خط و زبان مردم بلغارستان

خط و زبان مردم بلغارستان مانند تاریخ این کشور مملو از شگفتی و حقایق جالب است که برای مهاجرین و یا افرادی که قصد مسافرت به این کشور را دارند ، دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود

این کشور به عنوان یکی از زیباترین کشورهای اروپا تاریخ پر چالشی را به چشم خود دیده که بر خط و زبان مردم بلغارستان نیز تاثیر گذاشته و تغییرات زیادی را ایجاد نموده است.

شاید در نگاه اول خط و زبان مردم بلغارستان مانند زبان روسی به نظر برسد ، اما این زبان کاملا متفاوت با روسی بوده و برخی از حروف و کلمات به لاتین شباهت دارند گرچه به روشی کاملا متفاوت تلفظ می شوند ، در واقع زبان بلغاری را می توان متعلق به خانواده زبان های اسلاویک دانست که سایر زبان ها همچون بوسنیایی ، کرواتی ، مقدونی ، صربی و اسلوونیایی نیز در آن قرار می گیرند.

بلغاری ارتباط نزدیکی با مقدونی دارد و در واقع برخی از زبان شناسان مقدونی را گویش بلغاری می دانند تا زبان خود ، کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) در این عنوان تلاش نموده اند تا خط و زبان مردم بلغارستان را برای علاقه مندان به دقت بررسی نموده و دقیق ترین اطلاعات را در اختیار شما عزیزان قرار دهند ، تا پایان این عنوان با ما همراه باشید. همچنین توصیه می کنیم مقاله مهاجرت به بلغارستان را نیز بخوانید و اطلاعات بسیار مفیدی در این زمینه کسب کنید.

فهرست مطالب
خط و زبان مردم بلغارستان

گستردگی زبان بلغاری

تمامی زبان های اسلاوی از جمله خط و زبان مردم بلغارستان زیر گروهی از خانواده زبان های هند و اروپایی هستند و شاید برایتان جالب باشد بدانید که زبان های هند و اروپایی به عنوان زبان اول توسط حدود 3 میلیارد نفر در سراسر جهان صحبت می شوند ، در این میان نزدیک به ده میلیون نفر در جهان به زبان بلغاری صحبت می کنند که نزدیک به 7 میلیون آنها در جمهوری بلغارستان ساکن هستند.

سه میلیون باقی مانده نیز در بسیاری از کشورهای اروپای جنوبی و شرقی مانند یونان ، صربستان ، مولداوی ، رومانی ، ترکیه و اوکراین یافت می شوند ، حتی در آمریکای شمالی و اروپای غربی اغلب با بلغاری زبان ‌هایی مواجه می‌شوید که برای یافتن کار ، تحصیل یا صرفا برای یک زندگی جدید به کشورهای دیگر نقل مکان کرده‌اند.

گستردگی زبان بلغاری موجب شد تا از سال 2007 در میان زبان های رسمی اتحادیه اروپا قرار گرفته و از معدود زبان های جهان باشد که از حرکات سر زیاد استفاده نموده و موجب تفاوت این زبان با سایر زبان های جهان شده است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

مهاجرت به مقاصد آسان و ارزان ، به عنوان سکوی پرتابی برای مقاصد بهتر ، با مشاوران ما در تماس باشید.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

تاریخچه زبان بلغاری

کشور بلغارستان در طول تاریخ میان کشورهای مختلفی دست به دست شده است که موجب گشته آثار هر کشور در بخشی از فرهنگ ، خط و زبان مردم بلغارستان باقی بماند ، چنانچه به دایره لغاتی این زبان نگاهی داشته باشید ، در می یابید که بیش از هزاران واژه از زبان های ترکی ، فارسی ، روسی ، یونانی در آن وجود دارند ، علاوه بر این الفبای بلغاری هم بارها تغییر کرده و خط نوشتاری متعددی در طول تاریخ میان مردم رواج داشته که عبارتند از:

خط نوشتاری تاریخ
الفبای گلاگولیتیک در اوایل رواج مسیحیت
الفبای سیرلیک تا پایان قرن هجدهم
الفبای بلغاری از قرن نوزدهم به بعد

می توان تاریخچه زبان بلغاری را به چند دوره کلی تقسیم کرد:

  • زبان بلغاری قبل از تاریخ
  • زبان بلغاری قدیمی
  • زبان بلغاری میانه
  • زبان بلغاری مدرن

زبان بلغاری قبل از تاریخ

زبان بلغاری قبل از تاریخ ، زمان بین مهاجرت اسلاوها به شرق بالکان ( حدود قرن ششم پس از میلاد ) و ماموریت مقدس سیریل و متدیوس به موراویای بزرگ در دهه نهم میلادی و تغییر زبان از زبان بلغاری منقرض شده را در بر می گیرد.

اولین اسناد ثبت شده به خط و زبان مردم بلغارستان از قرن نهم میلادی وجود دارد که نشان می دهد از این قرن به بعد این زبان توانسته به عنوان یک زبان مستقل شروع به گسترش کند ، البته در این دوران بخشی از واژگان از ریشه اسلاوی گرفته و کلماتی از ترکی و یونانی نیز به آن افزوده گردید ، اما در نهایت این زبان را به عنوان یک وسیله گفت و گو و منجسم دچار چهارچوب نمود.

Old Bulgarian language

زبان بلغاری قدیمی

زبان بلغاری قدیمی را که در قرن 9 تا 11 میلادی شکل گرفت ، همچنین به عنوان “اسلاوونی کلیسای قدیم” نیز شناخته می شناسند ، این زبان یک هنجار ادبی از گویش جنوبی اولیه زبان پروتو – اسلاوی بود که به شکل تکامل یافته تری در میان مردم بلغارستان استفاده شد.

قدیسان سیریل و متدیوس و شاگردانشان از این زبان تازه شکل گرفته هنگام ترجمه کتاب مقدس و سایر ادبیات مذهبی از یونانی به اسلاوی استفاده کردند ، بنابراین به سرعت در میان مردم رواج یافت.

زبان بلغاری قدیمی ​

زبان بلغاری میانه

زبان رایج میان مردم منطقه بلغار در قرون 12 تا 15 میلادی را می توان زبان بلغاری میانه نامید که از هنجار ادبی شکل گرفته از زبان بلغاری قدیم پیشین و با ابداعات عمده شکل گرفت ، این زبان که در حوزه ادبیات به صورت گسترده استفاده می شود توانست به عنوان زبان رسمی و اداری امپراتوری دوم بلغارستان به کار گرفته شود.

زبان بلغاری مدرن

زبان بلغاری مدرن از قرن شانزدهم به بعد شروع شد و در قرن های 18 و 19 دستخوش تغییرات دستوری و نحو عمومی گردید ، خط و زبان مردم بلغارستان در زبان نوشتاری بلغاری امروزی بر اساس زبان بومی بلغاری قرن نوزدهم شکل گرفته است و توسعه تاریخی زبان بلغاری را می توان به عنوان گذار از یک زبان بسیار ترکیبی ( بلغاری قدیم ) به یک زبان تحلیلی معمولی ( بلغاری مدرن ) با بلغاری میانه به عنوان نقطه میانی در این گذار توصیف کرد.

زبان بلغاری در دنیای امروز

زبان بلغاری در دنیای امروز

زبان بلغاری در دنیای امروز چه جایگاهی دارد؟خط و زبان مردم بلغارستان با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های مختلف امروزه به عنوان زبان رسمی جمهوری بلغارستان استفاده می شود و زبان قشر غالب جامعه از جمله ادارت و تمامی موسسات آموزشی و رسانه های الکترونیکی و چاپی را تشکیل می دهد ، البته در سیستم آموزشی این کشور زبان های دیگری نیز استفاده می شود که در عنوان تحصیل در بلغارستان به آن پرداخته ایم و مطالعه آن را به شما علاقه مندان به این کشور توصیه می کنیم.

امروزه بلغارها به استفاده از الفبای سیریلیک افتخار می کنند زیرا این بزرگترین یکی از بزرگ ترین دستاوردهای  پادشاهی قدرتمند آن زمان بلغارستان است که باعث گسترش نفوذ بلغارستان در سراسر جهان اسلاو ، بیشتر از طریق نوشته های مذهبی شد.

اگرچه به نظر می رسد که بلغاری زبان بسیار متفاوتی برای صحبت کردن و خواندن است ، اما این تماما درست نیست ، کلمات بلغاری به طور کلی به همان شکلی که نوشته می شوند تلفظ می شوند ، بیشتر حروف مخفف یک صدای خاص دارند و سه حرف در بیان واحد صداها قرار دارند.

چنانچه از علاقه مندان به کار در این کشور هستید نیز یادگیری این زبان به شما توصیه شده و مطالب لازم در این رابطه را نیز از عنوان کار در بلغارستان ما به دست آورید.

الفبای خط بلغاری

بلغارها اولین مردمی بودند که از الفبای سیریلیک بلافاصله پس از پیدایش آن در قرن نهم استفاده کردند ، اختراع الفبای سیریلیک به طور سنتی به سیریل و متدیوس ، مبلغان بیزانسی که هدفشان ترجمه عهد جدید به زبان مشترک مردم اسلاو بود ، بازمی گردد.

با این حال این دو برادر الفبای گلاگولیتیک را ایجاد کردند نه سیریلیک و شاگرد آنها فردی به نام سنت کلیمنت ، اسقف اعظم بلغاری الفبای ساده تری به نام سیریلیک را اختراع کرد و آن را به افتخار معلمش نامگذاری نمود ، برای حدود یک قرن هر دو الفبای سیریلیک و گلاگولیک استفاده می شد اما در نهایت الفبای سیریلیک به دلیل مناسب بودن آن غالب شد و در میان شهرستان های اسلاو و فراتر از آن گسترش یافت ، پس از آن الفبای سیریلیک به کشورهای همسایه مانند صربستان و به اسلاوهای شرقی ، روس ها ، اوکراینی ها و بلاروس ها نیز نفوذ کرد.

الفبای سیریلیک اصلی در ابتدا شامل 44 حرف برای 44 صدا بود ، اما در قرن نوزدهم سیستم صوتی بلغارستان تغییر کرد و تعداد صداها کاهش یافت که این امر مستلزم اصلاح الفبا بود و تعداد حروف استفاده شده را از 44 به 32 کاهش داد ، این نسخه تا اصلاحات املایی در سال 1945 مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون در خط و زبان مردم بلغارستان الفبای بلغاری مدرن 30 حرف دارد.

بلغارستان را از طریق مطالعه مقالات زیر بهتر بشناسید.

قوانین دستوری مردم بلغارستان

در دوره میانه بلغارستان در قرن 12 تا 15 ، در حالی که بلغارستان بخشی از امپراتوری عثمانی بود ، این زبان دستخوش تغییرات قابل توجهی شد ، از جمله از بین رفتن سیستم اسلاوی کلیسای قدیمی و تنها حفظ سیستم ساختار فعل و توسعه یک حرف قطعی پسوندی که در دیگر زبانهای اسلاوی وجود نداشت ، به گمان بسیاری این تحولات ناشی از نفوذ زبان ترکی ، زبان رسمی امپراتوری عثمانی و همچنین سایر زبان های بالکان بود.

در قوانین دستوری مردم بلغارستان اسم ها ، صفت ها و ضمایر در دسته های زیر مشخص می شوند:

  • جنسیت : مذکر ، مؤنث و خنثی.
  • اعداد : مفرد و جمع ، با مقداری عدد دوگانه

در خط و زبان مردم بلغارستان صفت ها نیز همراه با جنسیت اسم تغییر کرده و از لحاظ اعداد نیز موافق با اسم هستند ، سیستم افعال بلغاری بسیاری از ویژگی های اسلاوی قدیم ، به ویژه سیستم زمان پیچیده را حفظ کرده و طبق گروه های زیر دسته بندی می شوند:

  • زمان حال ، گذشته ، آینده به چند شکل ساده ، مرکب و ترکیبی بیان می شود.
  • وجه به دو صورت ناقص و کمال و افعال کامل با پیشوند تشکیل می شوند.
  • حالت : دلالتی ، امری ، شرطی ، مضمونی ، بازروایی و حالت روایت مجدد برای انتقال اطلاعات در مورد رویداد مشکوک یا غیر شاهد استفاده می شود.

برخلاف سایر زبان های اسلاوی ، بلغاری پایانی برای مصدر ندارد و در عوض مانند انگلیسی مصدر را با to  مشخص می کند.

قوانین دستوری مردم بلغارستان

واژگان در زبان بلغاری

ترتیب کلمات خنثی در بلغاری به صورت فاعل – فعل – مفعول است ، با این حال مدل های دیگر امکان پذیر است ، بیش از دو سوم واژگان در زبان بلغاری مدرن مبتنی بر ریشه های اسلاوی مشترک است که در سایر زبان های اسلاوی نیز مشترک هستند.

بقیه کلمات در خط و زبان مردم بلغارستان نیز از زبان های دیگر و بیشتر از یونانی و لاتین و تا حدودی از فرانسوی و روسی وام گرفته شده اند ، این در حالی است که بسیاری از واژه ‌های ترکی ، عربی و فارسی که در دوره طولانی حکومت عثمانی وارد زبان بلغاری شده‌اند ، با معادل‌ های اسلاوی خود یا  از زبان‌های دیگر جایگزین شده‌اند ، در سال های اخیر نیز زبان انگلیسی به منبع اصلی بسیاری از کلمات جدید تبدیل شده است.

مزایای یادگیری زبان بلغاری

اگر مقداری بلغاری یاد بگیرید ، مزیت های زیر را خواهید داشت:

  • لمس روح خط و فرهنگ اسلاوی قدیمی
  • خواندن و درک سایر زبان های اسلاوی که از الفبای سیریلیک استفاده می کنند مانند صربی ، روسی ، اوکراینی ، بلاروسی
  • دانستن مبنای واژگانی رایج اسلاوی
  • امکان زندگی ، کار و تحصیل آسان در این کشور

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم بلغارستان

  • لمس روح خط و فرهنگ اسلاوی قدیمی
  • خواندن و درک سایر زبان های اسلاوی که از الفبای سیریلیک استفاده می کنند مانند صربی ، روسی ، اوکراینی ، بلاروسی
  • دانستن مبنای واژگانی رایج اسلاوی
  • امکان زندگی ، کار و تحصیل آسان در این کشور

بیش از دو سوم واژگان در زبان بلغاری مدرن مبتنی بر ریشه های اسلاوی مشترک است که در سایر زبان های اسلاوی نیز مشترک هستند. بقیه کلمات در خط و زبان مردم بلغارستان نیز از زبان های دیگر و بیشتر از یونانی و لاتین و تا حدودی از فرانسوی و روسی وام گرفته شده اند.

  • جنسیت : مذکر ، مؤنث و خنثی.
  • اعداد : مفرد و جمع ، با مقداری عدد دوگانه

الفبای سیریلیک اصلی در ابتدا شامل 44 حرف برای 44 صدا بود ، اما در قرن نوزدهم سیستم صوتی بلغارستان تغییر کرد و تعداد صداها کاهش یافت که این امر مستلزم اصلاح الفبا بود و تعداد حروف استفاده شده را از 44 به 32 کاهش داد ، این نسخه تا اصلاحات املایی در سال 1945 مورد استفاده قرار می گرفت و اکنون در خط و زبان مردم بلغارستان الفبای بلغاری مدرن 30 حرف دارد.

می توان تاریخچه زبان بلغاری را به چند دوره کلی تقسیم کرد:
• زبان بلغاری قبل از تاریخ
• زبان بلغاری قدیمی
• زبان بلغاری میانه
• زبان بلغاری مدرن

کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی در دفاتر تهران و شیراز پاسخگوی تمامی سوالات شما در باب خط و زبان مردم بلغارستان هستند ، تنها کافی است تا با مشاورین ما تماس حاصل نمایید. همنین توصیه می کنیم مقاله بهترین شهرهای بلغارستان برای تحصیل را هم بخوانید تا اگر قصد تحصیل دارید با مزایای انتخاب هر شهر بیشتر آشنا شوید.

خط و زبان مردم برخی کشورها را بشناسید ، سایر کشورها را در بخش جستجو بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه