بهترین سن برای مهاجرت چه سنی است؟

این امر واضحی است که افراد در هر سنی قادر به مهاجرت هستند اما باید توجه داشت که هر روش و راه مهاجرت به خارج از کشور برای بازه سنی خاصی مناسب خواهد بود. همچنین انتخاب بهترین سن برای مهاجرت را نمی توان برای تمامی افراد یکسان در نظر گرفت، زیر اهداف، مقاصد مهاجرت، بودجه و بسیاری پارامترهای دیگر وجود دارند که بهترین زمان را برای هر فرد متفاوت می کنند.

بهترین سن برای مهاجرت

مشاور مهاجرتی

خیر برای مهاجرت به خارج از کشور شرایط سنی خاصی وجود ندارد و هر فردی می تواند در هر سنی مهاجرت کند، اما شرایط و قوانین در هر کشور متفاوت است و ممکن است محدودیت های سنی در کشور مقصد پیش روی افراد قرار بگیرد.

 بهترین سن برای پذیرش در دوره کارشناسی در دانشگاه های خارج از کشور 18 تا 22 سالگی است، البته در برخی موارد تا 25 سالگی نیز می توان به موفقیت رسید.

 خیر امر سرمایه گذاری دارای محدودیت سنی نیست، اما متقاضیان باید حداقل 18 سال داشته باشند.

بهترین بازه سنی برای یافتن شغل و مهاجرت کاری در خارج از کشور سن 18 تا 25 سالگی است، البته شاید در برخی موارد نیاز به تجربه و سابقه کاری بالا باشد و سن 30 تا 40 مناسب باشد که محدودتر هستند.

 با در نظر گرفتن تمامی شرایط و راه های مهاجرتی و همچنین مقاصد مهاجرت، می توان گفت که سن 18 تا 30 سالگی بهترین بازه سنی برای مهاجرت افراد است.

سن یک عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در مهاجرت شناخته می شود و حتما باید به آن توجه بسیاری داشت زیرا ممکن است گاهی برای برخی اقدامات دیر شود و یا شرایط انجام برخی اقدامات و یا رسیدن به برخی اهداف در بازه های سنیِ خاصی سخت شود. برای انتخاب بهترین سن برای مهاجرت بهتر است که شرایط شخصی و روش مهاجرت در نظر گرفته شود.

اگر بخواهیم با در نظر گرفتن تمامی شرایط و عوامل به طورکلی بهترین سن برای مهاجرت را معرفی کنیم، باید گفت سن 18 تا 30 بهترین بازه است که امکان دستیابی به هدف و موفقیت در اکثر روش های مهاجرتی در آن میسر خواهد بود. در عنوانِ مهاجرت کنم یا نه؟ پیشنهادات موسسه رجبی برای شما قرار داده شده است تا بتوانید اطلاعات خود را تکمیل نموده و تصمیمی دقیق تر و روشن تر اخذ نمایید.

آیا محدودیت سنی برای مهاجرت وجود دارد؟

به طور کلی، هیچ محدودیت سنی مطلق برای مهاجرت وجود ندارد. با این حال، در کشورهای مختلف و در روش های گوناگون مهاجرتی، ممکن است که محدودیت هایی در نظر گرفته شده باشد و یا برخی بازه های سنی برای اقدام به مهاجرت مناسب تر باشند. 

در ادامه بررسی خواهیم کرد که شرایط سنی در راه های مهاجرتی پرطرفدار چگونه است.

آیا محدودیت سنی برای مهاجرت وجود دارد؟

بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی

برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور معمولا محدودیت سنی برای دانشجویان در نظر گرفته نشده است، به جز رشته های پزشکی که به دلیل اهمیت آن و در ارتباط بودن با سلامت و جان انسان ها، دارای شرایط پذیرش خاص و سخت تر بوده که شرایط سنی را نیز در بر می گیرد. معمولا در اکثر کشورها حداکثر سن برای پذیرش در رشته های پزشکی 24 سال است.

اما در رابطه با دریافت ویزای تحصیلی، سن متقاضی و گپ تحصیلی (فاصله زمانی میان دریافت آخرین مدرک  زمان اقدام برای پذیرش) برای سفارت کشورها دارای اهمیت بالایی است.

به همین خاطر توصیه می کنیم که گپ تحصیلی شما حداکثر بیش از 3 تا 4 سال نباشد و هرچه کمتر باشد، یقینا اخذ ویزا ساده تر خواهد بود.

مقاله تحصیل در خارج از کشور را بخوانید و با امن ترین و برترین مقاصد تحصیلی هم آشنا شوید.

در ادامه شرایط سنی برای پذیرش و تحصیل در دانشگاه های خارج کشور را طبق چند عامل مختلف بررسی خواهیم کرد:

مناسب ترین سن برای مهاجرت تحصیلی
  • مقطع تحصیلی:
    • پیش از دانشگاه: در تمامی کشورهای دنیا حداکثر سن ممکن برای تحصیل در مدارس 18 سال است و افراد بیش از این سن باید در دانشگاه ها تحصیل کرده و یا در صورت نداشتن دیپلم به مدارس خاص بروند. ضمن این که با توجه به مقاطع مختلفی که در هر کشور در مدارس وجود دارد، هر مقطع نیز دارای شرایط سنی مشخصی است.
    • کارشناسی: به طور کلی، بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی بین 18 تا 22 سالگی است. این امر به شما این امکان را می دهد که از فرصت های پذیرش در دانشگاه های بین المللی استفاده کنید و در حالی که هنوز جوان و انعطاف پذیر هستید با فرهنگ جدید سازگار شوید.
    • کارشناسی ارشد: سن مناسب برای مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد بین 22 تا 26 سالگی است. در این سن، شما احتمالاً دوره کارشناسی خود را به پایان رسانده اید و چند سال سابقه کار یا تجربه تحقیقاتی دارید که می تواند به شما در پذیرش برنامه های تحصیلات تکمیلی کمک کند.
    • دکترا: بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی در مقطع دکترا بین 25 تا 32 سالگی است. در این سن، شما احتمالاً مدرک کارشناسی ارشد خود را به پایان رسانده اید و تحقیقات خود را برای ورود به برنامه دکترا آغاز کرده اید. البته خاطر نشان کنیم که شرایط سنی در پذیرش دوره دکترا نقش پر رنگی ندارد.
  • کشور مقصد:
    • برخی از کشورها محدودیت های سنی برای برنامه های تحصیلی خاص دارند. به عنوان مثال، آلمان حداکثر سن را برای پذیرش در برنامه های پزشکی 25 سال تعیین کرده است.
    • فرهنگ و ارزش های کشور مقصد نیز می تواند بر بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی از کشورها ممکن است پذیرای دانشجویان مسن تر باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بر دانشجویان جوان تر تمرکز کنند.
  • شرایط شخصی متقاضی:
    • وضعیت تاهل، وضعیت مالی و سلامتی شما همگی می تواند بر بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی تأثیر بگذارد.
    • اگر فرزند دارید، باید در نظر بگیرید که چگونه مهاجرت بر تحصیل و رفاه آن ها تأثیر می گذارد.

با توجه به این عوامل، می توان گفت که به طور کلی، بهترین سن برای مهاجرت تحصیلی بین 18 تا 25 سالگی است. در این بازه سنی، افراد به طور کلی از انعطاف پذیری و انطباق پذیری بیش تری نسبت به افراد مسن برخوردار هستند و همچنین ممکن است، تجربه تحصیلی و مهارت های لازم برای موفقیت در دانشگاه های بین المللی را داشته باشند.

مناسب ترین سن برای مهاجرت کاری

بهترین سن برای مهاجرت کاری

تعیین بهترین سن برای مهاجرت کاری به خارج از کشور به موقعیت و شرایط کاری مختلف و معیارهای استخدامی و مهاجرپذیری کشورها بستگی دارد. ممکن است در یک کشور و یا برای فرصت های شغلی خاصی، استخدام نیروهای جوان و پر انرژی ترجیح داده شود که در این جا سن 18 تا 25 سالگی مناسب خواهد بود.

همچنین ممکن است در برخی شرایط استخدام نیروهای باتجربه و دارای سابقه کاری بالا مناسب به نظر آید که در این جا بازه سنی 30 تا 40 سن می تواند مناسب به نظر آید اما همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، در اکثر کشورهای دنیا تلاش می شود که نیروهای جوان با راندمان بالا و حداکثر کارایی جذب شوند تا بیش ترین خدمت را برای اقتصاد و بازار کار این کشور نموده و سپس بازنشست شوند و از خدمات بازنشستگی استفاده نمایند.

البته باید توجه کنید که برخی کشورها نیز برای جذب نیروی کار دارای راه های مختلف جذب نیروی مناسب هستند که در هریک شرایط سنی متفاوت بوده و لحاظ شده است. 

برای مثال در برنامه اکسپرس اینتری کانادا متقاضیان باید بین 18 تا 44 سال سن داشته باشند و برنامه مهاجرتی متخصصان فدرال هیچ محدودیت سنی وجود ندارد، اما متقاضیان بالای 45 سال ممکن است امتیاز کمتری کسب کنند.

اگر قصد مهاجرت کاری به کشورهای اروپایی را دارید، علاوه بر سن باید بتوانید مقصد مناسبی را هم انتخاب کنید؛ مقاله بهترین کشورهای اروپایی برای کار در این زمینه به شما کمک می کند.

در کشورهای آمریکا و استرالیا شرایط زیر در نظر گرفته می شود:

کشورروش و شرایط سنی برای مهاجرت کاری
آمریکابرنامه EB-1 (کارگران با استعداد خارق العاده): هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.
برنامه EB-2 (حرفه های خاص): هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.
برنامه H-1B (کار موقت): متقاضیان باید حداقل 18 سال سن داشته باشند.
استرالیابرنامه مهاجران ماهر: متقاضیان باید زیر 45 سال سن داشته باشند.
برنامه کارفرمایان حمایت شده: هیچ محدودیت سنی وجود ندارد.
برنامه ویزای تجاری نوآور: متقاضیان باید زیر 55 سال سن داشته باشند.
مناسب ترین سن برای مهاجرت سرمایه گذاری

بهترین سن برای مهاجرت سرمایه گذاری

می توان این گونه در نظر گرفت که سرمایه گذاری یکی از روش های مناسب مهاجرت است که شرایط و یا محدودیت سنی، سد راه متقاضیان قرار نمی گیرد و شرایط برای اکثر از لحاظ سن فراهم است. متقاضیان می توانند از طریق کارآفرینی، خرید بیزنس، راه اندازی استارتاپ، خرید ملک و غیره نسبت به سرمایه گذاری و مهاجرت اقدام کنند.

حال هریک از روش ها که این اجازه را در کشور مقصد برای آنان فراهم آورد، معمولا فقط نیاز به داشتن سن بالای 18 سال دارد و حداکثر سنی برای آن در نظر گرفته نشده است. شما باید بتوانید از پس دیگر شرایط مانند: بودجه لازم برای سرمایه گذاری، طرح تجاری، تجربه کاری و غیره برآیید، تا امکان مهاجرت از این روش برایتان مهیا شود.

اما در این جا نیز، داشتن تجربه و سابقه کار یا مدیریت در حوزه مد نظر، می تواند دستیابی به موفقیت را محتمل تر نماید. به همین خاطر اگر بخواهیم بهترین سن برای مهاجرت سرمایه گذاری را مشخص کنیم، باید بگوییم سن بالای 23 سال می تواند مناسب باشد.

بد نیست سری به مقاله بهترین کشور برای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری بزنید و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

مهاجرت در سنین مختلف چه مزایا و معایبی دارد؟

همانطور که تا این بخش متوجه شدیم، شرایط و مزایا و معایب مهاجرت در سنین مختلف می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. 

اقدام به مهاجرت در هر سنی می تواند شما را با چالش های متفاوتی مواجه سازد که این چالش ها در سنین بالاتر یا پائین تر وجود ندارند و یا بسیار کم رنگ تر خواهند بود. در ادامه مزایا و معایب مهاجرت در بازه های سنی مختلف را می شناسیم.

مزایای مهاجرت در سنین پایین

  • انطباق پذیری بالا: جوانان در مقایسه با افراد مسن انعطاف پذیرتر هستند و راحت تر با فرهنگ و زبان جدید سازگار می شوند.
  • فرصت های تحصیلی بهتر و بیش تر: در سن جوانی دسترسی به آموزش با کیفیت و امکان تحصیل در دانشگاه ها و رشته های گوناگون و برتر بین المللی بیش تر خواهد بود.
  • فرصت پیشرفت کاری بیش تر: فرصت های بیشتر برای ایجاد سابقه کاری و ایجاد شبکه های حرفه ای در یک کشور جدید برای جوانان وجود دارد.
مهاجرت در سنین مختلف چه مزایا و معایبی دارد؟

معایب مهاجرت در سنین پایین

  • کمبود تجربه کاری: ممکن است در مقایسه با متقاضیان مسن تر که تجربه کاری مرتبط دارند، در بازار کار بین المللی از رقابت کمتری برخوردار باشید.
  • حمایت مالی کمتر: ممکن است از نظر مالی مستقل نباشید و نیاز باشد برای تامین هزینه های زندگی خود به خانواده یا وام های دانشجویی تکیه نمایید.
  • دلتنگی برای خانه و خانواده: افراد با سنین پائین وابستگی بیش تری به خانواده و دوستان دارند و جدایی از آنان می تواند برایشان مشکل باشد.
  • شوک فرهنگی: سازگاری با فرهنگ و شیوه زندگی جدید می تواند برای برخی چالش برانگیز باشد، به خصوص برای کسانی که از قبل سابقه زندگی در خارج از کشور را ندارند.

مزایای مهاجرت در میان سالی و بالاتر

  • تجربه و مهارت های قابل انتقال: افراد در سنین بالاتر سابقه کاری و مهارت های تخصصی بیش تری دارند که می تواند حضور آن ها را در بازار کار بین المللی ارزشمند کند.
  • ثبات مالی: در این سن افراد احتمالاً از نظر مالی باثبات تر هستند و پس انداز و دارایی های بیش تری برای تامین هزینه های مهاجرت دارند.
  • رابطه و شبکه حرفه ای ایجاد شده: ممکن است افراد در این سن قبلاً از طریق کار یا تحصیلات خود شبکه ای از مخاطبان در کشور مقصد ایجاد کرده باشند.
  • خانواده مستقل: در این سنین احتمالاً افراد خانواده مستقلی دارند که می تواند، در طول فرآیند مهاجرت از آن ها حمایت کند.

معایب مهاجرت در میان سالی و بالاتر

  • سازگاری دشوارتر: ممکن است در مقایسه با افراد جوان تر، سازگاری با فرهنگ و زبان جدید برای افراد میان سال دشوارتر باشد.
  • فرصت های شغلی محدود: ممکن است با چالش هایی در یافتن شغل متناسب با مهارت و تجربه خود در کشور مقصد مواجه شوند، چون دیگر فرصتی برای ورود به حرفه جدید و کسب تجارب تازه وجود ندارد.
  • تعهدات خانوادگی: وجود تعهدات خانوادگی مانند مراقبت از فرزندان یا والدین مسن در این سنین، ممکن است که مهاجرت را برای افراد دشوارتر کند.
  • سلامت جسمی و روحی: افراد در این سنین ممکن است با مشکلات سلامتی مرتبط با سن مواجه شوند که می تواند، مهاجرت و یا دسترسی آن ها به خدمات بهداشتی و بیمه در کشور مقصد را دشوارتر کند.

برای کسب توضیح بیش تر و بررسی راه های مهاجرت بر اساس سن و شرایط خودتان حتما با تیم مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و یا شیراز تماس حاصل کرده و اطلاعات دقیق و به روز مورد نیازتان را کسب نمایید.

برای شما که قصد مهاجرت دارید، مطالعه مقالات زیر هم مفید و ارزشمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه