اقتصاد کشور مالزی

اقتصاد کشور مالزی ، اقتصادی رو به رشد است ؛ اگر به زندگی و کار در کشور مالزی علاقمند هستید خوب است که اطلاعاتی در مورد اقتصاد کشور مالزی داشته باشید.

در این مقاله از شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ )  با تمام مسایل مالی و اقتصادی مالزی بخوبی آشنا می شوید.

همچنین توصیه می کنیم مقاله کار در مالزی را نیز بخوانید تا با مشاغل مورد نیاز و برترین و پردرآمد ترین حرفه های این کشور آشنا شوید.

امتیاز آزادی اقتصادی مالزی 68.1 است که اقتصاد این کشور را در رتبه 42 آزاد در شاخص سال 2022 قرار می دهد ، مالزی در بین 39 کشور منطقه آسیا-اقیانوسیه رتبه هشتم را دارد و امتیاز کلی آن بالاتر از میانگین منطقه ای و جهانی است.

از سال 1970 اقتصاد کشور مالزی بر صادرات مواد خام (لاستیک و قلع) متکی بوده است و با رشد بسیار سریع موفق شده که به یکی از قوی ترین اقتصاد ها در آسیای جنوب شرقی تبدیل شود.

 همچنین کشور مالزی تولید کننده عمده لاستیک و روغن پالم است ، مقادیر قابل توجهی نفت و گاز طبیعی صادر می کند و یکی از بزرگترین منابع چوب های سخت تجاری در جهان است.

فهرست مطالب

رشد اقتصادی در مالزی از سال 2017 تا 2019 کند شد ، در سال 2020 منفی شد و در سال 2021 از سر گرفت ، مالزی با استفاده از موارد زیر توانست به رشد اقتصادی دست یابد و کشور هایی نظیر تایوان و ژاپن به سرمایه گذاری در این کشور علاقمند شوند.

  • استفاده از نیروی کار نسبتاً ارزان اما تحصیل ‌کرده
  • استفاده از زیرساخت های توسعه یافته
  • داشتن ثبات سیاسی
  • ارزش پول پایین
اقتصاد کشور مالزی

کشاورزی در مالزی

محصول اصلی غذایی که برنج است ، در مزارع کوچک کشت می شود ، علیرغم پیشرفت ‌های گسترده‌ای که با معرفی گونه‌های گیاهی بهبود یافته و کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها (به اصطلاح انقلاب سبز دهه‌های 1960 و 1970) به وجود آمد ، تولید برنج در نیمه دوم قرن بیستم به طور پیوسته کاهش یافت.

علت اصلی این کاهش کشاورزی در مالزی شرایط آب و هوایی نامساعد و از دست رفتن نیروی کار کشاورزی به مشاغل تولیدی شهری بود ؛ این کشور با کمبود روزافزون در تولید برنج ، مجبور شده است کمبود را با واردات ، عمدتاً از تایلند ، جبران کند ، در نتیجه ، دولت اقداماتی را برای افزایش خودکفایی خود در برنج ، عمدتاً از طریق اجرای برنامه‌هایی برای تحکیم مالکیت ‌های کوچک و افزایش بهره‌ وری نیروی کار از طریق طرح‌های کشاورزی گروهی انجام داده است و در سال 2000 ، علیرغم کمبود نیروی کار ، تولید شروع به افزایش کرد.

لاستیک و روغن پالم محصولات نقدی غالب هستند ، اگرچه سهم لاستیک در تولید ناخالص داخلی به طور قابل توجهی از اواسط قرن بیستم کاهش یافته است ، اما تولید لاستیک همچنان مهم است و ارتباط نزدیکی با تولید داخلی دارد.

مزارع روغن پالم از دهه 1970 تا حدودی به قیمت زیان مزارع لاستیک تکثیر شده اند ، در اوایل قرن بیست و یکم ، مالزی به یکی از تولیدکنندگان برتر روغن نخل در جهان تبدیل شد ، سایر محصولات نقدی رایج عبارتند از کاکائو ، فلفل ، قهوه ، چای و نارگیل می باشند.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

آشنایی با اقتصاد کشورهای آسیایی برای کار و زندگی با راهنمایی کارشناسان حرفه ای رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

نقش جنگلداری در اقتصاد مالزی

بر اساس اقتصاد کشور مالزی جنگل های وسیع شبه جزیره مالزی و مالزی شرقی به شدت برای چوب مورد بهره برداری قرار می گیرند. جنگل بارانی استوایی همیشه سبز دشت ساراواک و صباح بخش بزرگی از تولید الوار را تشکیل می دهند ، با این حال ، نگرانی در مورد سرعت جنگل زدایی ناشی از ترکیب تغییر کشاورزی و عملیات قطع درختان در شرق مالزی ایجاد شده است.

تلاش هایی برای کاهش صادرات چوب از منطقه و جایگزینی صنایع مبتنی بر چوب مانند ساخت تخته سه لا و مبلمان صورت گرفته است ، قطع درختان در شبه جزیره مالزی همچنان مهم است ، اگرچه بسیاری از الوارهای به راحتی در دسترس قطع شده است.

این منطقه همچنین دارای سابقه طولانی مدیریت و حفاظت از جنگلداری در مالزی است ، دولت در سال 2005 طرحی برای کاشت جنگل راه‌اندازی کرد – بخشی از یک طرح پایداری که به بخش خصوصی ارائه شد – برای کاشت زمین‌ها عمدتاً با چوب لاستیکی ، اما همچنین با اقاقیا ، گز و چوب سختی که به راحتی قابل کار است به نام سنتانگ.

نقش جنگلداری در اقتصاد مالزی

ماهیگیری در اقتصاد کشور مالزی

از نظر تاریخی ، بیشتر صید ماهی مالزی از دریاهای کم عمق سواحل آن بوده است ، جایی که سطح مواد مغذی آب – و در نتیجه بهره وری آن – به طور کلی پایین بوده است ، در دهه 1970 صنعت ماهیگیری کشور بهبود و گسترش یافت ، به ویژه با اضافه شدن ترالرها و قایق های ماهیگیری مکانیزه.

بر اساس اقتصاد کشور مالزی این امر امکان بهره برداری از منابع ماهی فراساحلی را فراهم کرد که منجر به افزایش چشمگیر صید شد. مالزی به یک کشور ماهیگیری اصلی تبدیل شده است ، حتی اگر تولید در حدود سال 1980 به اوج خود رسید و بیشتر صنعت ماهیگیری در آبهای کم عمق خشکی که بیش از حد مورد بهره برداری قرار گرفته اند ، محدود شده است.

در نتیجه ، دولت فعالانه ماهیگیری در مالزی در اعماق دریا و تولید آبزی پروری را ترویج کرده است ، اگرچه صنعت در اقتصاد کشور مالزی اخیر نسبتاً کند بوده است ، اما در اوایل قرن بیست و یکم بیش از یک دهم تولید ماهی مالزی از آبزی پروری تأمین می شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به کشور های مختلف ، مشاوران هلدینگ مهاجرتی رجبی را در شبکه های اجتماعی مختلف نظیر اینستاگرام دنبال کنید.

منابع اقتصادی کشور مالزی

مالزی از نظر منابع معدنی غنی است و معدن (از جمله استخراج نفت) بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد ، اگرچه تنها بخش کوچکی از نیروی کار را به کار می گیرد ، کانه های فلزی عمده شامل موارد زیر می شوند.

  • قلع
  • بوکسیت (آلومینیوم)
  • مس
  • آهن
منابع اقتصادی کشور مالزی

مجموعه ای از سنگ های معدنی جزئی که در داخل کشور یافت می شوند شامل منگنز ، آنتیموان ، جیوه و طلا هستند ؛ قلع عمدتاً در نهشته های آبرفتی در امتداد دامنه های غربی رشته اصلی در شبه جزیره مالزی ، با نهشته های کوچکتر در ساحل شرقی شبه جزیره یافت می شود.

از دهه 1970 ، تولید قلع به دلیل کاهش رسوبات آبرفتی در دسترس ، افزایش هزینه های معدن و تقاضای نوسان در بازار جهانی قلع ، به شدت کاهش یافته است ، با این وجود ، این کشور در بین تامین کنندگان برتر قلع در جهان باقی مانده است ، تولید سایر مواد معدنی (به جز نفت) به طور مشابه در دهه های پایانی قرن بیستم کاهش یافت ، اگرچه استخراج سنگ آهن در اواسط دهه 1990 شروع به بازگشت کرد.

با ارزش ترین منابع اقتصادی کشور  مالزی ، ذخایر نفت و گاز طبیعی آن است ، نفت خام ، نفت پالایش شده و اخیراً گاز طبیعی مایع با هم بخش عمده ای از درآمد صادرات کالای کشور را تشکیل می دهند ؛ تقریباً تمام میادین اصلی نفت و گاز در سواحل شرقی شبه جزیره ، سواحل شمال شرقی ساراواک و ساحل غربی صباح هستند.

در حال تحقیق در خصوص مالزی هستید؟ در مقالات زیر اطلاعات بسیار به روز و کاملی را ارائه کرده ایم.

انرژی در مالزی

مالزی در تولید انرژی در اقتصاد کشور مالزی خودکفا است و منابع نفتی منبع اصلی انرژی در مالزی برای تولید برق است ، ذخایر اثبات شده زغال سنگ و ذغال سنگ نارس این کشور برای معدن مقرون به صرفه نیست و تا حد زیادی بهره برداری نشده باقی مانده است ، چوب و زغال چوب زمانی سوخت رایج خانگی بودند ، اما در مناطق شهری با گاز بطری جایگزین شده اند.

بخش کوچکی از برق مالزی توسط نیروگاه های برق آبی ، عمدتا در شبه جزیره ، تولید می شود ، بارندگی فراوان و شیب های تند رودخانه ها در ارتفاعات داخلی شبه جزیره و شرق مالزی پتانسیل زیادی برای توسعه بیشتر برق آبی دارد ، در ساراواک ، ساخت یک سد بزرگ آبی بر روی رودخانه بالوئی در دهه 1990 آغاز شد و تا قرن بیست و یکم ادامه یافت ، اقتصاد کشور مالزی همچنین شروع به تولید سوخت زیستی از روغن نخل کرده است.

نقش صنعت در مالزی

نقش صنعت در مالزی

تولید از دهه 1970 با هدف تولید کالاهای صادراتی و در عین حال دور شدن از جایگزینی واردات (سیاست جایگزینی محصولات وارداتی با محصولات تولید داخل) به سرعت توسعه یافت.

رشد به ویژه در مونتاژ تجهیزات الکترونیکی ، ماشین آلات الکتریکی و لوازم خانگی و همچنین در تولید مواد شیمیایی و منسوجات چشمگیر بوده است ، همچنین توسعه قابل توجهی در انواع صنایع سنگین در صنعت در مالزی از جمله فولادسازی و تولید خودرو صورت گرفته است که مورد دوم از طریق سرمایه گذاری مشترک مالزی و ژاپن اجرا شد ، شبه جزیره مالزی ، به ویژه منطقه شهری کوالالامپور و بقیه منطقه توسعه یافته در امتداد سمت غربی شبه جزیره ، مسئول عمده تولیدات تولیدی این کشور است.

یکی از راهبردهای طراحی شده برای ارتقای صادرات تولیدی و اقتصاد کشور مالزی ، ایجاد تعدادی از مناطق آزاد تجاری بوده است که علاوه بر انگیزه های سرمایه گذاری و صادرات متعدد ، دسترسی معاف از گمرک به مواد خام وارداتی و قطعات نیمه تمام را فراهم کرده است ؛ شهرک‌های صنعتی نیز در بخش‌های کمتر توسعه‌یافته کشور ایجاد شده‌اند تا تولید را تحریک کنند و رشد صنعتی را متعادل کنند ، اما ظرفیت تولید بسیار متمرکز باقی مانده است.

تجارت در مالزی

بر اساس اقتصاد کشور مالزی ساختار صادرات مالزی در دهه های آخر قرن بیستم به طرز چشمگیری تغییر کرد ، از ساختاری که تحت سلطه لاستیک و قلع بود به ساختاری که در آن کالاهای تولیدی بیش از نیمی از کل درآمد صادراتی را در اوایل قرن بیست و یکم به خود اختصاص دادند.

محصولات برقی و الکترونیکی بیشترین سهم تولیدات صادراتی را تشکیل می دهند ، با این حال ، صادرات کالاها ، به ویژه روغن نخل و لاستیک ، همچنان مهم است ، واردات تحت سلطه قطعات الکترونیکی ، ماشین آلات و سایر کالاهای تولیدی است ؛ شرکای تجاری اصلی مالزی ژاپن ، سنگاپور (به دلیل موقعیت آن به عنوان یک بندر پیشرو در منطقه) ، ایالات متحده و چین هستند.

دیگر شرکای برجسته در تجارت در مالزی عبارتند از تایلند ، تایوان و کره جنوبی ، مالزی متعلق به اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) و سازمان تجارت جهانی (WTO) است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب اطلاعات به روز مهاجرت با درج شماره تماس در فرم مشاوره!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

مالیات در مالزی

گسترش سریع اقتصاد کشور مالزی تقاضای زیادی برای نیروی کار اضافی برای بخش‌های تولید ، ساخت و ساز و خدمات ایجاد کرده است ، اگرچه کمبود نیروی کار به افزایش دستمزدها گرایش داشته است با این وجود ، شرکت ‌ها نیاز به جذب نیروی کار خارجی ، عمدتاً از اندونزی ، فیلیپین ، بنگلادش و تایلند را یافته‌ اند.

حضور کارگران خارجی در تعداد زیاد به منبع تنش اجتماعی و سیاسی در داخل مالزی تبدیل شده است ، علاوه بر این ، مهاجرت روستا به شهر ناشی از صنعتی شدن منجر به کمبود شدید نیروی کار در اقتصاد روستایی شده است.

نقش اولیه سیستم مالی کشور در اقتصاد کشور مالزی افزایش درآمد برای مخارج دولتی است و بخش عمده ای از درآمد آن از طریق مالیات در مالزی تامین می شود ، مالیات های مستقیم (درآمد) بر شرکت ها (از جمله شرکت های نفتی) و افراد ، منبع اصلی درآمد مالیاتی را تشکیل می دهند ، با این حال ، مالیات های غیرمستقیم (به عنوان مثال ، گمرک و عوارض غیر مستقیم) نیز به طور قابل توجهی به بودجه ملی کمک می کند.

هیئت درآمد داخلی مالزی در سال 2016 نرخ موثر مالیات را برای مشاغل با سرمایه بیش از 2.5 میلیون رینگیت به 24 درصد کاهش داد ، برای شرکت های کوچکتر ، این نرخ 19 درصد است.

دولت مالزی همچنین مالیات های دولتی مانند مالیات فروش و خدمات و مالیات بر املاک و مستغلات را وضع می کند.

جایگاه گردشگری در اقتصاد مالزی

جایگاه گردشگری در اقتصاد مالزی

گردشگری در مالزی بخشی مهمی از اقتصاد کشور مالزی را تشکیل می دهد ، در این کشور بیش از 57.1 میلیون گردشگر داخلی وجود دارد ، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد مالزی را به عنوان دهمین کشور پربازدید در سال 2012 فهرست کرده است.

مالزی سرشار از جاذبه های طبیعی متنوع است که به سرمایه ای برای صنعت گردشگری این کشور تبدیل شده است.

این موضوع توسط شورای جهانی سفر و گردشگری به رسمیت شناخته شد که مالزی را به عنوان "مقصدی پر از پتانسیل های غیرقابل تحقق" با نقطه قوت اصلی در دسترس بودن طیف گسترده ای از جاذبه های متنوع برای مطابقت با همه سلیقه ها و قیمت های نسبتاً مقرون به صرفه اعلام کرد.

برترین مقاصد گردشگری مالزی غارهای مولو ، جزایر پرهنتیان ، لنکاوی ، برج‌ های پتروناس و کوه کینابالو هستند.

سوالات پر تکرار اقتصاد کشور مالزی

از سال 1970 اقتصاد کشور مالزی بر صادرات مواد خام (لاستیک و قلع) متکی بوده است و با رشد بسیار سریع موفق شده که به یکی از قوی ترین اقتصاد ها در آسیای جنوب شرقی تبدیل شود.

همچنین کشور مالزی تولید کننده عمده لاستیک و روغن پالم است ، مقادیر قابل توجهی نفت و گاز طبیعی صادر می کند و یکی از بزرگترین منابع چوب های سخت تجاری در جهان است.

  • استفاده از نیروی کار نسبتاً ارزان اما تحصیل ‌کرده
  • استفاده از زیرساخت های توسعه یافته
  • داشتن ثبات سیاسی
  • ارزش پول پایین

مالزی از نظر منابع معدنی غنی است و معدن (از جمله استخراج نفت) بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد ، اگرچه تنها بخش کوچکی از نیروی کار را به کار می گیرد ، کانه های فلزی عمده شامل موارد زیر می شوند.
• قلع
• بوکسیت (آلومینیوم)
• مس
• آهن
مجموعه ای از سنگ های معدنی جزئی که در داخل کشور یافت می شوند شامل منگنز ، آنتیموان ، جیوه و طلا هستند

محصولات برقی و الکترونیکی بیشترین سهم تولیدات صادراتی را تشکیل می دهند ، با این حال ، صادرات کالاها ، به ویژه روغن نخل و لاستیک ، همچنان مهم است ، واردات تحت سلطه قطعات الکترونیکی ، ماشین آلات و سایر کالاهای تولیدی است.

شرکای تجاری اصلی مالزی ژاپن ، سنگاپور (به دلیل موقعیت آن به عنوان یک بندر پیشرو در منطقه) ، ایالات متحده و چین هستند.

اکنون که با اقتصاد کشور مالزی آشنا شدید می توانید در این کشور به کار و فعالیت بپردازید ، برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی از طریق دو شعبه تهران و شیراز همراه باشید همچنین می توانید با مطالعه مقاله تحصیل در مالزی با یکی از امن ترین روش ها برای مهاجرت به این کشور آشنا شوید و دانشگاه های معتبر و نامی این کشور را بشناسید.

اقتصاد کشور مالزی را با برخی از کشورهای آسیایی مقایسه کنید ؛ کدام کشور برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post

یک تخفیف ویژه داریم! 
به مناسبت سال جدید میلادی!

تا آخر دی، می‌تونی با 30درصد تخفیف ، مشاوره تخصصی بگیری و 
با 10 الی 30 درصد تخفیف، قرارداد ببندی!

برای هماهنگی با شماره‌های زیر تماس بگیر:
021-91002525
071-91002525

منو
خانه