معرفی شهرهای کشور آذربایجان

معرفی شهرهای کشور آذربایجان می تواند یک راهنمای مناسب و دقیق برای افرادی باشد که قصد مهاجرت به این کشور را دارند و یا برای گردش و تفریح عازم آذربایجان هستند.

هرکدام از شهرهای این کشور دیدنی و زیبا دارای پیشینه و سنتی دیرینه مختص به خود است که در ادامه این مطلب و با معرفی شهرهای کشور آذربایجان به شما عزیزان توسط کارشناسان شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 ( موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451 ) هرکدام از آن ها بهتر و کامل تر خواهیم شناخت.

آذربایجان کشوری با ده میلیون جمعیت؛ کشوری در همسایگی کشور خودمان است که در یکی دو دهه گذشته مورد توجه گردشگران بسیاری از سراسر جهان قرار گرفته است و حتی افراد بسیاری برای کار و یا تحصیل نیز به این کشور مهاجرت کرده اند ، همین جذب توریست و مهاجر باث شده که شهرهای بزرگ این کشور نیز پیشرفت بسیاری کرده و روز به روز به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل شوند.

با مطالعه این مطلب به شناخت مناسب و قابل قبولی از شهرهای مهم این کشور خواهید رسید؛ اما هنوز هم برای نقل مکان به آن جا نیاز به دامنه وسیع تری از اطلاعات دارید که کارشناسان موسسه رجبی تمامی اطلاعات و شرایط لازم برای مهجرت را در مقاله مهاجرت به آذربایجان برای شما عزیزان تهیه و ارائه نموده اند؛ مطالعه آن را از دست ندهید.

فهرست مطالب

این مقاله که توسط شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) گردآوری شده است ، همه چیزهایی را که باید در مورد دسترسی به بهداشت و درمان عمومی در فرانسه لازم است بدانید را در اختیارتان قرار می دهد ، همچنین پیشتر مقاله مهاجرت به فرانسه را تقدیم شما کردیم تا با تمامی راه های امن و قانونی مهاجرت به این کشور آشنا شوید.

معرفی شهرهای کشور آذربایجان

اطلاعات شهرهای مهم آذربایجان

نام شهر اقلیم جمعیت
باکو تابستان گرم ، مرطوب ، خشک و زمستان طولانی ، بسیار سرد ، خشک و نیمه ابری 2,277,500 نفر
سومقاییت تابستان گرم و زمستان سرد و ابری 345,300 نفر
گنجه تابستان متعادل و زمستان بسیار سرد و برفی 335,600 نفر
لنکران تابستان مرطوب و گرم و زمستان خشک و شدید 226,900 نفر
مینگه‌چویر آب و هوای معتدل و اکثر روزهای سال بارانی 105,500 نفر
نخجوان تابستان مرطوب و همراه بابارندگی و زمستان بسیار سرد و برفی 93,700 نفر
شروان تابستان معتدل و زمستان خشک و سرد 85,800 نفر
شکی تابستان گرم و خشک و زمستان مرطوب بسیار سرد 68,500 نفر

باکو شهر بادها

باکو پایتخت و بزرگترین شهر آذربایجان و همچنین بزرگترین شهر در دریای خزر و منطقه قفقاز است که در 28 متری (92 فوت) زیر سطح دریا واقع شده است که آن را به پایین‌ترین پایتخت ملی جهان و همچنین بزرگترین شهر جهان در زیر سطح دریا تبدیل می‌کند ، باکو در ساحل جنوبی شبه جزیره آبشرون و در کنار خلیج باکو قرار دارد ، جمعیت شهری باکو تا سال 2018 بیش از دو میلیون نفر برآورد شده بود.

 باکو شهر بادها؛ اولین شهر آذربایجان است که تنها کلان شهر این کشور نیز شناخته می شود و حدود 25 درصد از کل ساکنان این کشور در منطقه شهری باکو زندگی می کنند ، باکو به دوازده بخش اداری و 48 شهرستان تقسیم شده است ، از جمله این شهرک ها در جزایر مجمع الجزایر باکو و شهر سنگ های نفتی است که بر روی پایه هایی در دریای خزر ، در 60 کیلومتری (37 مایلی) باکو ساخته شده است ، همچنین شهر داخلی باکو به همراه کاخ شیروانشاه و برج دختر در سال 2000 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این شهر مرکز علمی ، فرهنگی و صنعتی آذربایجان است که بسیاری از مؤسسات بزرگ این کشور در آنجا مقر خود را دارند ، در سال های اخیر باکو به یک مکان مهم برای رویدادهای بین المللی تبدیل شده است و طی آن این کشور میزبان پنجاه و هفتمین مسابقه آواز یوروویژن در سال 2012 ، بازی های اروپایی 2015 ، جایزه بزرگ اروپا در سال 2016 ، جایزه بزرگ آذربایجان از سال 2017 ، میزبان فینال لیگ اروپا 2018-2019 بود.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

شناخت مقاصد مهاجرتی با دریافت مشاوره های حضوری و غیر حضوری از شرکت رجبی.

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

سومگایت شهر تک دانشگاه

در ادامه معرفی شهرهای کشور آذربایجان باید بگوییم که سومگایت شهری در آذربایجان است که در نزدیکی دریای خزر در شبه جزیره آبشرون ، حدود 31 کیلومتر (19 مایل) دورتر از پایتخت قرار دارد ، این شهر حدود 345300 نفر جمعیت دارد و بعد از باکو دومین شهر بزرگ این کشور شناخته می شود.

مساحت این شهر 83 کیلومتر مربع (32 مایل مربع) است که در سال 1944 به عنوان حومه باکو تأسیس شد و در 22 نوامبر 1949 وضعیت شهر را دریافت کرد و در دوره شوروی به یک مرکز صنعتی بزرگ تبدیل شد ، شهرداری سومگایت نیز شامل شهرک های جورات و حاجی زینال الدین است ، ضمن اینکه دانشگاه ایالتی سامقایت در این شهر قرار دارد.

سومگایت شهر تک دانشگاه آذربایجان نیز شناخته می شود ، چون دانشگاه سومگایت که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه های کشور با 4 هزار دانشجو می باشد ، تنها دانشگاه این شهر است و بدین صورت نام شهر را با دانشگاه به یکدیگر گره زده است ، توجه داشته باشید که دو شهر باکو و سومگایت از پتانسیل بالایی برای کار و کارآفرینی برخوردار هستند؛ که البته این اقدام نیاز به کسب اطلاعات بیش تر و دقیق تری دارد که در مقالات سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آذربایجان و ثبت شرکت در آذربایجان به صورت دقیق و کامل به همراه جزئیات به معرفی آن پرداخته ایم.

سومگایت شهر تک دانشگاه

گنجه بخش قدیمی ایران

گنجه سومین شهر بزرگ و پر جمعیت آذربایجان با جمعیتی در حدود 335 هزار نفر است که در تمام طول عمر خود یک مرکز تاریخی و فرهنگی مهم بوده است ، این شهر تا سال 1804 پایتخت خانات گنجه بود ، پس از آنکه ایران قاجار آن را در پی عهدنامه گلستان در سال 1813 به امپراتوری روسیه واگذار کرد ، بخشی از قسمت های اداری استان گرجستان ، به فرمانداری گرجستان-ایمرتیا ، استان تفلیس و استان الیزوتپل شد.

آرامگاه شاعر بزرگ نظامی گنجوی نیز در گنجه بخش قدیمی ایران قرار گرفته است که می تواند جاذبه مناسبی برای گردشگران باشد ، از دیگر جاذبه های توریستی شهر می توان به بازید از بازار شهر ، پارک مشهور خان باغی ، رودخانه گوشگال و غیره اشاره کرد؛ که البته نباید از معماری زیبا و چشم نواز شهر هم غافل شد که خودش به تنهایی می تواند چند ساعت و یا حتی چند روز وقت شما را بگیرد.

در ادامه معرفی شهرهای کشور آذربایجان باید بگوییم که بازید از بازار ساحلی شهر گنجه را نیز به شما پیشنهاد می کنیم ، خوردن غذاهای محلی و البته خوردن چای در قهوه خانه های سنتی که به دست مردمان خونگرم و مهربان این شهر سرویس دهی می شود نیز بسیار جذاب و قابل دلگرم کننده است که به شما در سفر به این شهر؛ حتما توصیه می شود.

لنکران شهر سماور

لنکران شهر سماور

لنکران شهری در آذربایجان ، در ساحل دریای خزر و در نزدیکی مرز جنوبی با ایران است ، این شهر   کنار ناحیه لانکاران بوده ، اما مستقل از آن است ، این شهر یک تقسیم بندی مرتبه اول متمایز آذربایجان را تشکیل می دهد ، فاصله این شهر با آستارا در کشورمان فقط 45 کیلومتر است و گردشگران ایرانی بسیاری به این شهر سفر می نمایند.

این شهر را به خاطر مزارع چای و باغ های مرکّبات فراوان و با کیفیتی که دارد همگان می شناسند ، جالب این که در هنگام ورود به شهر از سمت باکو سماوری در کنار جاده قرار داده اند که نماد این شهر به شمار می‌آید ، جال است بدانید که ارتفاع این شهر بیست و هشت متر زیر سطح دریا است و در جلگه‌ای ساحلی به نام جلگه پست لنکران جای دارد.

در ادامه معرفی معرفی شهرهای کشور آذربایجان باید بدانید که بیشتر اهالی لنکران شهر سماور به فعالیت های صنعتی و کشاورزی مشغول هستند و حوزه های غالب در اقتصاد این شهر عبارتند از کشت سبزیجات ، کشت چای ، دامپروری ، باغداری درختان مرکبات ، زنبورداری ، ماهیگیری و کشت برنج.

مینگه چویر شهر چراغ ها

مینگه چویر یکی دیگر از شهرهای بزرگ و پر جمعیت این کشور است که در ادامه مطلب معرفی شهرهای کشور آذربایجان به معرفی آن خواهیم پرداخت ، مینگه چویر شهر چراغ ها پنجمین شهر بزرگ آذربایجان با جمعیتی نزدیک به 106 هزار نفر است که اغلب به دلیل نیروگاه برق آبی آن در رودخانه کر که شهر را از وسط تقسیم می کند؛ به «شهر نورها» نامیده می شود.

شهر فعلی در سال 1948 ، تا حدی توسط اسرای جنگی آلمانی که در طول جنگ جهانی دوم اسیر شده بودند ، تأسیس شد ، مینگه چویر همچنین محل موسسه پلی تکنیک مینگه چویر است ، این شهر یک بخش اداری مهم آذربایجان را تشکیل می دهد ، این منطقه در 323 کیلومتری باکو و 17 کیلومتری راه آهن باکو – تفلیس قرار دارد ، از نظر جغرافیایی ، این منطقه در مرکز جمهوری در دو طرف رودخانه کورا واقع شده است.

سد مینگه چویر که در این شهر واقع شده است یک هنر مهندسی معماری می باشد که بزگترین سد دوران شوروی را به وجود آورده است ، دیدن کردن از این سد و طبیعت اطراف آن بسیار چشم نواز و جذاب خواهد بود و می تواند یک روز شما را به بهترین نحو ممکن پشت سر بگذارد.

مقالات زیر برای کمک به شما جهت شناخت هرچه بیشتر کشور آذربایجان نگارش شده اند.

نخجوان بخش خودمختار آذربایجان

نخجوان پایتخت جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان است که در 450 کیلومتری (280 مایل) غرب باکو قرار دارد ، شهرداری نخجوان از شهر نخجوان ، شهرک لی آباد و روستاهای باشباشی ، بولقان ، هاسینییت ، قره جوق ، قره خان بیلی ، تومبول ، قره‌الیق و داشدوز تشکیل شده است ، در دامنه کوه های زنگزور ، در کرانه راست رودخانه نخجوان در ارتفاع 873 متری (2864 فوت) از سطح دریا گسترده شده است.

نخجوان از سال 1924 به عنوان جمهوری خودمختار فعالیت می کند؛ ولی هنوز هم برخی از کشورهای جهان آن را به رسمیت نمی شناسند و به همین خاطر در بعضی منابع از آن به عنوان جزوی از آذربایجان و در برخی دیگر به عنوان ایالتی جداگانه یاد می شود ، این شهر بسیار گردشگر پذیر است به خصوص ایرانیان بسیاری همه ساله به این شهر سفر می کنند و تعطیلات خود را در آنجا می گذرانند.

بهترین زمان برای سفر به نخجوان بخش خود مختار آذربایجان را باید فصل پاییز و بهار در نظر بگیریم ، که نه سرمای زمستان و نه گرمای تابستان شما را اذیت نخواهد کرد و از لذت دیدن و گشت و گذار در این شهر نخواهد کاست؛ در سفر به این شهر حتما از موزه شهر ، مقبره نوح نبی و غار اصحاب کهف دیدن کنید و نهایت لذت را ببرید.

نخجوان بخش خودمختار آذربایجان

شیروان قلب موغان

در ادامه مطلب معرفی شهرهای کشور آذربایجان به سراغ یکی از قدیمی ترین شهرهای این کشور خواهیم رفت که در مرکز این کشور واقع شده و فاصله آن با پایتخت 116 کیلومتر می باشد ، شیروان قلب موغان پیشینه بلندی از لحاظ اسم گذاری دارد مثلا در سال 1938 به نام بخش زوبوفکا نامگذاری شد؛ سپس در سال 1963 به شهر شیروان تبدیل گردید و همچنین این شهر به اسم های علی بایراملی و حاجی قهرمانلی نیز مشهور بوده است.

بهتر است این را هم بدانید که شیروان را به عنوان قبل موغان نیز می شناسند؛ چون این شهر در مرکز و قلب دشت مغان قرار گرفته است ، جالب است بدانید که زبان رسمی این منطقه و شهر پس از اسلام زبان فارسی بوده و شعرای منطقه مانند خاقانی ، نظامی گنجوی ، فلکی شروانی ، قوامی گنجوی و غیره همگی اشعار خود را به فارسی سروده‌اند.

اما این موضوع را نیز یادآوری کنیم که این شهر و طبیعت و مناظر اطراف آن یکی از مناطق بسیار دیدنی و جذاب آذربایحان هستند که در صورت سفر به این کشور حتما خودتان را از لذت دیدن و نفس کشیدن در آب و هوی این منطقه بهره مند نمایید.

شکی شاهراه جاده‌ ابریشم

آخرین مورد از مطلب معرفی شهرهای کشور آذربایجان را به یکی از دیدنی ترین مناطق این کشور اختصاص دادیم؛ شهری در شمال غربی جمهوری آذربایجان نزدیک به سرحد داغستان و گرجستان است ، شهر شکی با جمعیت بیش از 68 هزار نفر در 325 کیلومتری شمال غرب باکو قرار دارد ، این شهر تا سال 1813 میلادی از شهرهای ایران بود و توسط قرارداد گلستان برای همیشه از کشورمان جدا شد ،

شهر شکی در قرن 19 میلادی به عنوان یک مرکز مهم تولید ابریشم شناخته می شد و مانند ایران در مسیر جاده ابریشم قرار داشت که به اهمیت و جایگاه این شهر بسیار افزوده بود؛ شکی در قدیم پایگاه شبناه تاجران و مسافرانی بوده که قصد سفر به باکو و تفلیس را داشته اند به همین خاطر از همان زمان با لقب شکی شاهراه جاده‌ ابریشم شناخته می شود ، حالا هم بسیار مورد توجه گردشگران و توریست های قرار گرفته است.

سوالات پر تکرار معرفی شهرهای کشور آذربایجان

  • باکو
  • سومقاییت
  • گنجه
  • لنکران
  • مینگه‌چویر
  • نخجوان
  • شروان
  • شکی

باکو پایتخت و بزرگترین شهر آذربایجان و همچنین بزرگترین شهر در دریای خزر و منطقه قفقاز است که در 28 متری (92 فوت) زیر سطح دریا واقع شده است که آن را به پایین‌ترین پایتخت ملی جهان و همچنین بزرگترین شهر جهان در زیر سطح دریا تبدیل می‌کند.

سومگایت شهری در آذربایجان است که در نزدیکی دریای خزر در شبه جزیره آبشرون ، حدود 31 کیلومتر (19 مایل) دورتر از پایتخت قرار دارد ، این شهر حدود 345300 نفر جمعیت دارد و بعد از باکو دومین شهر بزرگ این کشور شناخته می شود.

گنجه سومین شهر بزرگ و پر جمعیت آذربایجان با جمعیتی در حدود 335 هزار نفر است که در تمام طول عمر خود یک مرکز تاریخی و فرهنگی مهم بوده است ، این شهر تا سال 1804 پایتخت خانات گنجه بود ، پس از آنکه ایران قاجار آن را در پی عهدنامه گلستان در سال 1813 به امپراتوری روسیه واگذار کرد ، بخشی از قسمت های اداری استان گرجستان ، به فرمانداری گرجستان-ایمرتیا ، استان تفلیس و استان الیزوتپل شد.

لنکران شهری در آذربایجان ، در ساحل دریای خزر و در نزدیکی مرز جنوبی با ایران است ، این شهر کنار ناحیه لانکاران بوده ، اما مستقل از آن است ، این شهر یک تقسیم بندی مرتبه اول متمایز آذربایجان را تشکیل می دهد ، فاصله این شهر با آستارا در کشورمان فقط 45 کیلومتر است و گردشگران ایرانی بسیاری به این شهر سفر می نمایند.

 در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعاتی خلاصه در زمینه معرفی شهرهای کشور آذربایجان به شما عزیزان ارائه کنیم؛ برای کسب مشاوره اختصاصی و یا دریافت راهنمایی در هر زمینه مهاجرتی می توانید با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در شیراز یا تهران تماس حاصل کرده و یا حتی با هماهنگی به صورت حضوری با مشاورین ما دیدار نمایید ، فراموش نکنید که اگر علاقمند به کار و کارآفرینی در خارج از کشور به خصوص آذربایجان هستید مقاله کار در آذربایجان را نیز برای شما عزیزان در سایت قرار داده ایم؛ مطالعه آن را از دست ندهید.

با شهر های برخی کشورهای دنیا از طریق مطالعه محتوای مقالات زیر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه