانی با اتحاد با ارتش ترکیه در حال پیشروی ، امنیت پایتخت خود ، باکو را تامین کردند و در کشتار ارامنه شرکت کردند.

با این حال با توجه به تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر  ، حتی زمانی که ناسیونالیست ‌های آذربایجانی کنترل باکو را به دست گرفتند ، با جمعیت از کارگران روسی ، ارمنی و مسلمان مواجه شدند که دوره‌ های طولانی سوسیالیستی و سندیکایی را گذرانده بودند ؛ آگاهی ملی هنوز تا حد زیادی وجود نداشته و ناسیونالیست ها هرگز در باکو ، جایی که بلشویسم ریشه های عمیقی داشت ، امنیت کامل نداشتند.

در نهایت با پایان جنگ جهانی اول ، ترک ها عقب نشینی کرده و جمهوری شکننده آذربایجان در 15 ژانویه 1920 عملاً از سوی متفقین به رسمیت شناخته شد ، اما هنگامی که ارتش سرخ شوروی در آوریل 1920 به باکو لشکرکشی کرد ، ملت این کشور از خود مقاوت کمی نشان دادند.

شاید بخواهید بدانید خط و زبان مردم آذربایجان چیست ؟ در همین رابطه مقاله ای در سایت قرار گرفته که اطلاعات دقیقی در این زمینه را ارائه می دهد.

آذربایجان در دوران شوروی

آذربایجان در دوران شوروی

آذربایجان در دوران شوروی از نظر استراتژیک بخش مهمی از اتحاد جماهیر شوروی بود و 60 درصد از تولید نفت این کشور را تامین می کرد ، آذربایجان سرمایه های سنگینی را از دولت شوروی برای توسعه زمین های جدید و حمایت از کشاورزی دریافت کرد ؛ برای مدتی ، آذربایجان همچنین بزرگترین تولید کننده چای اتحاد جماهیر شوروی بود.

طبق تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر نبرد در جنگ جهانی دوم هرگز به آذربایجان نرسیده ، اما اهمیت در راستای این جنگ دولت شوروی زیر سلطه قرار دادن آذربایجان را در اولویت خود قرار داد ،  نازی ها در استالینگراد جایی که خونین ترین نبرد بشر در تاریخ انجام شد ، متوفق شدند ؛ این نبرد تا حد زیادی بر سر نفت آذربایجان بود.

در سال 1941 ، در آغاز خصومت ها ، اتحاد جماهیر شوروی به شمال ایران ، جایی که آذربایجانی ها از زمان پارسیان اکثریت قومی را در اختیار داشتند ، حمله کرد ، این موضوع احتمال اتحاد دو جمعیت آذربایجانی برای اولین بار پس از جنگهای روسیه و ایران در دهه 1800 در یک مرز واحد را ایجاد کرد ، با این حال ، بلافاصله پس از پایان جنگ ، اتحاد جماهیر شوروی توسط سایر متفقین تحت فشار قرار گرفت تا خاک ایران را رها کند.

در دهه 1960 ، بیشتر میادین نفتی توسعه‌یافته آذربایجان خشک شده و اگرچه مشخص بود که خزر هنوز ذخایر قابل‌توجهی دارد ، اتحاد جماهیر شوروی توسعه میادین سیبری را در اولویت قرار داد تا حدی به این دلیل که حفاری در ساحل ارزان‌تر بود و آذربایجان در حاشیه قرار داشت.

با چه هدفی به کشورهای آسیایی مهاجرت می کنید ؟ مقالات زیر می تواند تکمیل کننده دانسته های شما باشد.

جنگ قره باغ کوهستانی

در جنگ جهانی دوم اتحاد جماهیر شوروی از نظر استراتژیک آسیب پذیر تلقی می شد و با کند شدن اقتصاد منطقه ، ناسیونالیسم و تنش های قومی بین آذربایجانی ها و ارمنی ها افزایش یافت ، دهه 1980 و با فروپاشی اقتصاد شوروی و نظام سیاسی ، مشکلات اقتصادی بیشتری را برای آذربایجان به ارمغان آورد.

با افزایش مشکلات اقتصادی ، تنش‌ های قومیتی نیز افزایش یافت ، زیرا ارمنستان برای واگذاری قره ‌باچ کوهستانی ، منطقه ‌ای با اکثریت ارمنی در آذربایجان تلاش می ‌کرد ، اقدام بلاتکلیف مسکو به سوق دادن بیشتر آذربایجانی ها به مخالفت کمک کرد زیرا تنش ها بر سر نارگورنو-قره باغ به درگیری های فیزیکی ، شورش ها و پس از اعلام استقلال آذربایجان و ارمنستان به جنگ تبدیل شد.

جنگ قره باغ کوهستانی شش سال به طول انجامید ، ارتش آذربایجان آمادگی چندانی نداشت ، سربازان بیشتر اما تجهیزات کمتر و افسران آموزش دیده کمتری نسبت به ارمنستان داشت ؛ سال 1994 ، آذربایجان کنترل قره باغ و 10 درصد دیگر از قلمرو خود را از دست داد.

آتش بس به آذربایجان حاکمیت بر این منطقه و همچنین خودمختاری گسترده ای به مناطق مورد مناقشه داد ؛ با این حال ، پروتکل هرگز به طور کامل اجرا نشد و قره باغ کوهستانی همچنان خود را یک جمهوری خودمختار اعلام می کند ، بنابراین ، درگیری در سال 1994 متوقف شد ؛ جنگ نزدیک به 10 درصد از جمعیت را آواره کرد ، بسیاری از آنها در کلبه‌ ها و واگن ‌های راه ‌آهن زندگی کرده و قادر به بازگشت به خانه‌ های خود نبودند و مشکلات انسانی و اقتصادی ایجاد کرد.

آذربایجان پس از شوروی

با سقوط شوروی در جنگ جهانی دوم آذربایجان استقلال کامل خود را به دست آورده و به عنوان یک جمهوری شروع به فعالیت کرد ، اولین رئیس جمهور آذربایجان پس از شوروی ایاز المطلبوف ، رهبر شوروی سابق بود که عمدتاً توسط رای دهندگانی که از نتایج جنگ ناراضی بودند ، کنار گذاشته و یک مخالف شوروی سابق و یک لیبرال اقتصادی طرفدار غرب ، جایگزین او شد.

بر اساس تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر آذربایجان با ادعای سوء مدیریت و فساد در تلاش‌ های مستمر برای تامین امنیت قره ‌باچ کوهستانی ، سرانجام به ایلچی ‌بی رویه و او را با کودتا سرنگون و حیدر علی‌اف ، رهبر سابق شوروی را که در آن زمان ۷۰ ساله بود ، بازگرداند.

علی اف با برآورده کردن خواسته های مردم به سرعت قدرت را تثبیت کرد و او با امضای قرارداد بیشکک درگیری را متوقف کرد و به جنگ پایان داد.

آذربایجان پس از شوروی

وی همچنین در تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر قرارداد قرن را با کنسرسیومی متشکل از 11 شرکت بزرگ نفتی بین المللی برای توسعه ذخایر بزرگ هیدروکربنی دریایی آذربایجان در دریای خزر امضا کرد.

خطوط لوله ای که آذربایجان را به روسیه ، گرجستان و ترکیه متصل می کند در اواخر دهه 90 و اوایل دهه 2000 ساخته یا بازسازی شدند ؛ میلیاردها دلار درآمد انرژی جدید به باکو وارد شد که با اصلاحات اقتصادی موفق و برنامه خصوصی سازی بزرگ همراه بود.

آذربایجان در دوران معاصر

با توجه به تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر در سال 2003 ، حیدر علی اف در سن 80 سالگی از ریاست جمهوری کنارگیری کرد ؛ در انتخاباتی که ناظران بین المللی به خشونت و تقلب در آرا اشاره کردند ، پسرش الهام علی اف جانشین او شد و منتقدان می گویند که ظلم ، فساد ، و تقلب در انتخابات همچنان گسترده استوجود دارد

آذربایجان در دوران معاصر اقتصادی رو به بهبود داشته و از نظر اقتصادی ، تولید ناخالص داخلی از سال 2003 تقریباً 10 برابر شده است ؛ اگر دوست دارید در مورد وضعیت اقتصادی این کشور اطلاعات کامل تری به دست آورید حتما با لمی عنوان اقتصاد کشور آذربایجان این مقاله را مطالعه فرمایید.

فناوری اطلاعات این کشور در حال توسعه بوده و صنعت گردشگری در رسانه های جمعی بین المللی تبلیغ شده است ؛ در طول تاریخ تاریخ و موقعیت آذربایجان مزیت ها و مشکلات فراوانی به آن بخشیده است.

سوالات پر تکرار تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر

 در دوران باستان و اوایل قرون وسطی آذربایجان پر از ایرانی زبانان ، قبایل ترک کوچ نشین ، کردها و آلبانیایی های قفقاز بود که در قرن چهارم به مسیحیت گرویده و تحت نفوذ فرهنگی ارامنه قرار گرفتند

آذربایجان یکی از کهن ترین مراکز تمدن جهان بوده و یافته ‌های باستان‌ شناسی کشف‌ شده به حدود 300 تا 400 هزار سال پیش باز می گردد.

در قرن شانزدهم آذربایجان زیر سلطه صفوی ها بوده که از یک نظم مذهبی شیعی به نام صفویه سرچشمه می‌گرفت و به نام رهبر کاریزماتیک آن صفی الدین نامگذاری شد ؛ صفویه در آذربایجان تأسیس شدع و رهبران این سلسه کرد و آذربایجانی ها بودند.

پس از یک رشته جنگ بین امپراتوری روسیه و ایران ، قراردادهای گلستان  و ترکمانچای مرز جدیدی بین امپراتوری ها ایجاد و روسیه در نهایت باکو ، شیروان ، گنجه ، نخجوان و ایروان را تصاحب کرد ؛ پس از آن ترک های آذربایجانی قفقاز از اکثریت هموطنان زبانی و مذهبی خود که در ایران مانده بودند جدا شدند.

در 28 مه 1918 دوره استقلال آذربایجان شروع شده و آذربایجان به عنوان یک کشور مستقل اعلام شد.

موقعیت استراتژیک آن در دریای غنی از هیدروکربن خزر ، بین آسیا ، اروپا و خاورمیانه ، امتیازات اقتصادی را در این منطقه ایجاد کرده و تاریخ کشور آذربایجان از گذشته تا معاصر فرهنگ منحصر به فردی را به آن بخشیده است ؛ برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد شرایط اقتصادی و نحوه مهاجرت به این کشور حتما مقاله مهاجرت به آذربایجان را مطالعه کرده و یا از طریق تلفن های تماس با مشاورین موسسه مهاجرتی رجبی در دو شعبه تهران و شیراز همراه باشید.

اطلاع از تاریخ کشورها شناخت پیشینه آنها از موضوعات مفید هنگام مهاجرت است ، با تاریخ برخی کشورها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه