خط و زبان مردم صربستان

خط و زبان مردم صربستان و آشنایی با زبان های رایج در این کشور دریچه ای به روی درک بهتر مردم و آشنایی با فرهنگ خاص و زیبای کشور صربستان می باشد. در حال حاضر زبان رسمی موجود در این کشور صربی است که در واقع یکی از سه زبان رسمی بوسنی و هرزگوین و مشترک در مونته نگرو و کوزوو نیز می باشد.

زبان صربی در واقع یک زبان هندواروپایی، بالتو-اسلاوی، اسلاوی جنوبی، غربی، صرب-کرواسی، اشتکاوی است که توسط 9 تا 10 میلیون نفر عمدتاً در صربستان و برخی مناطق مجاور صحبت می شود. امروزه این زبان رسمی صربستان است و بدین ترتیب افراد برای ارتباط با دیگر افراد جامعه، اشتغال و… به یادگیری این زبان نیاز دارند.

 شما می توانید برای آشنایی بیشتر با دیگر شرایط زندگی در این کشور، روش های مهاجرتی و همچنین روند مهاجرت، از طریق راه های ارتباطی با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی به شماره ثبت 562051 (موسسه حقوقی رجبی ثبت 40451) در تماس باشید.

زبان صربی ارتباط بسیار نزدیکی با زبان های روسی، چکی، لهستانی، بلغاری، اسلواکی، اسلوونیایی و سایر زبان های اسلاو دارد و بدین ترتیب شما با یادگیری این زبان می توانید دیگر زبان ها را هم درک کنید. 

از طرفی با توجه به اینکه صربی زبان رسمی دانشگاه های این کشور است، یادگیری این زبان می تواند فرصت های تحصیلی بسیار زیادی را در اختیار شما قرار دهد. توصیه می کنیم اطلاعات بیشتر در مورد شرایط، الزامات و قوانین تحصیلی را در مقاله تحصیل در صربستان مطالعه فرمایید. 

فهرست مطالب
خط و زبان مردم صربستان

آشنایی با زبان رسمی کشور صربستان

با توجه به اهمیت زبان رسمی در ابتدا به آشنایی با زبان رسمی کشور صربستان می پردازیم. زبان رسمی این کشور صربی است که یک زبان اسلاوی جنوبی و زبان مادری گویشوران بومی قومیت صرب می باشد. جالب است بدانید پرتو اسلاوی، نیای مشترک همه زبان های اسلاو است و طبق اطلاعات به دست آمده از تاریخ این زبان حدس زده می شود که زبان صربی در بین سال های 500 پس از میلاد تا 600 پس از میلاد از زبان پروتو-بالتو-اسلاوی جدا شده است.

صربی نوع استاندارد شده زبان صرب-کرواسی است که عمدتاً توسط صرب ها استفاده می شود. این زبان از زبان قرون وسطایی صرب کرواتی که در منطقه بالکان تحت حاکمیت امپراتوری ها و پادشاهی های مختلف صحبت می شد، پدید آمده و حدودا در قرن نوزدهم توسط ووک کاراجیچ استاندارد شد. وی خط و زبان مردم صربستان بر اساس گویش شرق هرزگوین طراحی کرد و الفبای سیریلیک را به عنوان خط رسمی پذیرفت.

با توجه به نیای مشترک این زبان ها جای تعجب نیست که زبان صربی شباهت های بسیار زیادی به سایر زبان های اسلاوی مانند بلغاری، کرواتی، چک، لهستانی، روسی، اسلوونیایی و اسلواکی داشته باشد. طبق اطلاعات به دست آمده از خط و زبان مردم صربستان امروزه این زبان، زبان مادری بیش از 87 درصد جمعیت ساکن در صربستان است و توسط طیف وسیعی از مردم استفاده می شود. زبان صربی به دو خط سیریلیک و لاتین با اولویت خط سیریلیک نوشته شده و دارای گویش های مختلفی است.

منتظر شما هستیم!

مشاوره رایگان

کسب اطلاعات به روز و حرفه ای در زمینه مهاجرت با تکمیل فرم زیر و ارتباط با مشاوران رجبی!

کارشناسان مهاجرتی رجبی

سوالی دارید؟

مشاوره دقیق و رایگان ما را از دست ندهید.

سایر زبان های رایج و اقلیت در صربستان

علاوه بر زبان رسمی، سایر زبان های رایج و اقلیت در صربستان نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. در حال حاضر علاوه بر صربی که زبان بومی و رسمی این کشور است، چندین زبان دیگر نیز وجود دارد که به صورت گسترده توسط صرب ها صحبت می شود.

از مهم ترین زبان های موجود در این کشور می توان به کرواسی، بوسنیایی، مونته نگرو، و آلبانیایی اشاره کرد. همچنین جالب است بدانید امروزه جمعیت قابل توجهی از زبان رومی در صربستان وجود داشته و برخی از صرب ها نیز به زبان های پروتواسلاوی مانند اسلاوی کلیسایی قدیمی و روسین نیز صحبت می ‌کنند.

برخی دیگر از زبان های رایج صربستان شامل زبان های بلغاری، کرواتی، آلمانی، یونانی، مقدونیه، رومانیایی، اسلواکی، ترکی و اوکراینی می شود. طبق اطلاعات به دست آمده از خط و زبان مردم صربستان قانون اساسی این کشور حق اقلیت های ملی را برای استفاده از زبان و خط خود در زندگی عمومی و خصوصی و همچنین دریافت آموزش به زبان مادری خود تضمین کرده و بدین ترتیب افرادی می توانند با آزادی، از زبان اقلیت مد نظر خود در این کشور استفاده کنند.

در حال حاضر کشور صربستان یکی از امضاکنندگان منشور اروپایی برای زبان های منطقه ای یا اقلیت است که هدف آن حفاظت و ترویج زبان های منطقه ای و اقلیت های تاریخی اروپا می باشد. این منشور امروزه از 15 زبان آلبانیایی، بوسنیایی، بلغاری، بونجواچ، کرواتی، چک، آلمانی، مجارستانی، مقدونی، رومی، رومانیایی، روتنی، اسلواکی، اوکراینی، و ولاچ حمایت می کند.

سایر زبان های رایج و اقلیت در صربستان

زبان های خارجی رایج در صربستان

زبان های خارجی رایج در صربستان در واقع زبان های خارجی غیر بالکانی یا اسلاوی موجود در این کشور هستند که توسط طیف وسیعی از مردم استفاده می شوند. طبق اطلاعات به دست آمده از خط و زبان مردم صربستان رایج ترین زبان های خارجی موجود در این کشور انگلیسی، روسی، آلمانی و فرانسوی می باشند.

محبوب ترین و رایج ترین زبان خارجی در صربستان انگلیسی می باشد و در حال حاضر بیش از 60% مردم ساکن در این کشور می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند یا تا حدی به این زبان تسلط دارند. در کنار زبان انگلیسی زبان روسی قرار دارد که جایگاه دوم از لیست زبان های رایج در صربستان را به دست آورده است.

حدود 18 درصد از ساکنان صربستان زبان روسی را تا حدی می دانند و جالب است بدانید این زبان در صربستان دارای سنتی دیرینه است و از نظر دستور زبان و واژگان شباهت های بسیار زیادی به صربی دارد. زبان آلمانی از نظر محبوبیت و تعداد سخنوران سومین گزینه این لیست می باشد که حدود 12 درصد از ساکنان استفاده می شود. بر اساس اطلاعات به دست آمده از خط و زبان مردم صربستان زبان آلمانی برای همکاری اقتصادی و آموزش در صربستان مهم می باشد.

چهارمین زبان موجود خارجی رایج در این کشور فرانسوی است که توسط بیش از 6% جمعیت صحبت می شود. امروزه زبان فرانسوی برای صربستان اهمیت فرهنگی و تاریخی دارد و بخشی از جامعه این کشور فرانسوی زبان می باشند.

توزیع جغرافیایی زبان صربی در جهان

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن بسیاری از علاقمندان را به خود مشغول کند این است که خط و زبان مردم صربستان به جز این کشور در چه کشورهایی استفاده شده و توزیع جغرافیایی زبان صربی در جهان چگونه است؟ در پاسخ باید گفت زبان صربی یکی از سه زبان رسمی بوسنی و هرزگوین و مشترک در مونته نگرو و کوزوو است و علاوه بر آن در طیف وسیعی از کشورهای جهان استفاده می شود.

زبان صربی امروزه توسط بیش از 10 میلیون سخنور در سراسر جهان صحبت شده و عمدتا این سخنوران در بالکان قرار دارند اما برخی دیگر نیز در اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا و سایر مناطق حضور دارند. همچنین زبان صربی در برخی از دانشگاه ها و مدارس سراسر جهان به عنوان یک زبان خارجی مهم تدریس می شود. چنانچه علاقه دارید تا در کشور صربستان زندگی کنید و در فرهنگ و خط این زبان غرق شوید، توصیه می کنیم برای آشنایی با روش های مهاجرتی قانونی، الزامات و شرایط هر روش مطالعه مقاله مهاجرت به صربستان را از دست ندهید.  

در دنیای امروزه زبان صربی در کشورهای کرواسی، مقدونیه شمالی، رومانی، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک به عنوان زبان اقلیت شناخته می شود. شما می توانید لیستی از این کشور ها را به همراه تعداد سخنوران آن در جدول زیر مشاهده فرمایید.

کشور تعداد سخنور
صربستان 6540699
بوسنی و هرزگوین 1,086,027
مونته نگرو 265890
اتریش 199000
کرواسی 170000
مجارستان 107000
کوزوو 28000
اسلوونی 27000
مقدونیه شمالی 25000

واژگان خارجی و قرضی در زبان صربی

خط و زبان مردم صربستان در طول تاریخ تحت تأثیر زبان های خارجی بسیار زیادی قرار گرفته و کلمات مختلفی از یونانی، ترکی، فرانسوی و آلمانی به زبان این کشور وارد شده است. بیشتر واژگان خارجی و قرضی در زبان صربی در طول زمان و با توجه به تغییرات حاکمیت، به زبان صربی وارد شده و شما می توانید برخی از مهم ترین واژگان از زبان های خارجی و منشا آن ها را در ادامه  مشاهده فرمایید.

  • انگلیسی: بسیاری از واژه ها از حوزه های فناوری، علم، ورزش، فرهنگ و رسانه در صربستان از زبان انگلیسی گرفته شده اند مانند کامپیوتر، اینترنت، فوتبال، جاز، فیلم و…
  • آلمانی: این زبان در قرن 18 و 19 میلادی و توسط مهاجرین بازرگان، صنعتگر و سربازان آلمانی به صربستان وارد شده و تاثیر بسیار زیادی بر زبان صربی گذاشت. امروزه واژگانی نظیر پیچ گوشتی، خامه فرم گرفته، افسر و.. در زبان صربی ریشه آلمانی دارند.
  • ترکی: در طول قرن پنجم که امپراتوری عثمانی بر صربستان حکومت می کرد، تعداد بسیار زیادی واژه ترکی به این زبان وارد شد که اکثر این واژگان در زمینه های اجتماعی، سیاسی، حقوقی و مذهبی ریشه دارند. مانند پاشا، وزیر، مسجد و…
  • یونانی: زبان یونانی منشا بسیاری از اصلاحات علمی، فلسفی و فرهنگی در زبان صربی است و همچنین امروزه بسیاری از نام ها و نام های خانوادگی صربی ریشه یونانی دارند.
  • لاتین: زبان لاتین زبان رسمی امپراتوری روم و کلیسا بود بدین ترتیب در عبارات حقوقی، مذهبی و علمی صربی اثر بسیار مهمی بر جای گذاشته است.
گویش های زبان مردم صربستان

گویش های زبان مردم صربستان 

گویش های زبان مردم صربستان بسیار متنوع و زیبا هستند و امروزه گویش های متنوعی در این زبان وجود دارد که از مهم ترین و اصلی ترین آن ها می توان به هرزگوین شرقی، نئوشتوکاوی و پرزین-تیموک اشاره کرد. دیگر گویش ها نیز شامل کوزوو-رسوا، شومادیجا-وویودینا، لوژنیکا، زتا-ساندژاک جنوبی و.. می شوند.

رایج ترین و استاندارد ترین گویش از خط و زبان مردم صربستان اشتوکاوی است که حدود 80 درصد صرب ها به آن صحبت می کنند. این گویش در واقع گونه ی جدیدتری از گویش اشتوکاوی است که در قرن 18 و 19 تحت تأثیر ترکی و سایر زبان ها پدید آمد. امروزه گویش اشتوکاوی در ودینا، شمال صربستان، شرق بوسنی و هرزگوین و بخش هایی از کرواسی صحبت می شود.

از دیگر گویش های اصلی این زبان می توان به هرزگوین شرقی اشاره کرد که در کشور صربستان، مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین و کرواسی استفاده می شود. یکی دیگر از گویش های اصلی پرزین-تیموک می باشد و یک گویش انتقالی بین اشتکاوی و تورلاکی است که در جنوب صربستان، کوزوو و شمال مقدونیه صحبت می شود.

تورلاکی یکی از گویش های فرعی زبان صربی است که در ویژگی های هر دو زبان اسلاوی و بالکان را در خود جای داده است. این گویش در جنوب شرقی صربستان، شمال شرق مقدونیه، غرب بلغارستان و بخش هایی از کوزوو صحبت می شود. اشتوکاوی قدیمی نیز جزو گویش های این زبان است که برخی از ویژگی های باستانی زبان صربی را در خود جای داده است.

درباره صربستان به دنبال اطلاعات صحیح هستید؟ مقالات زیر تقدیم به شما!

گرامر و دستور زبان مردم صربستان

اکنون به سراغ گرامر و دستور زبان مردم صربستان می رویم که جزو مهم ترین بخش های این زبان می باشند. زبان صربی دارای گرامر استاندار است که در قرن نوزدهم توسعه یافته است. گرامر این زبان با سایر زبان های اسلاوی تفاوت بسیار زیادی دارد. برای مثال در این زبان سه جنسیت اصلی وجود دارد که شامل مذکر، مؤنث و خنثی می شوند اما بیشتر زبان ‌های اسلاوی فقط دو جنسیت مذکر و مؤنث دارند.

این زبان مشابه فارسی دو راه برای گفتن شما وجود دارد و به صورت رسمی و غیر رسمی انجام می شود که برای خطاب قرار دادن افراد نزدیک و غریبه ها طراحی شده است.

دستور زبان خط و زبان مردم صربستان نیز حدودا پیچیده است و شامل هفت حالت، سه جنس، دو عدد و جنبه ها و حالت های مختلف فعل می شود. ترتیب کلمات در این زبان نسبتاً منعطف است، اما الگوی فاعل-فعل-مفعول در بیشتر جملات پیروی می شود و در این سیستم کلمات بر حسب عملکرد دستوری، عدد، جنسیت، حالت، زمان، حالت، جنبه و… شکل خود را تغییر می دهند.

اطلاعات مهم در مورد زبان مردم صربستان
زبان های رسمی صربی
زبان های اقلیت مجارستانی، اسلواکیایی، رومانیایی، کرواتی، روسی، آلبانیایی
زبان های خارجی اصلی انگلیسی
زبان اشاره زبان اشاره یوگسلاوی

شباهت و تفاوت های زبان روسی و صربی

روسی و صربی دو زبان اسلاوی هستند که از جنبه های مختلف به یکدیگر شبیه می باشند و بدین ترتیب توسط بسیاری از افراد به عنوان زبانی یکسان در نظر گرفته می شوند. از همین رو در ادامه برخی از مهم ترین شباهت و تفاوت های زبان روسی و صربی را با هم بررسی می کنیم. این دو زبان هر دو شاخه ای از زبان های اسلاوی هستند و به  خانواده زبان های هند و اروپایی تعلق داشته و ریشه مشترک دارند.

از طرفی هر دو زبان از پیشوند و پسوند برای تشکیل فعل های مختلف استفاده می کنند و یکی دیگر از شباهت ها در مورد اسم، ضمایر و صفت ها می باشد. هر دوی این زبان ها شش حال اصلی برای اسم، ضمایر و صفت و سه جنس مذکر، مؤنث و خنثی دارند. همچنین زبان های صربی و روسی دارای واژگان بسیار مشترکی به خصوص در زمینه های مفاهیم اساسی، طبیعت، خانواده، اعضای بدن و غیره هستند و تا حدی قابل فهم می باشند.

با این حال روسی و صربی با توجه به تأثیرات متفاوت تاریخی دارای طیف عظیمی از واژگان متفاوت هستند و در زبان روسی بیشتر لغات ترکی، فرانسوی و آلمانی وجود داشته در حالی که در زبان صربی لغات ترکی، آلمانی و مجارستانی بیشتر است. تلفظ این دو زبان نیز کاملا متفاوت است و سیستم نوشتاری نیز تا حد زیادی متفاوت می باشد و طبق اطلاعات به دست آمده روسی از الفبای سیریلیک استفاده کرده اما صربی از الفبای سیریلیک و لاتین استفاده می کند.

شباهت و تفاوت های زبان روسی و صربی

سیستم نوشتاری و الفبای زبان مردم صربستان

آشنایی با سیستم نوشتاری و الفبای زبان مردم صربستان نیز حین آشنایی با این زبان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. طبق اطلاعات به دست آمده صربی تنها زبان اروپایی است که می توان با دو خط نوشت یا به بیانی دیگر زبان صربی تنها زبان اروپایی با “دیگرافیک فعال” است، بدین معنی که از دو سیستم نوشتاری الفبای سیریلیک و لاتین استفاده می کند.

امروزه قانونی اساسی صربستان خط سیریلیک صربی را به عنوان خط رسمی ملت صرب به رسمیت می شناسید اما الفبای لاتین نیز در فرهنگ و جامعه این کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بر اساس نظرسنجی ‌های انجام شده از خط و زبان مردم صربستان بیش از 47% از مردم برای نوشتن از خط صربی لاتین استفاده می کنند در حالی که تنها 36 درصد از خط رسمی سیریلیک حمایت می‌ کنند و در نهایت 17 درصد مردم از هر دو خط استفاده می کنند.

الفبای سیریک صربی در سال 1814 توسط فیلولوژیست و زبان شناس صربستانی ووک کاراجیچ ابداع شده و در کنار آن الفبای لاتین صربی توسط زبانشناس کروات لیودویت گاج در سال 1830 طراحی شد. به صورت کلی هر دو خط در صربستان، مونته نگرو و بوسنی و هرزگوین رسمی هستند و برای نوستن استاندارد استفاده می شوند.

زبان مورد استفاده در سیستم آموزشی صربستان

زبان مورد استفاده در سیستم آموزشی صربستان

زبان مورد استفاده در سیستم آموزشی صربستان صربی می باشد و این زبان به عنوان یک درس اجباری از کلاس اول دبستان تا سال چهارم متوسطه تدریس می شود. 

کودکان در مدارس صربستان این زبان را با هر دو خط سیریلیک و لاتین یاد می گیرند اما سیستم آموزشی این کشور دانش آموزان را تشویق می کند که از خط  سیریلیک در تست ها، در دفترچه یادداشت و در تکالیف استفاده کنند اما در نهایت تصمیم نهایی با دانش آموزان می باشد.

هر چند صربی زبان رسمی و رایج در سیستم آموزشی این کشور برای تمامی مقاطع تحصیلی است اما زبان های خارجی دیگری نیز تدریس می شود. از مهم ترین زبان های خارجی تدریس شده در مدارس این کشور می توان به انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی یا اسپانیایی اشاره کرد.

رایج ترین زبان موجود در سیستم آموزشی صربستان انگلیسی است که این زبان برای برخی از برنامه های تحصیلی که به زبان های خارجی معتبر هستند نیز استفاده می شود.

شاید با خط و زبان کشورهای زیر کمتر آشنا باشید!

سوالات پر تکرار خط و زبان مردم صربستان

زبان رسمی این کشور صربی می باشد که در واقع یک زبان هندواروپایی، بالتو-اسلاوی، اسلاوی جنوبی، غربی، صرب-کرواسی، اشتکاوی است که توسط 9 تا 10 میلیون نفر عمدتاً در صربستان و برخی مناطق مجاور صحبت می شود.

زبان صربی یکی از سه زبان رسمی بوسنی و هرزگوین و مشترک در مونته نگرو و کوزوو است و علاوه بر آن در طیف وسیعی از کشورهای جهان استفاده می شود.

الفبای سیریک صربی در سال 1814 توسط فیلولوژیست و زبان شناس صربستانی ووک کاراجیچ ابداع شد.

از مهم ترین و اصلی ترین گویش های این کشور می توان به هرزگوین شرقی، نئوشتوکاوی و پرزین-تیموک اشاره کرد.

امروزه صربی زبان رسمی و رایج در سیستم آموزشی این کشور برای تمامی مقاطع تحصیلی است اما زبان های خارجی دیگری نیز تدریس می شود. از مهم ترین زبان های خارجی تدریس شده در مدارس این کشور می توان به انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، روسی یا اسپانیایی اشاره کرد.

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان ابعاد مختلف خط و زبان مردم صربستان را مورد بررسی قرار دهیم اما با توجه به گستردگی و عمیق این موضوع تمامی ابعاد در یک مقاله نمی گنجد. بدین جهت توصیه می کنیم سوالات و ابهامات خود را از طریق تماس با مشاورین شرکت مهاجرتی رجبی در دفتر غرب یا دفتر مرکزی تهران یا دفتر شیراز برطرف کنید. شما می توانید برای اطلاع از قوانین کاری و شرایط کار پس از تحصیل به مقاله جذاب کار در صربستان مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rate this post
منو
خانه