خط و زبان مردم اسلوونی

خط و زبان مردم اسلوونی از جمله مواردی است که شناخت آن برای علاقمندان به این کشور و یا افرادی که قصد مهاجرت به آن را با هر هدفی دارند ؛ می تواند بسیار موثر و کارآمد باشد.

اگر قصد دارید که زبان اسلونیایی را بیاموزید و به وسیله آن با مردم ارتباط برقرار نمایید ، در ادامه این مطلب همراه با ما باشید تا کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) اطلاعات کاملی در رابطه با خط و زبان مردم اسلوونی به شما منتقل نمایند.

یقینا برای سفر به این کشور چه برای کار ، تحصیل و یا هرهدفی دیگر نیاز به دانستن اطالاعاتی از خط و زبان مردم اسلوونی وجود دارد که با توجه به هدفتان میزان نیاز به یادگیری آن متفاوت خواهد بود ؛ اما دقت داشته باشید که این تنها مسئله مورد نیاز نیست و مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که باید از آنها مطلع شوید که تمامی آن ها در مقاله مهاجرت به اسلوونی برای شما جمع آوری شده است.

فهرست مطالب
خط و زبان مردم اسلوونی

اسلوونیایی استاندارد

از آن جایی که کشور اسلوونی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد ، خط و زبان مردم اسلوونی نیز یکی از 24 زبان رسمی و کاری این اتحادیه شناخته می شود ، مانند همه زبان های اسلاوی ، این زبان نیز ریشه در زبان نیااسلاوی دارد که از دل زبان کلیسایی اسلاوونیک باستان پدید آمده است ، کهن‌ترین دست نوشته به زبان های اسلاوی که به الفبای لاتین نوشته شده است به میان سال های 972 تا 1093 (میلادی) برمی‌گردد.

اسلوونیایی استاندارد زبان ملی این کشور است که در قرن 18 و 19 بر اساس گروه های گویش کارنیولای بالا و پایین ، به‌ویژه زبان لیوبلیانا و مناطق مجاور آن شکل گرفت. گروه گویش کارنیولای پایین لهجه‌ای بود که در قرن شانزدهم توسط پریموز تروبار برای نوشته‌هایش استفاده می‌شد ، در حالی که او همچنین از اسلوونیایی که در لیوبلیانا صحبت می‌شد ؛ استفاده می‌کرد ، زیرا بیش از 20 سال در این شهر زندگی می‌کرد.

این گفتار لیوبلیانا بود که تروبار به عنوان پایه‌ای از آنچه بعداً به زبان اسلوونیایی استاندارد تبدیل شد ، با افزودن کوچکی از گفتار مادری اش ، یعنی گویش کارنیولای سفلی انتخاب تروبار بعدها توسط سایر نویسندگان پروتستان نیز پذیرفته شد و در نهایت قرن شانزدهم منجر به شکل گیری زبان استانداردتر شد. گویش بالایی همچنین توسط اکثر نویسندگان در طول احیای زبان در قرن 18 و اوایل قرن 19 استفاده می شد و همچنین زبانی بود که توسط فرانس پرشرن صحبت می شد که مانند بسیاری از نویسندگان و شاعران اسلوونیایی در لیوبلیانا زندگی و کار می کرد.

ویژگی های متمایز زبان اسلوونیایی عبارتند از :  عدد دستوری دوگانه ، دو هنجار تاکیدی و عطف فراوان (ویژگی مشترک در بسیاری از زبان‌های اسلاوی). اگرچه اسلوونی اساساً یک زبان SVO ( فاعل – فعل – مفغعول )است ، ترتیب کلمات بسیار منعطف است و اغلب به دلایل تأکیدی یا سبکی تنظیم می شود. اسلوونی دارای تمایز T-V است: اشکال جمع دوم شخص برای افراد به نشانه احترام استفاده می شود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

اطلاعات مهاجرتی را با آخرین تغییرات از مشاوران رجبی بخواهید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

طبقه بندی زبان اسلوونیایی

در ادامه ارائه خط و زبان مردم اسلوونی باید بگوییم که این زبان توسط حدود 2.5 میلیون سخنران در سراسر جهان صحبت می شود که عمدتاً اسلوونیایی قومی هستند که اکثریت آن ها در اسلوونی زندگی می کنند و این تنها زبان رسمی آنان است. اگر شما از دسته افرادی هستید که قصد تحصیل در اسلوونی را دارید علاوه بر آشنایی با خط و زبان مردم اسلوونی موارد بسیار دیگری نیز برای دستیابی به این امر وجود دارد که باید از آن ها مطلع باشید و همه این ها را در مقاله مربوطه در سایت موسسه رجبی خواهید یافت.

اما در ادامه طبقه بندی زبان اسلوونیایی باید گفت که اسلوونی یک زبان هندواروپایی است که به همراه صربی کرواتی به زیرگروه غربی شاخه اسلاوی جنوبی از زبان های اسلاوی تعلق دارد. این زبان به گویش های چکاوی و به ویژه کاجکاوی صرب-کرواسی نزدیک است ، اما دورتر از گویش اشتکاوی ، پایه ای برای زبان های استاندارد بوسنیایی ، کرواتی ، مونته نگرویی و صربی است.

علاوه بر این ، اسلوونی دارای ویژگی های زبانی خاصی با تمام زبان های اسلاوی جنوبی ، از جمله زبان های زیر گروه شرقی ، مانند بلغاری ، اما درک متقابل با انواع زبان و گویش صربو-کرواسی بسیار سخت بوده و مقدور نیست که این امر به دلیل تفاوت در واژگان ، دستور زبان و تلفظی است که در این زبانها با یکدیگر وجود دارد ، اما در مقابل کاجکاوی بیشترین اشتراک و درک متقابل را با خط و زبان مردم اسلوونی دارد. ضمنا زبان اسلوونی با زبان های اسلاوی غربی اشتراکاتی نیز دارد.

طبقه بندی زبان اسلوونیایی

پراکندگی زبان اسلوونیایی در جهان

در ادامه معرفی خط و زبان مردم اسلوونی شاید جالب باشد که بدانید پراکندگی زبان اسلوونیایی در جهان به چه صورت است و کسانی که به این زبان صحبت می کنند در کدام مناطق جهان ساکن شده اند؟ این زبان توسط حدود 2.5 میلیون نفر صحبت می شود که عمدتا این گویشوران در اسلوونی ساکن هستند و شهروندان خود این کشور می باشند.

این زبان همچنین توسط اقلیت های ملی اسلوونی در Friuli-Venezia Giulia در ایتالیا (حدود 90 هزار نفر در اسلوونی ونیزی ، دره ریسیا ، دره کانال ، استان تریست و در آن شهرداری های استان گوریزیا که با اسلوونی هم مرز هستند) و برخی از بخش های اشتایریا در اتریش (25 هزار نفر) و در بخش غربی ایستریا کرواسی که با اسلوونی هم‌مرز است ، نیز صحبت می شود.

 همچنین در رییکا ( 118 هزار نفر ) ، زاگرب ( 131 هزار نفر ) ، در جنوب غربی مجارستان (5 هزار نفر) ، در صربستان (5 هزار نفر) و توسط اسلوونیایی های در سراسر اروپا و بقیه جهان به این زبان صحبت می نمایند ، در جهان کشورهای کانادا آرژانتین ، آفریقای جنوبی ، استرالیا و در نهایت ایالات متحده آمریکا نیز تعداد قابل توجهی از گویشوران اسلوونیایی را در خود جای داده اند.

طبق آخرین آمار در ایالامتحده آمریکا بیش از 300 هزار نفر با این زبان مادری در حال زندگی کردن هستند که بیش ترین آن هادر اویاهو مستقر بوده و تعداد آن ها در این ایالت به بیش از 3400 نفر می رسد.

گویش های زبان اسلوونی

گویش های زبان اسلوونی

یکی دیگر از بخش های مهم در معرفی خط و زبان مردم اسلوونی ، شناخت پیدا کردن و معرفی گویش های زبان اسلوونی می باشد ، اسلوونیایی گاهی اوقات به عنوان متنوع ترین زبان اسلاوی از نظر گویش ها با درجات مختلف درک متقابل مشخص می شود. تعداد گویش های این زبان به هفت دسته تقسیم می شود که اغلب گروه های گویش یا پایه های گویش در نظر گرفته می‌شوند و خود نیز به بیش از 50 گویش دیگر تقسیم می‌شوند.

برخی منابع دیگر حتی تعداد گویش ها را نه یا هشت گویش توصیف کرده اند ، ضرب المثل اسلوونیایی «هر روستایی صدای خود را دارد» (Vsaka vas ima svoj glas) کاملا تفاوت های گویش ها را به تصویر می کشد و نشان از وسعت این موضوع دارد. اگرچه تلفظ از ناحیه ای به منطقه دیگر بسیار متفاوت است ، اما این تفاوت ها مانع بزرگی برای درک نیستند ، اما به طور کلی زبان استاندارد عمدتاً در سخنرانی های عمومی یا در مناسبت های رسمی استفاده می شود.

یادگیری و آشنایی خط و زبان مردم اسلوونی از این جهت لازم است که مثلا اگر شما برای کار در اسلوونی متقاضی باشید قطعا برای برقراری ارتباط با مردم و یافتن شغل مناسب نیاز به صحبت کردن و درک صحبت های مردم این کشور را دارید که آن هم از طریق یادگیری خط و زبان مردم اسلوونی امکانپذیر می شود ؛ اما این تمام نیازهای شما برای کار در این کشور نیست ، بهتر است مقاله مربوطه را مطالعه کرده تا با این موضوع دقیقا آشنا شوید.

اعداد در زبان اسلوونی

اعداد در زبان اسلوونی چگونه است؟ اعداد اصلی 1 تا 10 عبارتند از: èn ، dvá ، tríje ، štírje ، pét ، šést ، sédem ، ósem ، devét ، desét. چهار مورد اول از نظر جنسیت کاهش می‌یابند ، بقیه نه. هنگام شمارش یا خواندن اعداد ، معمولاً از فرم زنانه استفاده می شود.

 به‌عنوان یک صفت منظم ، با سه جنسیت èn ، êna ، êno و حالت حرف کامل کاهش می‌یابد. همچنین شکل طولانی‌تری از مفرد اسمی مذکر ، êden وجود دارد که زمانی استفاده می‌شود که عدد مستقیماً اسمی را تغییر نمی‌دهد. Èn دارای اشکال جمع است که با اسم هایی که فقط به صورت جمع (pluralia tantum) استفاده می شوند ، اتفاق می افتد ، اما اشکال دوگانه ندارد.

کلمات خارجی در زبان اسلوونی

کلمات خارجی در زبان اسلوونی بسته به همسان سازی که داشته اند ، به کار برده می شوند که انواع مختلفی را نیز به خود اختصاص می دهند ، این کلمات به طور کلی به حالت های زیر به این زبان وارد شده اند:

  • sposojenka (وام کلمه) – کاملاً جذب شده است ، به عنوان مثال ، پیکا (پیتزا).
  • tujka (کلمه خارجی) – تا حدی جذب شده ، چه در نوشتار و نحو یا در تلفظ به عنوان مثال: جاز ، موزیک
  • polcitatna beseda ali besedna zveza (کلمه یا عبارت نیمه نقل شده) – تا حدی شبیه سازی شده ، چه در نوشتار و نحو یا در تلفظ به عنوان مثال: شکسپیر ، اما شکسپیریا در حالت مونث.
  • citatna beseda ali besedna zveza (کلمه یا عبارت نقل‌شده) – مانند اصل حفظ می‌شود ، اگرچه ممکن است تلفظ آن تغییر کند تا در جریان گفتار قرار گیرد ، به عنوان مثال ، بانوی اول در همه موارد

وام واژه‌ها در زبان اسلوونی عمدتاً از آلمانی و ایتالیایی وارد شده اند ، در حالی که کلمات تازه قرض گرفته شده‌ و کمتر شبیه سازی شده‌اند ، معمولاً از انگلیسی وارد این زبان شده اند.

در ادامه این بخش برخی از کلمات و اصطلاحات اصلی و رایج در زبان اسلوونی که به صورت روزمره در گفتگوها مورد استفاده قرار می گیرد و تلفظ فارسی آنان را مشاهده می نمایید:

کلمه اسلوونی تلفظ آن به فارسی معنای به فارسی
Zdravo دراوو سلام
Dober jutro دوبر جوترو صبح بخیر
Dobrodošli دوبرودوسلی خوش آمدید
Kako si کاکوسی حالتان چطور است؟
Koliko کولیکو چه مقدار؟
Da دا بله
Ne نه خیر
Ne razumem نه رازومم متوجه نمیشوم
Hvala vam هالاوام ممنونم
Adijo آدیو خدانگهدار
Dober večer good دوبر وسر گوود شب بخیر
Govorite angleško? گووریته انگلکو آیا انگلیسی صحبت می کنید؟

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم اسلوونی

مانند همه زبان های اسلاوی ، این زبان نیز ریشه در زبان نیااسلاوی دارد که از دل زبان کلیسایی اسلاوونیک باستان پدید آمده است.

ویژگی های متمایز زبان اسلوونیایی عبارتند از: عدد دستوری دوگانه ، دو هنجار تاکیدی و عطف فراوان (ویژگی مشترک در بسیاری از زبان‌های اسلاوی). اگرچه اسلوونی اساساً یک زبان SVO ( فاعل – فعل – مفغعول )است ، ترتیب کلمات بسیار منعطف است و اغلب به دلایل تأکیدی یا سبکی تنظیم می شود. اسلوونی دارای تمایز T-V است: اشکال جمع دوم شخص برای افراد به نشانه احترام استفاده می شود.

این زبان توسط حدود 2.5 میلیون سخنران در سراسر جهان صحبت می شود که عمدتاً اسلوونیایی قومی هستند که اکثریت آن ها در اسلوونی زندگی می کنند و این تنها زبان رسمی آنان است.

تعداد گویش های این زبان به هفت دسته تقسیم می شود که اغلب گروه های گویش یا پایه های گویش در نظر گرفته می‌شوند و خود نیز به بیش از 50 گویش دیگر تقسیم می‌شوند.

واژه‌ها در زبان اسلوونی عمدتاً از آلمانی و ایتالیایی وارد شده اند ، در حالی که کلمات تازه قرض گرفته شده‌ و کمتر شبیه سازی شده‌اند ، معمولاً از انگلیسی وارد این زبان شده اند.

مقاله ای که مطالعه نمودید توصیفی مختصر و معرفی کوتاه بر خط و زبان مردم اسلوونی بود که با تلاش تیم مشاورین خبره هلدینگ حقوقی مهاجرتی رجبی برای شما عزیزان تهیه شده است ، برای کسب اطلاعات کامل تر در این زمینه می توانید به صورتی حضوری و یا تلفنی با مشاورین ما در دفاتر تهران و شیراز ارتباط برقرار کرده و از اطلاعات آنان بهره مند گردید ، همچنین برای افزایش اطلاعات شما مقاله ارزان ترین کشور برای مهاجرت را در سایت قرار دادیم تا اطلاعات مفیدی برای انتخاب مقاصد مهاجرتی بدست آورید.

با خط و زبان برخی کشورها که شاید برایتان ناشناخته تر باشند آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه